AutoRai

4-3-2003

Drie wereldpremières van Opel naast vele productinnovaties

Opel laat, met drie wereldpremières en veel productinnovaties, duidelijk zien dat het doorgaat met haar productoffensief. De grootste attractie op de Opel stand in Hal 2 van het Palexpo is de wereldpremière van de Signum, een innovatieve en trendzettende auto die de traditionele barrières doorbreekt en een nieuw marktsegment aanboort.

Een andere debutant is de Speedster Turbo, een pure sportwagen met middenmotor aangedreven door een 147 kW/200 pk sterke krachtbron met een turbo. Hiermee is het rijgenot van deze supersportwagen ongekend. De derde wereldpremière is de GTC Genève design studie. Dit studiemodel is een prima voorbeeld van de designtaal van het merk en vormt bovendien een voorproefje op toekomstige productiemodellen.

Een andere première is er voor de Vectra GTS Turbo. De auto wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde 2.0-liter ECOTEC turbokrachtbron met 129 kW/175 pk, gekoppeld aan een eveneens nieuwe zesversnellingsbak. Daarnaast laat Opel de Meriva zien met het intelligente FlexSpace systeem. De Meriva zet, net als zijn succesvolle grote broer de Zafira, nieuwe maatstaven op het gebied van veelzijdigheid. De fascinerende Eco-Speedster, een studiemodel met dieselmotor op basis van de Speedster, zal ook op de stand te vinden zijn, samen met een aantrekkelijk overzicht van herziene en opgewaardeerde modellen.

Wereldpremière Signum: een innovatieve trendsetter Met de wereldpremière van de Signum, presenteert Opel een unieke auto die de conventionele barrières doorbreekt en een geheel nieuw marktsegment opent, de Signum Klasse. De innovatieve trendsetter met een lange wielbasis en gestrekte lijnen, combineert een elegant exterieur met indrukwekkende rij-dynamiek en maximale interieurflexibiliteit met een hoog comfortniveau voor de passagiers.

De Opel Signum biedt de achterpassagiers buitengewoon veel ruimte en comfort, gecombineerd met een grote veelzijdigheid. Het unieke FlexSpace concept maakt het mogelijk de elke achterstoel onafhankelijk van elkaar te verschuiven over een lengte van 130 millimeter. Bovendien kunnen, voor nog meer comfort, de stoelen naar achter worden gekanteld tot een hoek van 30 graden. De basis van het intelligente zitsysteem van de Signum zijn de unieke proporties: met een lengte van 4636 millimeter is de auto 40 millimeter langer dan de Vectra, de wielbasis is echter maar liefst 130 millimeter langer.

Het Interactive Driving System (IDS), dat in de Vectra en Vectra GTS al indruk maakte op het gebied van handelbaarheid, actieve veiligheid en wegligging, gecombineerd met de langere wielbasis van de Signum verzekert een uitmuntende rij-ervaring. Daarnaast behoort het Elektronisch Stabiliteit Programma (ESP) van de laatste generatie, tot de standaarduitrusting. De Signum wordt verkrijgbaar met drie ECOTEC benzinemotoren en twee dieselmotoren met een vermogen variërend van 125 tot 211 pk. Onder deze motoren bevindt zich ook Opels eerste zescilinder common-rail turbodieselmotor. Deze nieuw ontwikkelde 3.0 V6 krachtbron met een vermogen van 130 kW/170 pk produceert een maximum koppel van 370 Nm. Kracht en raffinement zijn slechts twee sterke kanten van de nieuwe 2.0 turbo ECOTEC krachtbron, die goed is voor een vermogen van 129 kW/175 pk en een koppel van 265 Nm. De motor is gebaseerd op de beproefde 2.2 ECOTEC aluminium benzinemotor. De derde nieuwkomer aan het motorenfront is de direct ingespoten 2.2 ECOTEC krachtbron, Opels eerste direct ingespoten benzinemotor, eveneens ontsproten aan de twee jaar geleden geïntroduceerde 2.2 ECOTEC benzinekrachtbron. Deze 114 kW/155 pk sterke motor met vier kleppen per cilinder, consumeert rond de zes procent minder brandstof dan een conventionele motor en produceert tien procent meer koppel bij een lager toerental.

