Ingezonden persbericht

Trend Micro introduceert gateway-gebaseerde antispamdienst voor bedrijfsnetwerken

Blokkering ongevraagde e-mail op internet-gateway

Utrecht, 3 maart 2003 - Trend Micro (Nasdaq: TMIC; TSE: 4704), leider op het gebied van netwerkantivirus- en internet-content-beveiligingssoftware en -diensten, introduceert de Spam Prevention Service voor bedrijfsnetwerken. Deze dienst is ontwikkeld om niet-productieve en schadelijke spam te blokkeren op de internet-gateway en werkt naadloos samen met de andere antivirus- en content-beveiligingsproducten van Trend Micro. Trend Micro Spam Prevention Service biedt, in combinatie met de content-filtering applicatie Trend Micro eManager, het hoogst mogelijke niveau van spambescherming. De nieuwe dienst blokkeert 90 tot 95 procent van de binnenkomende spam met filters die klanten eenvoudig op basis van zakelijke wensen kunnen configureren.

Analisten van onderzoeksbureau Gartner voorspellen dat in 2004 het zakelijke e-mailverkeer voor 50 procent uit spam bestaat. Het versturen van grote hoeveelheden spamberichten is relatief eenvoudig doordat e-mailprotocollen makkelijk zijn na te maken, gebruikersadressen eenvoudig te achterhalen zijn en de kosten voor het versturen laag zijn én spammers inventiever worden. Daarbij zijn bedrijven steeds afhankelijker van het internet voor hun zakelijke activiteiten en wordt het risico op spam en vriusbedreigingen groter. Spam legt een grote druk op storage-ruimte voor e-mail en netwerkbandbreedte. Bedrijven besteden veel tijd aan het identificeren en blokkeren van ongewenste e-mails. Volgens de Ferris Group stijgen de kosten ten gevolge van spam voor het bedrijfsleven in 2003 tot tien miljard dollar.

De Trend Micro Spam Prevention Service biedt gebruikers een flexibel beschermingssysteem tegen de continu veranderende spambedreigingen. De antispamregels binnen de nieuwe dienst worden continu aangepast om effectieve bescherming te bieden voordat spam het netwerk binnendringt. De nieuwe Trend Micro-dienst is gebaseerd op de antispamfilteringsregels volgens de heuristische technologie van Postini, leverancier van e-mailbeveiligingsdiensten. Deze regels zijn ontworpen volgens real-time statistieken van tussen de 50 en 60 miljoen berichten die Postini dagelijks verwerkt. De heuristische technologie houdt in dat de mogelijkheid dat een bepaald e-mailbericht spam is, wordt berekend op basis van een reeks karakteristieken van het bericht. Deze technologie biedt een extra detectielaag op de veelgebruikte 'zwarte lijst' of op handtekeningen gebaseerde scanning. Deze laatste scanmethode kan worden geüpdatet om bekende spamverzenders te blokkeren. Voor het detecteren van nieuwe spamcategorieën of -methodes biedt de heuristische scanmethode - die snel kan worden gewijzigd - uitkomst.

Trend Micro Spam Prevention Service is onderdeel van de Enterprise Protection Strategy (EPS). De integratie met EPS maakt het IT-managers mogelijk de service centraal te beheren net als de andere Trend Micro-producten en -diensten voor het gehele bedrijfsnetwerk.

"We ontwikkelden deze antispamoplossing omdat we ervan overtuigd zijn dat de meest effectieve plek om het antispambeleid te implementeren, dezelfde is als voor virussen en andere schadelijke codes: op de internet-gateway", aldus David Rowe, Vice-President Global Marketing van Trend Micro. "Daarnaast ontwikkelen spammethodes zich dusdanig snel, dat we deze aanvullende, zeer effectieve technologie leveren, die snel kan worden aangepast aan veranderende dreigingen."

Trend Micro was de eerste antivirusleverancier met een internet-gateway-antivirusoplossing en blijft voorloper op dit gebied. Analistenbureau IDC noemt Trend Micro marktleider op het gebied van internet-gateway- en servergebaseerde virusbescherming. Postini filtert spam voor ruim 900 zakelijke en ISP-klanten. De Postini Anti-Spam Engine is vier jaar geleden geïntroduceerd en is leider in verwerkingssnelheid. Op een enkele, op SPARC gebaseerde server behaalt de engine tot 50 berichten per seconde.

Over Trend Micro
Trend Micro is leider op het gebied van netwerkantivirus- en internet-content-beveiligingssoftware en -diensten. Het wereldwijde hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, het Europese hoofdkantoor in Marlow, Engeland. De producten worden wereldwijd geleverd door Value-Added Resellers en service providers. Voor meer informatie en evaluatieversies: http://uk.trendmicro-europe.com/

Over Postini
Postini is een vooraanstaande leverancier van e-mailbeveiligingsoplossingen. Het bedrijf biedt spam- en virusfiltering en e-mail-systeemmonitoring aan ruim 900 klanten (met 3 miljoen gebruikers) wereldwijd. De oplossingen blokkeren ongevraagde e-mail en aanvallen op basis van e-mail voordat ze een bedrijfsnetwerk bereiken. De gehoste diensten van Postini beveiligen real-time zowel e-mailverbindingen als -content om het hoogste niveau van beveiliging en betrouwbaarheid voor e-mailsystemen te bieden. Meer informatie over Postini is te vinden op: www.postini.com



Ingezonden persbericht