Gemeente Dalfsen

04-02-2003

Informatie- en discussieavond sociaalbeleid in Hof van Dalfsen

Informatie- en discussieavond sociaalbeleid in Hof van Dalfsen Stellingen
Informatie gemeentelijke regelingen armoede- en minimabeleid
---

UITNODIGING
Informatie- en discussieavond sociaal beleid in Hof van Dalfsen

De gemeente Dalfsen organiseert woensdag 5 maart a.s. een informatie- en discussieavond in restaurant het Hof van Dalfsen. Op deze avond wil de gemeente met vertegenwoordigers van instellingen, organisaties en burgers van gedachten wisselen over het thema 'armoede'.

De meeste gemeenten in Nederland houden zich bezig met armoede- en minimabeleid. Zo ook de gemeente Dalfsen. Deze taak vloeit met name voort uit de verantwoordelijkheid van gemeenten voor de uitvoering van de Algemene Bijstandswet. Om inhoud te geven aan deze taak zijn diverse regelingen ontworpen voor mensen met een laag inkomen in onze gemeente. De huidige regelingen zijn voor het grootste deel een voortzetting van regelingen die uit de voormalige gemeenten Nieuwleusen en Dalfsen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld; bijzondere bijstand, huursubsidie en gemeentelijk kwijtschelding van belastingen. Als gevolg van de gemeentelijke herindeling wordt dit beleid geëvalueerd.

Armoede- en minimabeleid raakt de kern van het sociaal beleid. Het betreft namelijk de bestaanszekerheid van mensen. Het gemeentebestuur hecht daarom aan betrokkenheid van onze lokale samenleving bij dit onderwerp. Het is van belang te weten hoe u tegen dit beleid aankijkt. Aan de hand van een aantal stellingen wordt over deze onderwerpen gediscussieerd. Op de avond wordt tevens de nodige informatie verstrekt over het huidige gemeentelijk beleid.

Om die reden heeft de gemeente tal van organisaties en instellingen uitgenodigd die zich begeven op het terrein van welzijns- of sociaalbeleid in onze gemeente. Wilt u bij deze avond aanwezig zijn of heeft u vragen, neem dan contact op met mevrouw M. van den Eelaart, telefoon (0529) 48 83 88.
Dit kan ook via e-mail: m.vdeelaart@dalfsen.nl.

De avond over het sociale beleid wordt gehouden op woensdag 5 maart van 19.30 tot 22.00 uur in het Hof van Dalfsen te Dalfsen.
---

Stelling 1: armoede komt in Nederland, en dus in de gemeente Dalfsen, niet voor.

Stelling 2: de bijstandsuitkeringen zijn te laag.

Stelling 3: de gemeente doet niet genoeg voor mensen met een minimuminkomen.

---

Informatie Gemeentelijke regelingen armoede- en minimabeleid

De gemeente Dalfsen beschikt over een aantal regelingen voor mensen met een minimuminkomen. Hieronder worden de belangrijkste regelingen in het kort worden weergegeven.

Abw (Algemene bijstandswet)
Wanneer u onvoldoende inkomsten of vermogen heeft om in uw bestaanskosten te voorzien, heeft u misschien recht op bijstand. De hoogte van de bijstandsuitkering per maand en de vermogensgrens zijn als volgt (normen 1 januari 2003, inclusief vakantiegeld voor personen van 21-65 jaar):

Toeslagenverordening

- Uw bijstandsnorm kan worden verhoogd met een toeslag, indien u als alleenstaande of alleenstaande ouder hogere, algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan heeft dan waarin de bijstandsnorm voorziet, als gevolg van het niet of niet geheel kunnen delen van deze kosten met een ander. Daarnaast kan er ook sprake zijn van uit verzorgingsbehoeftigheid voortvloeiende extra kosten.
- Uw bijstandsnorm kan lager worden vastgesteld, indien u als echtpaar lagere algemeen noodzakelijke kosten van bestaan heeft dan waar de bijstandsnorm in voorziet, als gevolg van het geheel of gedeeltelijk kunnen delen van deze kosten met een ander.

Ioaw (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers)
In de volgende gevallen kunt misschien in aanmerking komen voor een Ioaw-uitkering:

- U bent op of na uw 50e jaar werkloos geworden. Na afloop van de WW kunt u een Ioaw-uitkering aanvragen.

- U bent op het moment van werkloos worden 57½ of ouder en u heeft slechts recht op een kortdurende WW-uitkering. Na afloop van de WW kunt u een Ioaw-uitkering aanvragen.

- U bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Ongeacht uw leeftijd kunt u naast uw gedeeltelijke WAO-uitkering een aanvullende Ioaw-uitkering aanvragen, na afloop van de WW.

- U hebt een gedeeltelijke Wajong-uitkering (jonggehandicapt). U kunt dan een aanvullende Ioaw-uitkering aanvragen.
De Ioaw vult aan tot het bijstandsniveau.