Voor zowel de 3.0 liter V6 common-rail diesel als de 2.0 liter turbomotor rust Opel de Signum uit met een nieuwe extreem lichte en compacte zesversnellingsbak. De 2.2 ECOTEC heeft standaard een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een adaptieve automaat met Active Select functie is optioneel leverbaar op verschillende motoren. Met Active Select kan de bestuurder met een simpel tikje tegen de pook van verzet wisselen. Daarnaast kan de transmissie ook als volledige automaat fungeren.

Als optie is het bi-Xenon Adaptive Forward Lighting (AFL) koplampsysteem verkrijgbaar, waarbij de koplampen automatisch de veranderingen in koers volgen. Het unieke systeem dat als eerste draaiende Bi-Xenon koplampen combineert met een licht dat met een hoek tot 90 graden draait voor kruisingen en bochten, zal verkrijgbaar worden vanaf de zomer van 2003. Naast vele opties, maakt een breed aanbod aan hoogwaardige en op maat gesneden uitrustingsmogelijkheden het reizen met de Signum nog aangenamer.

De standaarduitrusting van de Signum bevat veel comfort- en veiligheidsvoorzieningen als cruise control, boardcomputer, elektrische ramen vóór en achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, full-size airbags vóór, zij-airbags, full-size hoofdairbags vóór en achter, een bandenspanningsmeter, evenals actieve hoofdsteunen op alle buitenste zitplaatsen.

Wereldpremière GTC Genève: studiemodel tekenend voor Opels nieuwe designtaal
Opel geeft een voorproefje op het toekomstige design met het debuut van de GTC Genève GTC staat voor Grand Turismo Compact. Strakke lijnen, duidelijke oppervlakken, driedimensionale koplampen, brede wielkasten en subtiele details: dit zijn de kernelementen van Opels moderne designtaal, die ook in studiemodellen als de Snowtrekker en in productiemodellen als de Speedster en de Vectra terug te zien is.

Bij het creëren van de GTC Genève, hadden de Opel ontwerpers meer vrijheid om te experimenteren dan bij een productieauto. Het studiemodel heeft een transparant dak dat zich uitstrekt van de voorruit tot de achterruit. De proporties van de GTC (lengte/ hoogte/ breedte: 4349/ 1773/ 1352 mm) zijn tot in het extreme doorgetrokken allemaal met de intentie een sportief statement te maken. Samen met het lage silhouet en de gebogen daklijn, creëert dit een krachtige uitstraling. Dit wordt nog eens versterkt door de lichtmetalen wielen van 19-inch formaat.

Andere opvallende zaken aan de Opel GTC Genève zijn de driedimensionale koplampen en achterlichten die lijken op gepolijste juwelen. De ontwerpers hebben deze lijn niet beperkt gelaten tot de lampen zelf: ook de behuizing van de lampen, die naadloos aansluiten op de carrosserie, zijn in dezelfde stijl ontworpen. De fascinatie van de ontwerpers voor details is ook terug te vinden in de individuele lampen van de achterlichten. De cilindervormige lichtstrook lijkt uit één stuk materiaal gemaakt. Deze vorm is vervolgens ook terug te vinden bij het derde remlicht. Het interieur van de GTC bevat sportief en elegant Cashmère en bruin lederen interieurbekleding. De cockpit is simpel gehouden, zonder elektronische gadgets. Houtskoolkleurige vlakken trekken de aandacht in het interieur. Deze speciale accenten vormen een doelbewuste breuk met het cliché dat alleen aluminium sportiviteit oproept.

