Raad voor de Transportveiligheid
RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID
Inspectieluiken van waterdichte ruimten van beunschepen gesloten
houden
Beunschepen (binnenvaartschepen met open laadruimten, waarmee veelal
nat zand en grind worden vervoerd) moeten beter worden beveiligd tegen
vollopen en zinken. De inspectieluiken tussen de waterdichte
compartimenten aan boord van deze schepen dienen onder alle
omstandigheden afgesloten te blijven. Alleen in geval van een
inspectie kunnen deze geopend worden, daarna dienen ze onmiddellijk
weer te worden afgesloten. Die aanbeveling richt de Raad voor de
Transportveiligheid, onder voorzitterschap van mr. Pieter van
Vollenhoven, tot de minister van Verkeer en Waterstaat, als
regelgever, en tot de binnenvaartsector.
Uit onderzoek, dat werd gestart na het zinken van het beunschip Anja
in augustus 2000, is de Raad gebleken dat bemanningen van beunschepen
de gewoonte hebben, om redenen van gemak en tijdsbesparing, de
inspectieluiken die zijn aangebracht in de waterdichte schotten tussen
de ladingcompartimenten open te laten staan. Dit heeft tot gevolg dat
bij lekkage alle compartimenten vollopen, zodat de schepen vervullen
en zinken. Indien deze inspectieluiken gesloten blijven, kan een
lekkage het schip niet doen zinken. De Anja zonk in de nacht van 19 op
20 augustus 2000 in een grindgat aan de Gelderse IJssel, nadat de
bemanning het schip had verlaten.
Het onderzoek van de Raad bracht tevens aan het licht dat in de loop
van 19 augustus het schip waarschijnlijk is lekgeraakt tijdens het
binnenhalen van een anker van een waterwinzuiger, bij welke
werkzaamheden de Anja had geassisteerd. Als de inspectieluiken
gesloten waren geweest, had het lek niet geleid tot het vervullen en
zinken van het schip.