AutoRai

6-3-2003

Kia betreedt topklasse met Opirus

Kia zet met de Opirus voet aan de grond in de topklasse. Het model vertegenwoordigt het beste dat Kia te bieden heeft. Naast een ongekende luxe in het interieur beschikt de Opirus over een verfijnde motor en een stijlvol voorkomen.

Het uiterlijk van de Opirus kan het best worden omschreven als indrukwekkend en voorkomend. De grote ronde koplampen en de verstralers onderstrepen de familieband met de Magentis. Voor het onderscheid met dit model zorgt onder meer de imponerende grille die is voorzien van een prominente middenstijl van waaruit vijf horizontale lamellen lopen. Een chique chroomafwerking geeft de voorzijde van de Opirus extra cachet.

En profil heeft de Opirus een opvallende lijn. De daklijn loopt vrij ver door om ter hoogte van de achterruit met een fraaie boog naar beneden af te lopen. Hierdoor wordt extra hoofdruimte verkregen voor de achterpassagiers, belangrijk in dit segment. Het geeft de Opirus de uitstraling die hem toebehoort; die van een limousine.

Over het midden van de portieren en de voor- én achterbumpers loopt een elegante chroomstrip. Hetzelfde edelstaal is terug te vinden in de omlijsting van de portierruiten. De fraaie, lichtmetalen 16-inchvelgen zorgen voor een goede vulling van de wielkasten. Ze dragen daarmee bij aan het indrukwekkende uiterlijk van de Opirus.

De achterzijde is even imponerend als ingetogen. Op fraaie wijze vloeien de markante achterlichtunits over in de zijkant van de kofferbak. In het kofferdeksel is een nagenoeg onzichtbare spoiler verwerkt. Wie dit fraai gewelfde kofferdeksel opent, wordt getrakteerd op een royale bagageruimte van maar liefst 440 liter.

Ontegenzeglijk luxe
De luxe en elegantie van het exterieur worden voortgezet in het interieur. Een subtiele houtstrip langs het dashboard verbindt beide portieren met elkaar. Het creëert een ruimtelijk gevoel in het al ruime interieur.

Het dashboard heeft een helderblauwe verlichting. Dat zorgt zowel overdag als s avonds voor een goed zicht op de diverse meters. Andere bedieningsinstrumenten hebben een rustgevend groene verlichting.

Uiteraard is alle denkbare luxe vertegenwoordigd in de Opirus. Zo beschikt dit model over een gescheiden airconditioning met automatische temperatuurregeling, een automatisch dimmende binnenspiegel, een regensensor, elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, verwarmbare stoelen (zowel voor- als achterin) en lederen bekleding. In het stuurwiel is de bediening van de cruise control geïntegreerd. Voor extra gemakkelijk parkeren is de Opirus aan de achterzijde uitgerust met vier parkeersensoren. Als enige optie is een zonnedak leverbaar.

Voor een overweldigende geluidsbeleving heeft het gerenommeerde Amerikaanse bedrijf Infinity speciaal voor deze Kia een geluidsinstallatie ontworpen, bestaande uit acht speakers, waaronder een woofer, waarmee het geluid kraakhelder wordt doorgegeven.

Maximale bescherming
Een limousine als de Opirus heeft natuurlijk ook de taak zijn inzittenden maximaal te beschermen. En dat doet hij met verve. Kia heeft de nodige aandacht besteed aan de actieve veiligheid. Extra grote schijfremmen zorgen voor voldoende vertragend vermogen. Geassisteerd door ABS, EBD en BAS (Brake Assist System) waarborgen de remmen te allen tijde een snelle en controleerbare vertraging. Tractiecontrole (TCS) elimineert wielspin. Zodoende wordt de stabiliteit van het voertuig aanmerkelijk verbeterd. Verder is de Opirus voorzien van de laatste generatie ESP (Electronic Stability Program). Diverse sensoren meten continu de snelheid, de rolbeweging en de stuurstand van de wielen. Mocht ESP een slip zien aankomen, dan worden passende maatregelen genomen. Zo kan ESP het motorvermogen tijdelijk reduceren of een van de wielen individueel afremmen.

Naast deze omvangrijke actieve veiligheidsvoorzieningen is de Opirus tevens voorzien van actieve hoofdsteunen, gordelspanners en een heel arsenaal aan airbags. Standaard zijn er maar liefst acht airbags verwerkt in het interieur. Naast twee airbags voor de bestuurder en de passagier is de Opirus uitgerust van zijairbags voor alle inzittenden. Hiermee wordt het risico op borstletsel aanmerkelijk gereduceerd. Ook zijn er twee gordijnairbags aanwezig, die bij een aanrijding uitvouwen over de gehele lengte van het binnencompartiment.

Verfijnde aandrijving
In een auto als de Opirus past alleen de meest verfijnde motor. Kia levert het model dan ook uitsluitend met een 198 pk sterke V6-benzinemotor met een inhoud van 3,5 liter. De topsnelheid is 220 km/uur. Accelereren van 0 tot 100 km/uur neemt slechts 9,2 seconden in beslag.

De krachtbron is gekoppeld aan een automatische vijftrapstransmissie. Het is ook mogelijk om deze handmatig te schakelen. Door de versnellingspook te verzetten, schakelt de automaat over op manuele bediening. Een voorwaartse beweging van de pook volstaat om een versnelling op te schakelen, bij een omgekeerde beweging schakelt de bak vliegensvlug een verzet terug. Uiteraard wordt op het dashboard aangegeven welke versnelling is ingeschakeld. Een elektronische beveiliging voorkomt motorschade door verkeerd schakelen.

Comfortabel en sportief
Het onderstel is afgestemd op comfort. Gasdempers filteren de oneffenheden in de weg voor een rustige, geriefelijke rit. Bovendien zorgen deze dempers voor een minimalisering van de afrolgeluiden in het interieur.

Maar ook de sportieve Opirus-rijder wordt niet teleurgesteld. Dankzij het ECS-systeem (Electronic Control Suspension) is de limousine tevens opvallend sportief te rijden. Met behulp van een knop naast de versnellingspook kan namelijk worden gekozen voor een sportievere afstelling van het onderstel. Tevens zorgt het ECS-systeem ervoor dat de auto niet gaat duiken of rollen tijdens hevig accelereren of vertragen.

Binnenkort start de uitlevering van de Kia Opirus. Jaarlijks worden er 35.000 geproduceerd, wat meteen een indicatie geeft van de verwachte afzet. In 2006 zal de productie naar verwachting gestegen zijn tot 70.000 voertuigen.

Technische specificaties Kia Opirus 3.5 V6
Motortype: V6-benzinemotor
Inhoud: 3.497 cc
Vermogen: 198 pk (146 kW) bij 5.500 t.p.m.
Koppel: 294 Nm bij 3.500 t.p.m.
Transmissie: Automatisch met vijf versnellingen, naar keuze manueel te bedienen
Brandstofverbruik: 12,9 liter per 100 kilometer Leeggewicht: 1.822 kilogram

Buitenmaten (in mm):
Lengte: 4.979
Breedte: 1.850
Hoogte: 1.486