AutoRai

5-3-2003

C2 Citroën Sport: een sportieve droom

Met de onthulling van de C2 Citroën Sport tijdens de 73e Salon International de lAutomobile in Genève demonstreert Citroën zeer duidelijk haar sportieve strategie voor de toekomst.

Na successen in de rallysport met de Xsara WRC, heeft Citroen besloten de vitaliteit van de ontwerpafdeling te combineren met de know how van Citroën Sport. Het resultaat is de C2 Citroën Sport concept car, waarmee Citroën haar toekomstvisie op autosport laat zien.

C2 Citroën Sport: een voorbeeld van dynamische autosport De C2 Citroën Sport is een toonbeeld van hightech design en laat zien hoe de toekomstige rallyauto eruit kan zien, uitgaande van de continue filosofie van Citroën Sport om te rijden met herkenbare autos, waarbij tevens de vitaliteit van het merk wordt onderstreept. Het sportieve uiterlijk van de C2 Citroën Sport drukt intense sensaties uit in combinatie met zeer sterke kwaliteiten van een automobiel, namelijk dynamiek en prestaties.

Deze concept car zal bij autosportliefhebbers direct visioenen oproepen van slippen, accelereren, remmen en de absolute controle over een volledig uitgebalanceerde auto. De afmetingen, de wielbasis, de brede banden en de voorzijde van de C2 Citroën Sport drukken een sterke compactheid uit. Zijn grote luchtinlaten, zijn bolle motorkap, en zijn scherp afgesneden lijnen suggereren bijzonder dynamische capaciteiten. De associatie van deze twee aspecten, compactheid en dynamische kwaliteiten, maken van de C2 Citroën Sport een bundeling van kracht, energie en plezier.

Sportieve verplichtingen
Na een serie overwinningen met de Xsara Kit Car, de Xsara T4 en de Xsara WRC, neemt Citroën dit jaar voor het eerst in haar geschiedenis deel aan alle evenementen van het World Rally Championship WRC.

Een jaar dat voor de Xsara WRC niet beter kon beginnen door de hattrick in de Rally van Monte Carlo. Een historische, drievoudige overwinning, die werd bereikt door de equipes Sébastien Loeb/Daniel Elena, Colin McRae/Derek Ringer en Carlos Sainz/Marc Marti. Maar ook de recente overwinning tijdens de Rally van Turkije maakt duidelijk dat Citroën in het WRC thuishoort.

De andere sportfilosofie van Citroën: contact met het publiek Citroën wil rallyrijden op een manier waarbij menselijk avontuur voorop staat. Rallyrijden brengt het merk dichter bij het publiek, voor wie autosport naast pure prestaties een wereld van opwinding en fascinatie vertegenwoordigt.

In feite is de belangrijkste overweging voor de sportieve politiek van Citroën gebaseerd op menselijke overwegingen. Het streven is erop gericht jonge, veelbelovende coureurs een carrièrepad aan te bieden: het begint met de ontdekking van jonge talenten in de diverse nationale klassen, gevolgd door de mogelijkheid hen ervaring te laten opdoen in het Junior WRC en hen tenslotte de kans te geven in het WRC.

Dit is bijvoorbeeld het geval bij Sébastien Loeb, die door Guy Fréquelin, directeur van Citroën Sport, werd ontdekt in een van de promotieklassen van het merk. Loeb heeft sindsdien in recordtijd een fantastische serie prestaties neergezet, die begon met de overwinning in het Junior WRC in 2001 met de Saxo Super 1600. Vervolgens werd hem het stuur toevertrouwd van een Xsara WRC, eerst tijdens tests, later in een WRC-rally. Een voorbeeld van een bliksemsnelle carrière!

Voor alle jonge coureurs die ervan dromen eenzelfde snelle carrière te maken als Sébastien Loeb, moet de concept car C2 Citroën Sport ook dit idee illustreren van menselijk avontuur die de sportieve politiek van Automobiles Citroën karakteriseert.