Raad voor de Transportveiligheid

RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID

Inspectieluiken van waterdichte ruimten van beunschepen gesloten houden

Beunschepen (binnenvaartschepen met open laadruimten, waarmee veelal nat zand en grind worden vervoerd) moeten beter worden beveiligd tegen vollopen en zinken. De inspectieluiken tussen de waterdichte compartimenten aan boord van deze schepen dienen onder alle omstandigheden afgesloten te blijven. Alleen in geval van een inspectie kunnen deze geopend worden, daarna dienen ze onmiddellijk weer te worden afgesloten. Die aanbeveling richt de Raad voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, tot de minister van Verkeer en Waterstaat, als regelgever, en tot de binnenvaartsector.
Uit onderzoek, dat werd gestart na het zinken van het beunschip Anja in augustus 2000, is de Raad gebleken dat bemanningen van beunschepen de gewoonte hebben, om redenen van gemak en tijdsbesparing, de inspectieluiken die zijn aangebracht in de waterdichte schotten tussen de ladingcompartimenten open te laten staan. Dit heeft tot gevolg dat bij lekkage alle compartimenten vollopen, zodat de schepen vervullen en zinken. Indien deze inspectieluiken gesloten blijven, kan een lekkage het schip niet doen zinken. De Anja zonk in de nacht van 19 op 20 augustus 2000 in een grindgat aan de Gelderse IJssel, nadat de bemanning het schip had verlaten.

Het onderzoek van de Raad bracht tevens aan het licht dat in de loop van 19 augustus het schip waarschijnlijk is lekgeraakt tijdens het binnenhalen van een anker van een waterwinzuiger, bij welke werkzaamheden de Anja had geassisteerd. Als de inspectieluiken gesloten waren geweest, had het lek niet geleid tot het vervullen en zinken van het schip.