Wereldpremière Speedster Turbo: supersportwagen voor rij-enthousiastelingen
De Opel Speedster Turbo, een supersportwagen voor enthousiaste bestuurders, vormt de derde wereldpremière op de autoshow van Genève. Met een 147 kW/200 pk sterke 2.0-liter ECOTEC turbomotor levert de Turbo een maximaal koppel van 250 Nm bij slechts 1950 tpm. Met dit surplus aan vermogen presteert de lichtgewicht roadster (930 kg) met middenmotor als een supersportwagen. De Opel Speedster Turbo sprint van 0 naar 100 km/u in een adembenemende 4,9 seconden. De topsnelheid is met 243 km/u zonder meer indrukwekkend. De tussensprint van 80 naar 120 km/u neemt in de vijfde versnelling slechts 6,7 seconden in beslag, in de vierde versnelling zelfs in 5,1 seconden.

Met zijn achterwielaandrijving, buitengewoon stijve aluminium chassis en koetswerk van glasvezel (930 kg), is de open tweezitter bijzonder goed thuis op bochtige buitenwegen, waar de capaciteiten als perfect handelbare sportwagen uitstekend naar voren komen. De wielophanging met dwarsgeplaatste wieldraagarmen is gebaseerd op beproefde autosportprincipes en is door de technici overgenomen om de toegenomen kracht van de Speedster (4,7 kg/pk) optimaal over te brengen. De aërodynamica is verder geoptimaliseerd met voor- en achterspoilers. De gemodificeerde grille verbetert de luchttoevoer naar de radiator en de luchtinlaten aan de zijkant zijn aangepast om meer lucht naar de turbomotor te geleiden.

Behalve de technische functie, geven deze details het design van de Speedster Turbo nog meer dynamiek mee. Het interieur van de Speedster Turbo valt op door het vele aluminium, aan de buitenzijde zien we 17 inch lichtmetalen wielen met vijfspaaks design. Naar wens kan de Speedster Turbo aan de hand van nieuwe opties met enige luxe worden uitgerust, een nieuw uitlaatsysteem geeft de Speedster Turbo een prachtig motorgeluid mee. Net als de 2.2 ECOTEC 108 kW/147 pk sterke Speedster, wordt de Speedster Turbo geproduceerd in Engeland bij Lotus Cars. De Speedster Turbo is per direct te bestellen zodat de auto nog voor de zomer geleverd wordt. De prijs van de Speedster Turbo is vastgesteld op 46.895,-.

Debuut van de nieuwe 2.0 ECOTEC turbomotor in de Vectra GTS De Opel Vectra GTS wordt leverbaar met nieuwe, geheel uit aluminium opgetrokken 2.0-liter ECOTEC turbo krachtbron. De meest krachtige viercilinder uit de Vectra modellijn, is goed voor 129 kW/175 pk en wordt gecombineerd met een eveneens nieuw ontwikkelde zesversnellingsbak. Deze combinatie van motor en versnellingsbak staat borg voor prima prestaties en uiterst verfijnde rijeigenschappen.

De basis voor deze prestaties ligt in het indrukwekkende koppel van 265 Nm dat tussen de 2500 en 4000 tpm beschikbaar is. Dat belooft een optimale synthese van kracht en souplesse. De cijfers spreken boekdelen: de sprint van 0 naar 100 km/u vergt 9,1 seconden, de topsnelheid ligt op 230 km/u. Evenzo indrukwekkend zijn de cijfers op de tussensprint: van 80 naar 120 km/u in de vijfde versnelling kost slechts 9,2 seconden. Ondanks deze sportieve prestaties, is de krachtbron schoon en zuinig. Nu al voldoet de 2.0-liter ECOTEC turbomotor aan de in 2005 in Europa van kracht wordende Euro 4 normen. Het gemiddeld verbruik van de 2.0-liter ECOTEC turbomotor ligt op een keurige 8,9 liter per 100 km.

