ERNST AND YOUNG

ERNST & YOUNG: 6e ICT Barometer

EMBARGO DONDERDAG 6 MAART 10.00 UUR

Bedrijfsleven geeft adsl meeste kans op succesvolle doorbraak

MMS maakt grote opmars, minder vertrouwen in I-mode

ROTTERDAM, 6 MAART 2003 - Directeuren, managers en ICT professionals in Nederland verwachten dat binnen nu en één jaar alleen ADSL zal doorbreken als succesvolle innovatie. Bovendien is er een snel groeiend vertrouwen in het succes van MMS (Multimedia Messaging Service). Het vertrouwen in het succes van I-mode van KPN is duidelijk lager. Dit blijkt uit de ICT Barometer, het tweemaandelijkse onderzoek van Ernst & Young naar de ontwikkelingen op het gebied van ICT.

De ICT Barometer maakt deel uit van de 'Thought Leadership' programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview NSS onder 600 Nederlandse directeuren, managers en professionals. In het onderzoek is in het bijzonder gevraagd naar de verwachtingen ten aanzien van de belangrijkste innovaties op het gebied van ICT.

ADSL meest succesvolle innovatie
Het bedrijfsleven heeft voor de zeer korte termijn (één jaar) weinig hoop op succesvolle innovaties. De meeste innovaties zullen naar verwachting pas over twee tot drie jaar een succes worden. Belangrijke uitzondering hierop is ADSL (breedband verbindingen voor snel internet verkeer). Van de ondervraagden verwacht 67 procent dat ADSL binnen één jaar een succes is. Innovaties die naar verwachting over twee tot drie jaar zullen doorbreken zijn draadloze netwerken, telewerken, zak-computers (PDA), GPRS en teleconferencing. Pas op langere termijn (vier tot vijf jaar) zien de ondervraagden een mogelijk succes in de integratie van TV en internet, plasma televisies, HDTV, beeldtelefonie (vast en mobiel) en internet supermarkten.

MMS behelst onder meer het ontvangen en versturen van beeldmateriaal via de mobiele telefoon en wordt aangeboden door de concurrenten van KPN. De verwachting van 56 procent van de respondenten is dat MMS binnen drie jaar zal aanslaan. 23 procent verwacht zelfs binnen één jaar. Daarentegen laat het succes van I-mode langer op zich wachten. 40 procent schat in dat I-mode binnen drie jaar een succes wordt, terwijl 30 procent verwacht dat I-mode nooit een succes wordt. MMS bestaat als dienst in Nederland sinds zomer 2002, terwijl I-mode al iets langer op de markt is (voorjaar 2002).

In februari 2002, voor de introductie van I-mode, vroeg Ernst & Young in haar ICT Barometer ook al naar het vertrouwen in I-mode. Toen ging 41 procent van de ondervraagden er van uit dat de Nederlandse consument, in navolging van de Japanse, positief tot zeer positief zou zijn over I-mode.

De ICT Barometer, een onderzoek van Ernst & Young ICT Leadership, is de 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven, de not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoekbureau Interview NSS. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date' informatie door een aantal vaste business dilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.