Programmabureau Advies Overheid.nl

Burgertest gemeentelijke websites

Uit een test van 8 gemeentelijke websites die zich de vraag stelden wat een goede website is voor hun organisatie blijkt dat de techniek het aflegd tegen goede informatie. In de test die is ontwikkeld door Overheidslinks.nl in samenwerking met Stichting Rekenschap staan de vragen van de burger centraal.

Dit in tegenstelling tot andere testen die in omloop zijn die vooral de nadruk leggen op vormgeving en de technische functies die zijn opgenomen in een website. Op basis van 10 vragen die burgers zouden kunnen stellen worden de gemeentelijke websites beoordeeld. Opvallend was dat de techniek van de sites niet de doorslaggevend rol had voor het krijgen van een antwoord op de gestelde vragen. Een aantal websites werkte met eenzelfde catalogus voor het presenteren van hun verschillende produkten en hun dienstverlening. Op zich werkte de catalogus goed maar informatie over een uitreksel uit het bevolkingsregister was bijvoorbeeld slecht te vinden. Uiteindelijk bleek de informatie te staan onder het kopje 'GBA, afschrift'. Dit soort gebreken in de functionaliteit van een website worden pas zichtbaar als vanuit de burger naar een website van een gemeente wordt gekeken. De burgertest van de gemeentelijke websites is onderdeel van het project 'Benchmark Responssnelheid'. Doelstelling van dit project is het voor burgers inzichtelijk maken van de verschillen in kwaliteit dienstverlening tussen gemeenten.

De resultaten van de test: www.overheidslinks.nl/burgertest

www.ictu.nl