Om de primeur op passende wijze kracht bij te zetten, wordt in de lente een speciale Vectra GTS Turbo uitvoering gelanceerd met 17-inch lichtmetalen sportwielen met een exclusief zestienspaaks design. De Vectra GTS Turbo is medio juni leverbaar.

Opel Meriva: unieke veelzijdigheid in de compacte klasse Met de Opel Meriva biedt Opel in feite een nieuwe dimensie aan in de compacte klasse, waarbij tegelijkertijd een aanbod aan de consument wordt gedaan zonder concurrentie. Net als zijn grote broer, de Zafira, zet de Meriva nieuwe maatstaven op het gebied van interieur en veelzijdigheid.

Het innovatieve FlexSpace concept zorgt ervoor dat het interieur in een handomdraai -zonder stoelen te hoeven verwijderen kan worden omgetoverd van een auto met maximale ruimte voor de passagiers, tot een auto met maximale mogelijkheden voor bagage.

Dankzij het FlexSpace systeem kan de 4,04 meter (wielbasis: 2,62 meter) lange en 1,62 meter hoge Meriva snel worden veranderd van een ruime vierzitter, tot een driezitter of zelfs een tweezitter. Daarnaast kan de Meriva ook worden besteld met een neerklapbare passagiersstoel voor, waarmee nog meer functionaliteit geboden is. De optielijst van de Meriva is zeer uitgebreid met meerdere opvallende opties, zoals het Twin Audio systeem. Met dit systeem kunnen de achterpassagiers met een koptelefoon luisteren naar een eigen cd of radiozender. Daarnaast kan het volume voor en achterin apart worden geregeld. Een andere opvallende optie is een transparant dubbel open dak, elektrisch bediend. De optielijst laat verder nog opties zien als een volledig geïntegreerd dvd-systeem met een 7-inch kleurenmonitor in het plafond, lederen sportstoelen, xenon verlichting, electronic climate control, park pilot en verschillende audio systemen, desgewenst voorzien van een navigatiesysteem.

De Meriva is per direct te bestellen in drie verschillende uitrustingsniveaus: Essentia, Enjoy en Cosmo. De consument kan gelijk al vanaf het begin kiezen uit drie verschillende benzinemotoren: 1.6 (64 kW/ 87 pk), de 1.6 ECOTEC (74 kW/100 pk) en de krachtige 1.8 ECOTEC (92 kW/ 125 pk). Vanaf het najaar kan de Meriva worden besteld met twee economische diesels: de 1.7 DTi (55 kW/75 pk) en de compleet nieuwe 1.7 CDTi (74 kW/100 pk) met common-rail inspuiting, waarmee de krachtbron nu al voldoet aan de Euro 4 emissie standaard.

Een andere noviteit in het Meriva programma is de Easytronic versnellingsbak. De koppeling wordt hierbij gecontroleerd elektrisch geregeld. De bestuurder kan het verwisselen van het verzet volledig overlaten aan de automaat, maar kan desgewenst ook zelf schakelen. De Easytronic is leverbaar met de 1.6 ECOTEC (74 kW/100 pk) en vanaf het najaar van 2003 op de 1.8 ECOTEC motor (92 kW/125 pk).

De Opel Eco-Speedster: zuinig rijden is leuk
De Opel Eco Speedster is een prototype gebaseerd op de Speedster. De auto is voorzien van een compleet nieuwe 1.3 dieselmotor met common-rail inspuiting van de laatste generatie (1600 bar druk) en multi-jet technologie, vier kleppen per cilinder en een turbo met variabele inlaatgeometrie. Daarnaast is de aërodynamica drastisch omlaag gebracht (Cw: 0,20), evenals het gewicht (660 kg). De Eco-Speedster geeft een indrukwekkende demonstratie waartoe de 1.3 CDTi ECOTEC motor met 82 kW/112 pk in staat is: de ontwerpstudie behaalt een maximum snelheid van meer dan 250 km/u, waarbij het gemiddelde brandstofverbruik slechts 2,5 liter per 100 km bedraagt.