Ioaz (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen)
Indien u een eigen bedrijf of zelfstandig beroep moet beëindigen, kunt u in de volgende gevallen misschien in aanmerking komen voor een Ioaz-uitkering:

- U bent een zelfstandige tussen de 55 en 65 jaar, die in de afgelopen drie jaar voor de aanvraag een gemiddeld bruto jaarinkomen had onder de 21.731,00. Het beroep of bedrijf moet u minimaal drie jaar hebben uitgeoefend (+ 7 jaar daarvoor in loondienst of als zelfstandige).
- U bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt en als gevolg hiervan moet u uw bedrijf of beroep beëindigen. Verder moet u een Waz-uitkering hebben en de laatste 3 jaar als zelfstandige hebben gewerkt. Uw bruto jaarinkomen, incl. Waz, mag niet hoger zijn dan 21.731,00. De Ioaz vult aan tot bijstandsniveau.

Bijzondere bijstand
Indien u als gevolg van bijzondere omstandigheden noodzakelijke extra uitgaven moet doen, kunt u bijzondere bijstand aanvragen, ongeacht het soort inkomen. Het moet wel duidelijk zijn dat u geen beroep kunt doen op een andere voorziening, zoals de ziekenfondsverzekering. Kosten die eventueel in aanmerking kunnen komen voor vergoeding zijn kosten van rechtsbijstand, woonkosten, kosten voor woninginrichting, verhuiskosten, dubbele huur, medische kosten, eigen bijdrage thuiszorg, particuliere ziektekosten, reiskosten, duurzame gebruiksgoederen, kosten begrafenis/crematie, kosten bevalling en gemeentelijke belastingen. De gemeente beoordeelt per aanvraag en kostensoort of deze voor vergoeding in aanmerking komt en zo ja of deze om niet wordt verstrekt. De gemeente kan namelijk ook de vergoeding als lening verstrekken (leenbijstand).

Minimabeleid
U kunt een aanvraag indienen op grond van het minimabeleid indien u 2 jaar lang een inkomen heeft van maximaal 105% van de voor u geldende bijstandsnorm. Daarnaast geldt er een vermogensgrens. Op grond van het minimabeleid kunt u een vergoeding krijgen voor duurzame gebruiksgoederen, een tegemoetkoming in de schoolkosten, het telefoonabonnement (65+) en sport en culturele activiteiten.

Gemeentelijke kwijtschelding
Of u in aanmerking komt voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en waterschapslasten, hangt af van uw inkomen en vermogen. U kunt geen kwijtschelding krijgen als u (en uw partner) voldoende inkomen en/of vermogen heeft (hebben). Vermogen is bijvoorbeeld een auto, een spaarrekening, aandelen, enzovoort. Ook de overwaarde van een eigen huis wordt tot het vermogen gerekend. Als u een minimuminkomen of een inkomen net boven het minimum heeft, dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Bij het beoordelen van uw verzoek om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, wordt uw netto besteedbare inkomen vergeleken met het bedrag dat u minimaal nodig heeft om in uw bestaan te kunnen voorzien (het normbedrag).

Huursubsidie
Huursubsidie is een bijdrage in de huurlasten. Met huursubsidie kunt en wellicht in een passende woonruimte blijven wonen, dat wil zeggen: niet ruimer of duurder dan nodig is en passend bij uw situatie. Om in aanmerking te kunnen komen, dient u te voldoen aan een aantal voorwaarden, bijvoorbeeld dient u een zelfstandige woonruimte te huren, uw huurprijs mag niet te hoog of te laag zijn en uw inkomen en vermogen is niet te hoog. U kunt het aanvraagformulier aanvragen bij de gemeente of de woningbouwvereniging. Het formulier moet worden opgestuurd naar het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu beslist op een aanvraag, welke ook de beslissing zal nemen of u al dan niet in aanmerking komt voor huursubsidie.

Vangnetregeling huursubsidie
De vangnetregeling is in het leven geroepen om huishoudens, die plotseling met een inkomensdaling te maken hebben en tijdelijk niet door de huursubsidie worden gecompenseerd, financiële hulp te bieden. Het gaat hierbij om een bijzondere bijdrage in de huurlasten. Deze bijdrage wordt in beginsel voor 3 maanden toegekend. Om in aanmerking te kunnen komen voor deze bijdrage dient u te voldoen aan een aantal voorwaarden. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar uw inkomen, uw vermogen en de hoogte van de huur. Het aanvraagformulier kunt u aanvragen bij de gemeente en moet ook weer worden ingeleverd bij de gemeente.

Tenslotte kent de gemeente nog een aantal regelingen welke de uitstroom naar arbeid kunnen bevorderen. Op grond van deze regelingen kan de gemeente een studie of opleiding vergoeden en kunt u in een aantal gevallen in aanmerking komen voor een premie, indien u bijvoorbeeld een scholing of opleiding met goed gevolg heeft afgesloten of als u werk aanvaardt, waardoor u bijvoorbeeld geen beroep meer hoeft te doen op de bijstand. Alle regelingen zijn vastgelegd in verordeningen.

Indien u meer wilt weten over bovenstaande regelingen, kunt u contact opnemen met de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Dalfsen onder telefoonnummer 0529-48 83 88.