PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAART

Goedkope verkiezingsretoriek van GroenLinks

4)Het Platform Nederlandse Luchtvaart heeft met ongeloof gereageerd op de GroenLinks notitie 'Eén Schiphol is genoeg'. De verkiezingsstrijd voor de Provinciale Staten en het echec van de landelijke verkiezingen voor de partij hebben GroenLinks kennelijk genoopt hun pijlen te richten op een sector die al langer ten onrechte onder vuur ligt van de milieubeweging. De concurrentie van de SP en de klaarblijkelijke afwezigheid van originele ideeën bij GroenLinks hebben de partij doen terugvallen op holle, achterhaalde retoriek. Het is jammer dat een mogelijk oplossingsgerichte discussie over luchtvaart door dit soort goedkope verkiezingstrucs de grond in wordt geboord. Luchtvaart wordt ten onrechte door GL afgeschilderd als vervuilend, energieverspillend, lawaaiig en zwaar gesubsidieerd. Om deze 'problemen' aan te pakken stelt GroenLinks voor om alle regionale en kleine vliegvelden te sluiten behalve Maastricht Aachen Aiport, Lelystad, Budel en Groningen Airport Eelde.

De General Aviation, de 'kleine luchtvaart' vanaf regionale en lokale velden in Nederland wordt gelijk getrokken aan de sportvliegerij. Hiermee wordt valselijk gesuggereerd dat vliegen een onnodige, recreatieve 'rijkeluissport' is. GroenLinks gaat er gemakshalve aan voorbij slechts 10% van de vluchten bestaat uit recreatieve luchtvaart, waaronder ballonvaarten en zweefvliegtuigen. De overige 90% bestaat uit opleidingsvluchten, zakelijke vluchten, ambulance en milieu(!) vluchten, politie-, brandweer, sproei-, en reclamevluchten. De General Aviation is de broedkamer van de 'Grote Luchtvaart' en bestaat zoals geïllustreerd voornamelijk uit zakelijke en maatschappelijke dienstverlening. De actie van GroenLinks doet in onzinnigheid denken aan de milieugroeperingen die in Nijmegen de traumaheli vluchten wilden verbieden.

Negatieve milieueffecten en vliegtuiggeluid worden door GroenLinks als voornaamste reden voor de inperking van de regionale en kleine luchtvaart genoemd.
De milieueffecten van luchtvaart zijn zwaar overtrokken. Het is beter voor het milieu om met een charter naar de Spaanse Costa's te gaan dan met de trein. De geluidseffecten zijn juist voor de door GroenLinks verfoeide vakantiecharters te verwaarlozen. (Cijfers zijn voor meerdere uitleg vatbaar. Het PNL gebruikt daarom onafhankelijke bronnen die ook de milieubeweging gebruikt. Meer informatie bij het PNL secretariaat.)

Regionale luchthavens voorzien in een lokale behoefte. Zij verbinden soms rechtstreeks, soms via andere luchthavens een regio met de rest van de wereld. Simpelweg sluiten van velden of beperken van vluchten zal slechts leiden tot groei van luchthavens net over de grens, zoals nu al gebeurt bij vliegveld Luik en Laarbruch. Helaas leidt juist deze politiek van beperken tot veel overlast in de regio daar deze vliegvelden vrijwel geen eisen stellen aan de vluchten. Nog veel spijtiger is dat er ook geen werkgelegenheid en opbrengsten tegen over staan. Sluiting van velden zal zorgen voor gedwongen sluiting van de honderden kleine bedrijven op en rondom luchthavens. Jaarlijks recreëren bovendien ruim 1,2 miljoen 'niet vliegende' Nederlanders op en om regionale luchthavens.

Het argument dat vliegtuigbrandstof te goedkoop is gaat niet op. De 'sportvliegerij' betaald ruim euro 1,84 voor een liter brandstof. Hoezo accijnsvrij? Brandstof voor de 'grote luchtvaart' wordt inderdaad niet belast. Dat is internationaal in 1948 zo afgesproken. Gezien de grensoverschrijdende vorm die vliegverkeer nou eenmaal heeft is het eenzijdig instellen van accijnzen totaal onzinnig. Het is prima om brandstof te belasten, maar dat werkt alleen als het in internationaal verband gebeurt. Overigens is daar geen enkel zicht op omdat wereldwijd het belang van de luchtvaart, anders dan bij GroenLinks, wel wordt ingezien.

Het Platform Nederlandse Luchtvaart wil niet dat er meer gevlogen wordt dan noodzakelijk . Tot er een beter alternatief is heeft het vervangen van luchtvaart door andere vervoersmodaliteiten echter geen enkele zin. Auto, trein en bus zijn veelal geen alternatief.

Het is natuurlijk prima als er idealen zijn. Notities als 'Eén Schiphol is genoeg' zijn echter dermate van realiteitszin gespeend dat een praktische uitvoer Nederland terug zal brengen tot het niveau van Albanië. Om met staatssecretaris Schultz van V&W te spreken 'terug naar het Stenen Tijdperk'.