Meer Opel nieuws: van de A in Agila HARIBO editie tot de Z van Zafira De nieuwe gelimiteerde Agila Haribo editie is, zoals de naam doet vermoeden, een samenwerking tussen Opel en Haribo en zal zijn debuut op de Duitse en Zwitserse markt maken in april. Opel biedt de auto aan in het bekende ananasgeel, beroemd van de Haribo gummibeer. Het interieur is uitgerust in panorama blauw, dat fraai contrasteert met het goudgele exterieur. De Haribo editie is voorzien van de levendige en economische 55 kW/75 pk sterke 1.2-liter ECOTEC krachtbron. Daarnaast is de auto uitgerust met veel veiligheid en comfortvoorzieningen. Bovendien is de Haribo voorzien van tal van Haribo accessoires waarmee de passagiers, groot en klein, verblijd worden.

De vernieuwde Zafira met geoptimaliseerd Flex7 systeem is een ander hoogtepunt op de Opel stand. Dankzij slimme verbeteringen in details, zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde, is men er in geslaagd de trendzettende zevenzitter nog veelzijdiger en comfortabeler te maken. De Zafira Design Editie met 2.2 DTi ECOTEC (92 kW/125 pk) dieselmotor is ook op de stand te vinden. Een speciaal ontworpen voor en achterbumper, 17 inch lichtmetalen wielen, een verlaagd onderstel en in de carrosseriekleur uitgevoerde side-skirts, geven de krachtige diesel een sportieve uitstraling mee. Aan de bovenkant van de Zafira reeks is er de Zafira OPC met een 147 kW/ 200 pk sterke 2.0 Turbo ECOTEC krachtbron en een topsnelheid van 220 km/u.

Opel breidt de succesvolle Njoy reeks steeds verder uit. De Njoy modellen staan garant voor een uitgebreide uitrusting en een frisse vormgeving tegen een scherpe prijs. Op de stand staan Njoy modellen van de Agila, Corsa, Astra en de Zafira. Ook op de stand staat de Astra Njoy stationwagon die de bovenstaande kenmerken weet te combineren met alle praktische voordelen van een ruime stationwagon.

De Astra 1.7 CDTi (59 kW/80 pk) laat uitstekend zien waartoe de voortdurende terugdringing van de emissie van diesel- en benzinemotoren leidt. De Astra met 1.7 CDTi motor is de eerste dieselauto die aan de strenge Euro 4 emissienorm voldoet. Een ander sprekend voorbeeld van de progressie op dit gebied is de nieuwe Astra 1.6 Twinport met 76 kW/103 pk.

Het innovatieve Twinport-concept voor benzinemotoren met vier kleppen per cilinder tot 1.6-liter, zorgt voor een intelligente manier van brandstofbesparing. Met behulp van een variabel inlaatsysteem en een hoge uitlaatgasrecirculatie, wordt een brandstofbesparing van rond de zes procent gerealiseerd. Een groot voordeel van de Twinport-technologie is dat de bestaande drieweg katalysator volledig werkzaam blijft, evenals het bestaande inlaatpoort brandstof injectiesysteem. Dit beperkt de technische modificaties die nodig zijn en zorgt ervoor dat de nieuwe technologie leverbaar is tegen een scherpe prijs. Twinport is hierdoor een intelligente poging om het brandstofverbruik in compacte autos daadwerkelijk terug te dringen, waarbij het vermogen en de brandstofefficiency bij volle belasting onveranderd blijven. Dit laatste is belangrijk voor kleinere voertuigen omdat de motoren relatief zwaar belast worden.

Een ander technisch hoogtepunt is de direct ingespoten 2.2 ECOTEC krachtbron: de eerste Opel krachtbron met directe inspuiting. De 114 kW/155 pk sterke krachtbron maakt zijn debuut in de Signum. De nieuw ontwikkelde krachtbron is gebaseerd op de uit aluminium opgetrokken 2.2 ECOTEC motor.