Ingezonden persbericht
6 maart 2003 www.fcdf.com
Jaarcijfers 2002
Winst Friesland Coberco
boven verwachting
Friesland Coberco Dairy Foods heeft in 2002 goed gepresteerd. De
nettowinst, omzet én kasstroom zijn hoger. In het bijzonder is de
omzet van de hoofdmerken toegenomen.
Goede financiële prestatie
· Nettowinst stijgt met 6 procent naar 84 miljoen euro
· Bedrijfsresultaat voor afschrijving goodwill neemt toe met 47 procent
tot 245 miljoen euro
· Netto-omzet groeit met 9 procent tot 4,7 miljard euro
· Kasstroom uit operationele activiteiten ruim verdubbeld tot
350 miljoen euro
Merken steeds belangrijker
· Omzet hoofdmerken met 14 procent gestegen, inclusief nieuwe merken
als Chocomel, Fristi, Extran en Milli met 29 procent
· Hoofdmerken realiseren 42 procent van de concernomzet
Dividend stijgt
· Per aandeel A stijging met 3 procent tot 2,97 euro
· Per (certificaat van) aandeel B stijging met 3 procent tot 5,94 euro
Nettowinst boven verwachting
De nettowinst is in 2002 met 6 procent gestegen tot 84 miljoen euro. Het
bedrijfsresultaat voor afschrijving goodwill (EBITA) is zelfs met 47 procent
toegenomen tot 245 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat verbeterde met 27
procent tot 212 miljoen euro. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers 2002
ging Friesland Coberco nog uit van een nettowinst rond de 79 miljoen euro.
De verbetering van het resultaat is vooral een gevolg van de goede
verkopen van de merkproducten zoals Frisian Flag, Dutch Lady / NoyNoy,
Frico, Peak en Debic. De acquisitie eind 2001 van de Nutricia Dairy &
Drinks Group met merken als Chocomel, Fristi, Extran en Milli heeft
bijgedragen aan de verbetering van de nettowinst voor afschrijving
goodwill. 1
De goede resultaten van de verkoop van merkproducten compenseren
voor een deel de teleurstellende opbrengstprijzen van de standaard-
zuivelproducten, zoals melk- en weipoeders, boter en een deel van het
kaasassortiment.
De goodwill van 662 miljoen euro, die is betaald in het kader van de
acquisitie van de Nutricia Dairy & Drinks Group, is geactiveerd. Deze wordt
ingaande 2002 in twintig jaar ten laste gebracht van de winst- en
verliesrekening. De rentelasten zijn als gevolg van de toegenomen
financieringsbehoefte in het boekjaar gestegen van 21 naar 46 miljoen
euro. Voor reorganisaties is een bedrag van 9 miljoen euro als
buitengewoon resultaat na belasting ten laste gebracht van de nettowinst.
Omzet stijgt met negen procent
De netto-omzet is met 9 procent toegenomen tot 4,7 miljard euro. De
stijging van de netto-omzet is voor 12 procent het gevolg van de acquisitie
van de Nutricia Dairy & Drinks Group. De autonome omzet is met 3
procent gedaald. Friesland Asia Pacific heeft haar omzet duidelijk weten te
verbeteren. De omzet van Kievit is toegenomen door de interne overdracht
van de creameractiviteiten van Borculo Domo Ingredients en door
autonome groei. Bij de overige werkmaatschappijen is de netto-omzet
afgenomen, vooral als gevolg van lagere opbrengstprijzen. Ook vertoont
de consumptie van een aantal zuivelproducten in West-Europa een
dalende lijn.
Sterke ontwikkeling hoofdmerken
De omzet van de hoofdmerken is met 14 procent gestegen. Inclusief de
nieuwe merken als Chocomel, Fristi, Extran en Milli is de omzet van de
hoofdmerken met 29 procent gestegen. De hoofdmerken realiseren nu 42
procent van de totale concernomzet. In 2001 was dit nog 35 procent. Ook
hier dragen de merken van de Nutricia Dairy & Drinks Group in belangrijke
mate bij aan de verbetering. Daarnaast is de omzet van de hoofdmerken
vooral in Zuidoost-Azië toegenomen.
