PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAART
Goedkope verkiezingsretoriek van GroenLinks
4)Het Platform Nederlandse Luchtvaart heeft met ongeloof gereageerd op
de GroenLinks notitie 'Eén Schiphol is genoeg'. De verkiezingsstrijd
voor de Provinciale Staten en het echec van de landelijke verkiezingen
voor de partij hebben GroenLinks kennelijk genoopt hun pijlen te
richten op een sector die al langer ten onrechte onder vuur ligt van
de milieubeweging. De concurrentie van de SP en de klaarblijkelijke
afwezigheid van originele ideeën bij GroenLinks hebben de partij doen
terugvallen op holle, achterhaalde retoriek. Het is jammer dat een
mogelijk oplossingsgerichte discussie over luchtvaart door dit soort
goedkope verkiezingstrucs de grond in wordt geboord.
Luchtvaart wordt ten onrechte door GL afgeschilderd als vervuilend,
energieverspillend, lawaaiig en zwaar gesubsidieerd. Om deze
'problemen' aan te pakken stelt GroenLinks voor om alle regionale en
kleine vliegvelden te sluiten behalve Maastricht Aachen Aiport,
Lelystad, Budel en Groningen Airport Eelde.
De General Aviation, de 'kleine luchtvaart' vanaf regionale en lokale
velden in Nederland wordt gelijk getrokken aan de sportvliegerij.
Hiermee wordt valselijk gesuggereerd dat vliegen een onnodige,
recreatieve 'rijkeluissport' is. GroenLinks gaat er gemakshalve aan
voorbij slechts 10% van de vluchten bestaat uit recreatieve
luchtvaart, waaronder ballonvaarten en zweefvliegtuigen. De overige
90% bestaat uit opleidingsvluchten, zakelijke vluchten, ambulance en
milieu(!) vluchten, politie-, brandweer, sproei-, en reclamevluchten.
De General Aviation is de broedkamer van de 'Grote Luchtvaart' en
bestaat zoals geïllustreerd voornamelijk uit zakelijke en
maatschappelijke dienstverlening. De actie van GroenLinks doet in
onzinnigheid denken aan de milieugroeperingen die in Nijmegen de
traumaheli vluchten wilden verbieden.
Negatieve milieueffecten en vliegtuiggeluid worden door GroenLinks als
voornaamste reden voor de inperking van de regionale en kleine
luchtvaart genoemd.
De milieueffecten van luchtvaart zijn zwaar overtrokken. Het is beter
voor het milieu om met een charter naar de Spaanse Costa's te gaan dan
met de trein. De geluidseffecten zijn juist voor de door GroenLinks
verfoeide vakantiecharters te verwaarlozen. (Cijfers zijn voor
meerdere uitleg vatbaar. Het PNL gebruikt daarom onafhankelijke
bronnen die ook de milieubeweging gebruikt. Meer informatie bij het
PNL secretariaat.)
Regionale luchthavens voorzien in een lokale behoefte. Zij verbinden
soms rechtstreeks, soms via andere luchthavens een regio met de rest
van de wereld. Simpelweg sluiten van velden of beperken van vluchten
zal slechts leiden tot groei van luchthavens net over de grens, zoals
nu al gebeurt bij vliegveld Luik en Laarbruch. Helaas leidt juist deze
politiek van beperken tot veel overlast in de regio daar deze
vliegvelden vrijwel geen eisen stellen aan de vluchten. Nog veel
spijtiger is dat er ook geen werkgelegenheid en opbrengsten tegen over
staan. Sluiting van velden zal zorgen voor gedwongen sluiting van de
honderden kleine bedrijven op en rondom luchthavens. Jaarlijks
recreëren bovendien ruim 1,2 miljoen 'niet vliegende' Nederlanders op
en om regionale luchthavens.
Het argument dat vliegtuigbrandstof te goedkoop is gaat niet op. De
'sportvliegerij' betaald ruim euro 1,84 voor een liter brandstof.
Hoezo accijnsvrij? Brandstof voor de 'grote luchtvaart' wordt
inderdaad niet belast. Dat is internationaal in 1948 zo afgesproken.
Gezien de grensoverschrijdende vorm die vliegverkeer nou eenmaal heeft
is het eenzijdig instellen van accijnzen totaal onzinnig. Het is prima
om brandstof te belasten, maar dat werkt alleen als het in
internationaal verband gebeurt. Overigens is daar geen enkel zicht op
omdat wereldwijd het belang van de luchtvaart, anders dan bij
GroenLinks, wel wordt ingezien.
Het Platform Nederlandse Luchtvaart wil niet dat er meer gevlogen
wordt dan noodzakelijk . Tot er een beter alternatief is heeft het
vervangen van luchtvaart door andere vervoersmodaliteiten echter geen
enkele zin. Auto, trein en bus zijn veelal geen alternatief.
Het is natuurlijk prima als er idealen zijn. Notities als 'Eén
Schiphol is genoeg' zijn echter dermate van realiteitszin gespeend dat
een praktische uitvoer Nederland terug zal brengen tot het niveau van
Albanië. Om met staatssecretaris Schultz van V&W te spreken 'terug
naar het Stenen Tijdperk'.