Gemeente Haarlem


Sector SB / Communicatie
Julia de Jong
4903
3 maart 2003
Resultaten stadsgesprek Haarlemse Milieubeleidsplan
Gemeente Haarlem, Sector Stadsbeheer

Persbericht







Van
Contactpersoon
Doorkiesnummer(s)
Datum
Onderwerp
STADSGESPREK ROND MILIEUBELEIDSPLAN ALS BETROKKEN EN OPBOUWEND ERVAREN

Op 15 februari jongsleden heeft het stadsgesprek over het Haarlemse Milieubeleidsplan 2003-2006 plaatsgevonden. In totaal hebben circa 80 mensen deelgenomen aan het stadsgesprek. Na een inleiding door wethouder Grondel over het doel van het Milieubeleidsplan en het stadsgesprek, is het gesprek van start gaan.

Het stadsgesprek bestond uit twee rondes. Per ronde konden de deelnemers uit drie gespreksthema kiezen: Compacte Stad, Mobiliteit & Bereikbaarheid en Groen & Natuur. Terugkijkend zijn de gesprekken als betrokken, soms emotioneel maar zeker opbouwend ervaren. Naast discussie over de doelen die in het concept Milieubeleidsplan zijn opgenomen, zijn door de deelnemers ook nieuwe doelstellingen aangedragen. Daarnaast hebben zij zich uitgesproken voor doelen en projecten, waaraan in hun ogen prioriteit moet worden gegeven.

Compacte Stad
Binnen dit thema is aan de beleidsrichtingen duurzaam bouwen en energie samen met de uitvoering van de milieuwetgeving, de hoogste prioriteit gegeven. Zo werd veel belang gehecht aan de voornemens van de gemeente om duurzaam en gezond te bouwen. Ook werd het vergroten van de inbreng van bewoners bij de bouw en het beheer van de bebouwing hoog gewaardeerd.

Wat betreft regulering en handhaving, kreeg het adequaat vergunnen en handhaven van de bedrijven in de stad veruit de hoogste prioriteit. Als goede tweede is het beperken van nachtelijke overlast door horecabedrijven geëindigd.

In de discussie rond de Compacte Stad werd verder geopperd dat er meer autovrije woonwijken moeten komen. Hiervoor is al een particulier initiatief opgestart, dat in het Milieubeleidsplan als project zou moeten worden opgenomen.

Mobiliteit & Bereikbaarheid
Bij dit thema hebben de deelnemers veel nieuwe doelen aangedragen, waaronder "het nemen van maatregelen tegen de grootste bron van geluidhinder: het brommerlawaai". Verder is de wens uitgesproken voor een toename van het aantal 30 kilometer gebieden en het handhaven van de snelheid in deze gebieden.
Ook hebben de deelnemers hun voorkeur uitgesproken voor het instellen van extra meetpunten voor het geluid van schiphol en het opnemen van een CO2-doelstelling in het plan. De hoogste prioriteit echter, heeft het voornemen gekregen om te werken aan een (relatieve) toename van het aantal kilometers op de fiets ten opzichte van de autokilometers in Haarlem.

Natuur & Groen
Een voorstel dat veel bijval heeft gekregen, is de compensatie van natuur en groen elders in en om de stad, dat moet wijken voor bebouwing of verkeer. De deelnemers hebben dan ook sterk de nadruk gelegd op díé doelen, die het beschermen van het aanwezige natuur en groen in Haarlem als oogpunt hebben.

Voor water heeft het waterhuishoudkundig op orde brengen van de groene oost- en binnenduinrand van Haarlem de hoogste prioriteit gekregen. Daarnaast hebben de deelnemers de prioriteit gelegd bij het stimuleren van bedrijven en burgers in het besparen van (drink)watergebruik.

Gedurende de discussie is de aandacht gevraagd voor de benodigde financiën om de plannen te realiseren. Ook is de wens geuit om niet met méér plannen te komen, maar de bestaande plannen te gaan uitvoeren.

Vervolgstappen
Na afloop van het stadsgesprek heeft wethouder Grondel gesteld dat de bruikbare doelen, projecten en acties worden geïnventariseerd en de financiële consequenties ervan in beeld worden gebracht. Deze worden vervolgens samen met de doelen uit het conceptplan in procedure gebracht, om tot een definitief Milieubeleidsplan voor Haarlem te komen.


---- --