Marge verbetert
Het bedrijfsresultaat voor afschrijving goodwill als percentage van de netto-
omzet (ROS) is aanzienlijk verbeterd: van 3,8 naar 5,2 procent. Ook hier
speelt de omzetgroei van de merkproducten een belangrijke rol.
Kasstroom verdubbelt
De kasstroom uit operationele activiteiten is ruim verdubbeld tot 350
miljoen euro. In 2002 is sterk de nadruk gelegd op beheersing van het
werkkapitaal. De nettoschuld is in 2002 met 141 miljoen euro gedaald tot
862 miljoen euro. De verlaging van het werkkapitaal en de goede
resultaten in 2002 hebben hieraan in belangrijke mate bijgedragen. De
solvabiliteit is in 2002 verbeterd van 27 procent naar 29 procent. De
investeringen in materiële vaste activa zijn toegenomen tot 157 miljoen
euro. De nieuwbouw van de productielocatie van Friesche Vlag in Nijkerk
is een belangrijke investering. Daarnaast vinden uitbreidingen plaats van 2
de kaasproductielocaties van Frico Cheese in Workum en Bedum. In 2002 is
een belang verkregen in de zuivelondernemingen Laktis in Slowakije en
Napolact in Roemenië.
Dividend stijgt
Van de nettowinst wordt 60 procent toegevoegd aan het eigen vermogen en
is 40 procent beschikbaar voor dividendbetaling. Per aandeel A bedraagt het
dividend 2,97 euro (2001: 2,89 euro). Per (certificaat van) aandeel B is het
dividend 5,94 euro (2001: 5,78 euro). Het dividend per aandeel is gestegen
ondanks de toename in 2002 van het aantal certificaten van aandelen B
door de omzetting van ledenbewijzen en ledenkapitaal in certificaten met
130.419 tot 2.703.209. Vanwege het bereiken van een dividend per aandeel
van meer dan 5,40 euro kunnen ledenveehouders in 2003 een deel van de
ledenbewijzen en het ledenkapitaal omzetten in certificaten van aandelen B.
Melkprijs
Door de lagere opbrengstprijzen voor standaardproducten ligt de melkprijs
voor melkveehouders 2002 op een lager niveau dan in 2001. Voor 2002
wordt een melkprijs ingeschat van rond de 34,63 euro per 100 kilo melk
(inclusief BTW). Ten opzichte van 2001 is dit een daling met 7 procent, toen
bedroeg de melkprijs bij vergelijkbare gehaltes 37,15 euro per 100 kilo melk.
Obligatielening
Friesland Coberco heeft besloten de plaatsing van een obligatielening
vooralsnog uit te stellen. Reden hiervoor is de huidige onzekere situatie op
de financiële markten. In december 2002 kondigde de onderneming aan de
plaatsing te overwegen van een cumulatieve achtergestelde perpetuele
obligatielening gericht op particuliere beleggers.
Vooruitzichten
Ondanks de algemene economische en politieke ontwikkelingen en de
bestedingen van consumenten verwacht Friesland Coberco in 2003 in
Europa een beperkte omzetgroei. Ook buiten Europa zijn de vooruitzichten
niet ongunstig. Als gevolg van het internationale karakter van de
onderneming worden de resultaten beïnvloed door valutaontwikkelingen en
zuivelnoteringen.
In 2002 was de dekkingsgraad van het pensioendepot zodanig dat bijstorting
niet noodzakelijk was. Gezien de stand van het pensioendepot en de
ontwikkelingen op de financiële markten moet in 2003 rekening worden
gehouden met omstandigheden die tot extra lasten voor de onderneming
kunnen leiden. Door de onzekerheden acht de concerndirectie van Friesland
Coberco het niet mogelijk om over de resultaten voor 2003 een voorspelling
te doen.
