Peugeot Nederland

Burns pakt leiding voor Peugeot in Wereldkampioenschap Rally Burns pakt leiding voor Peugeot in Wereldkampioenschap Rally Peugeot Total-rijder Richard Burns heeft de leiding genomen in het World Rally Championship. De Brit werd dankzij zijn constante snelheid en de betrouwbaarheid van de Peugeot 206 WRC tweede in de Rally van Turkije, die voor de eerste keer meetelde voor het wereldkampioenschap rallys. Het voor de meeste deelnemers nieuwe wedstrijdterrein was extreem zwaar, vergelijkbaar met de Griekse Acropolis Rally en op sommige trajecten zelfs met de Safari Rally in Kenia. De koploper na de eerste dag, Peugeots Harri Rovanperä, werd een van de vele slachtoffers van de ruige omstandigheden; hij viel op de laatste proef van de tweede etappe uit. Asfaltexpert Gilles Panizzi deed het op de met grote stenen bezaaide gravelwegen opmerkelijk goed; hij eindigde als vijfde. Marcus Grönholm verloor op de eerste dag kostbare minuten door problemen met de stuurbekrachtiging; hij wist terug te klimmen naar de negende plaats, net buiten de WK-punten. Privérijder Juuso Pykälisto finishte als elfde. De Turkse wedstrijd werd gewonnen door Carlos Sainz (Citroën), die profiteerde van Rovanperäs problemen.

De Peugeot-equipes namen negen snelste proeftijden voor hun rekening, ofwel de helft van het aantal KPs dat deze nieuwe WK-rally telde. Nadat Marcus Grönholm de inleidende Super Special had gewonnen, pakte Harri Rovanperä op de eerste echte dag met drie proefoverwinningen de koppositie. Collega Grönholm was minder gelukkig. Op KP 3 begaf zijn stuurbekrachtiging het. Omdat erna geen service was voorzien, moest de Fin de langste klassementsproef van de wedstrijd, KP 4, zonder de bekrachtiging afleggen. Het euvel werd daarna verholpen, althans zo leek het, maar op het volgende tussentraject gaf de servo er opnieuw de brui aan, waardoor de wereldkampioen nog twee snelheidstesten zwaar de armspieren moest aanspreken. Omdat de startposities de tweede dag worden omgekeerd, moesten wij met onze lage tussenklassering als eerste vertrekken, zei Grönholm. En je weet wat dat betekent dan ben je de bezem voor alle volgende autos. Zodoende werd het een frustrerende rally voor ons, al klommen we weer op naar de top tien. Zonder de moeilijkheden van dag één hadden we, gezien onze latere proeftijden, veel hoger kunnen finishen.

De aanvankelijke leider, Harri Rovanperä, had na die eerste etappe meer dan twintig seconden voorsprong op latere winnaar Carlos Sainz. In de tweede etappe ging het echter mis met de koploper. Rovanperä: Ik raakte een rots aan de binnenkant van een bocht op proef 10, waardoor een achterdemper brak. De schade kon zo goed en zo kwaad als het ging worden gerepareerd, maar de klap bleek toch te hard te zijn aangekomen, waardoor we helaas op de laatste KP van de dag niet meer verder konden.

Richard Burns, die tijdens de eerste dag liefst drie lekke banden kreeg, prees het mousse-systeem van de Michelin-banden, waardoor zijn tijdverlies binnen de perken bleef. In de tweede etappe ging het een stuk beter met de Engelsman, die een sprong maakte van de zesde naar de tweede positie. Dit is het soort rally waarin je moet proberen uit de ellende te blijven. Het parcours is al gewelddadig genoeg voor de auto. Ik kon een constant, snel ritme aanhouden, maar de achterstand op Sainz was zo groot dat continu zware druk zetten te veel risicos met zich zou hebben meegebracht.
Op de finaledag verkleinde Burns het gat van één minuut en twintig seconden naar minder dan vijftig tellen, maar Sainz gaf geen krimp en zijn Citroën evenmin. Ik ben best tevreden met de tweede plaats, zei Burns, want deze levert met wel de koppositie op in het wereldkampioenschap. Maar we zijn er nog lang niet...

Gilles Panizzi presteerde opmerkelijk goed op de losse ondergrond. Na een terughoudend begin van de eerste etappe werkte de Fransman zich op naar de vijfde plaats en hij wist deze positie ook te behouden. Dat terwijl we op de laatste proef van dag 2 opeens in een vette mist terecht kwamen. Dat bleek een rookgordijn te zijn van de opgeblazen turbo in Freddy Loix auto; hij ging vóór ons kapot. De gebroeders Panizzi behaalden, met een door Bozian ingeschreven spec-2002 206, hun beste resultaat ooit in een gravel-rally. Drie dagen lang op zulke gemene ondergrond rijden heeft me goed gedaan; ik ben weer een stukje wijzer geworden op onverhard wegdek. Panizzis Finse teamgenoot Juuso Pykälisto maakte op dag 1 een koprol, maar herstelde zich goed en klom van de 22e plaats naar de elfde aan de finish.

De teams hebben nu even tijd om zich te prepareren voor de grootste verplaatsing van het jaar. Medio april wacht hen de Rally van Nieuw-Zeeland.

Uitslag Rally van Turkije
1. Sainz/Marti (E/E), Citroën Xsara
2. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206
3. Duval/Prevot (B/B), Ford Focus
4. McRae/Ringer (GB/GB), Citroën Xsara
5. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206
6. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
7. Gardemeister/Lukander (SF/SF), Skoda Octavia 8. Mäkinen/Lindström (SF/SF), Subaru Impreza
9. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
11. Pykälisto/Mertslmi (SF/SF), Peugeot 206

Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Richard Burns 18 punten
2. Colin McRae 17
3. Carlos Sainz 16
4. Markko Martin 13
5. Sébastien Loeb 12
6. Marcus Grönholm 10
7. Tommi Mäkinen 9
8. François Duval 8
9. Gilles Panizzi 4
10. Petter Solberg 3
11. Cédric Robert 3
12. Toni Gardemeister 3
13. Armin Schwarz 1

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Citroën 39 punten
2. Peugeot 31
3. Ford 25
4. Subaru 13
5. Skoda 6
6. Hyundai 3

Volgende wedstrijd: Rally van Nieuw-Zeeland, 11-13 april 2003.

Breukelen, 3 maart 2003