Provincie Zuid-Holland
Persbericht
05-03-2003
Zuid-Holland pleit voor aanpak geluidsoverlast Schiphol
Meer en beter geluidsoverlast meten, hogere aanvliegroutes en waar
mogelijk andere routes. Daarvoor pleitten vandaag de Zuid-Hollandse
gedeputeerde Marnix Norder en zijn Utrechtse collega Peter Rombouts
tijdens een debat over Schiphol. De aanwezige Tweede Kamerleden namen
met verbazing kennis van het feit dat beide provincies niet gehoord
worden in de discussie over aanvliegroutes.
"Laat er geen onduidelijkheid over bestaan", waarschuwt Marnix Norder.
"Schiphol is belangrijk en dat moet zo blijven. Maar het kan niet zo
zijn dat wanneer we aankloppen bij het rijk, de deur steevast gesloten
blijft." Want ook vandaag liet het ministerie van V en W het afweten.
Norder: "Mensen begrijpen best dat een vliegveld overlast geeft maar
dat we ook economische voordelen ervan hebben. Maar dat er niet alles
aan gedaan wordt om de overlast te beperken is toch niet te verkopen?"
Beide provincies vinden dat met hogere aanvliegroutes en duidelijke
aanvliegroutes, zo mogelijk over zee de overlast teruggedrongen kan
worden. Ook moet er een beter meetprogramma komen want: "daarmee kun
je pas echt effectieve maatregelen nemen tegen de overlast", aldus
Norder.
De discussie rond Schiphol beperkt zich voornamelijk tot de directe
omgeving van Schiphol. Ook de milieu effectrapportage (MER) en de
uitvoeringsbesluiten gaan met name in op de negatieve effecten voor de
directe woonomgeving. Maar ook daarbuiten zijn met name de laatste
jaren de klachten over hinder van Schiphol toegenomen. De indruk
bestaat dat er sprake is van meer spreiding van de hinder, met name
geluidhinder en een verplaatsing van deze hinder naar de verder weg
gelegen gebieden. Metingen bevestigen dit.
Voorstel twee provincies
Zowel de provincie Zuid-Holland als de provincie Utrecht hebben
tijdens het ontwikkelingsproces van de nieuwe Wet Luchtvaart en de
Uitvoeringsbesluiten kenbaar gemaakt dat zij zich zorgen maken over
o.a. de toename van de geluidhinder in het buitengebied. Met name de
te verwachten toename van overlast in de verder van Schiphol gelegen
gebieden zoals regio Den Haag en regio Leiden baart de provincie
zorgen. Dit is geheel in de lijn met de motie Stellingwerf, zoals deze
in juni 2000 in de Tweede Kamer is aangenomen. Beide provincies willen
bereiken dat vermijdbare hinder zoveel mogelijk wordt voorkomen.