Friesland Coberco Dairy Foods is een multinationale onderneming die zich richt op het winstgevend
ontwikkelen, produceren en verkopen van een breed assortiment zuivelproducten en vruchtendranken
onder merk voor consumenten, professionele gebruikers en industriële afnemers. Met name in West-
en Centraal Europa, West-Afrika en Zuidoost-Azië is Friesland Coberco sterk op de zuivelmarkt
vertegenwoordigd. De omzet bedraagt 4,7 miljard euro. In totaal zijn 16.800 medewerkers in dienst
van wie 11.200 buiten Nederland. De belangrijkste merken zijn Appelsientje, Bonnet, Chocomel, 3
CoolBest, Completa, Debic, DubbelFrisss, Dutch Lady, Extran, Frico, Frisocare, Foremost, Friesche
Vlag, Frisian Flag, Fristi, Milli, Peak, Pöttyös Túró Rudi, Rainbow, Taksi en Yo-Most.
Kerngegevens
in miljoenen euro's, tenzij anders aangegeven
2002 2001 Mutatie
Resultaten
Netto-omzet 4.723 4.351 9%
Bedrijfsresultaat voor afschrijving goodwill 245 167 47%
Bedrijfsresultaat 212 167 27%
Nettowinst voor afschrijving goodwill 115 79 46%
Nettowinst 84 79 6%
Dividend 34 32 6%
Balans
Balanstotaal 2.495 2.598 4%
Aansprakelijk vermogen1 722 690 5%
Eigen vermogen 648 614 6%
Nettoschuld 2 862 1.003 14%
Kasstroom
Kasstroom uit operationele activiteiten 350 160 119%
Investeringen in materiële vaste activa 157 134 17%
Afschrijvingen op materiële vaste activa 116 109 6%
Acquisities 9 673 99%
Personeel (gemiddeld aantal mensjaren)
Aantal werknemers 16.774 12.165 38%
van wie in Nederland 5.553 5.517 1%
van wie buiten Nederland 11.221 6.648 69%
Verhoudingsgetallen
Bedrijfsresultaat voor afschrijving goodwill als % netto-omzet 5,2 3,8 1,4
Nettowinst als % netto-omzet 1,8 1,8 0,0
Nettowinst als % gemiddeld eigen vermogen 13,3 13,6 0,3
Aansprakelijk vermogen als % balanstotaal 28,9 26,6 2,3
Bedrijfsresultaat voor afschrijvingen gedeeld door rente 7,8 13,3 5,5
Nettoschuld gedeeld door bedrijfsresultaat voor afschrijvingen 3 2,4 3,0 0,6
Per aandeel van EUR 46,00 in euro's
Nettowinst4 9,89 9,89 0%
Nettowinst op basis van aantal aandelen 2002 4 9,89 9,31 6%
Dividend per aandeel A 5 2,97 2,89 3%
Dividend per aandeel B 5 5,94 5,78 3%
Kasstroom uit operationele activiteiten 4 41,22 19,98 106%
Verwerkte melk en leverende melkveebedrijven
In 2002 is 5,1 miljard kilogram melk in Nederland verwerkt (2001: 5,2) met 4,461 procent
vet (2001: 4,477) en 3,477 procent eiwit (2001: 3,471). Ultimo 2002 waren er 11.514
melkveebedrijven die de melk aan Friesland Coberco leverden (2001: 11.894).
1. Het aansprakelijk vermogen is het totaal van groepsvermogen, achtergestelde leningen en
converteerbare schulden verminderd met de aflossing van het komende jaar op achtergestelde
leningen.
2. De nettoschuld betreft achtergestelde leningen, converteerbare schulden, overige langlopende schulden
en kortlopende schulden aan kredietinstellingen minus liquide middelen.
3. Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen van 2001 is inclusief het bedrijfsresultaat 2001 van de
Nutricia Dairy & Drinks Group
4. De nettowinst per aandeel en de kasstroom uit operationele activiteiten per aandeel zijn berekend over
het gemiddeld aantal uitstaande aandelen gedurende het boekjaar.
5. Per einde boekjaar 4