Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER: Minister moet onafhankelijk onderzoek naar functioneren Prorail gelasten

Reizigersvereniging ROVER wil dat minister De Boer een onafhankelijk onderzoek laat doen naar het functioneren van ProRail, de beheerder van de spoorweginfrastructuur. Dat staat in een brief die de reizigersvereniging vanavond aan de bewindsman heeft gestuurd. ROVER constateert dat er veelvuldige en langdurige storingen aan de spoorweginfrastructuur zijn, terwijl ProRail stelt dat het zich houdt aan de afspraken met de minister. De zeer grote storing rond Nijmegen is het zoveelste "incident" waarbij reizigers langdurend gedupeerd worden door de uitval van treinen.

De bedrijfszekerheid van de spoorweginfrastructuur laat de laatste jaren zeer veel te wensen over. De oorzaak daarvan ligt ten dele bij de onderhoudsachterstand, maar een aanzienlijk deel van de storingen komt op het conto van tekortkomingen in ontwerp en uitvoering. Dit lijkt onvoldoende te worden onderkend. Daarom vraagt reizigersvereniging ROVER hiervoor dringend aandacht. De stroomstoring van jongstleden zondag, die het treinverkeer vanuit Nijmegen in alle richtingen tot maandagmiddag heeft lamgelegd, is helaas geen uitzonderlijk incident. Het is er één in een lange reeks, waarbij het stilleggen van het treinverkeer niet wordt veroorzaakt door het wegvallen van de spanning op de bovenleiding (rond Nijmegen werden bijvoorbeeld ook dieseltreindiensten gestaakt), maar door het uitvallen van computersystemen van de verkeersleiding en de transportbesturing en van de aansturing van seinen en wissels. Als gevolg van dergelijke storingen komt het treinverkeer vaak in grote gebieden tot stilstand; recente voorbeelden zijn Zuid-Holland (na een stroomstoring in Rotterdam), west-Nederland (na stroomstoring in Den Haag), Noord-Holland (na stroomstoring in Amsterdam), de noordelijke provincies (na stroomstoring in Zwolle), midden-Nederland (na stroomstoring in Utrecht), oost-Nederland (na stroomstoring in Arnhem).

ROVER wijst al enige jaren op de overmatige en hardnekkige storingsgevoeligheid van de spoorweginfrastructuur, vooral waar nieuwe technologie is toegepast. Ook de Tweede Kamer heeft hierover herhaaldelijk zijn zorg uitgesproken. Dit heeft er echter nog niet toe geleid dat dit probleem wordt erkend, laat staan aangepakt. De ernstige gevolgen daarvan voor het functioneren van de spoorwegen zijn onacceptabel.

De situatie met betrekking tot de bedrijfszekerheid van de spoorweginfrastructuur is alarmerend en vraagt dringend om een plan van aanpak. ROVER dringt er bij minister De Boer van verkeer op aan dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de problemen op het spoor en dat er op basis van dat onderzoek een verbeterplan spoorweginfrastructuur komt. Daarin dient prioriteit te worden gegeven aan de storingsbronnen met de grootste impact op het treinverkeer.

Daarnaast wil ROVER dat de minister ProRail aanspreekt op de kwaliteit van de geleverde prestaties. Er treden veelvuldige en langdurige storingen op aan de infrastructuur, terwijl ProRail stelt zich te houden aan de met de minister gemaakte afspraken.

Amersfoort, 4 maart 2003

---