STICHTING ALCOHOLPREVENTIE

Prominenten willen strenger alcoholbeleid

Open brief aan de informateurs Donner en Leijnse over het alcoholbeleid.

Geachte heren Donner en Leijnse,

Ondergetekenden vragen uw aandacht voor een onderwerp dat van groot belang is voor de ontwikkeling van een veilig en een gezond Nederland. Het betreft de toenemende vanzelfsprekendheid van het alcoholgebruik, in het bijzonder onder jongeren.

Nieuwe gegevens over het alcoholgebruik onder kinderen en jongeren en over de invloed van alcoholreclame geven aan dat overheidsingrijpen juist nu noodzakelijk is. Een dergelijk ingrijpen beschouwen de ondertekenaars van deze open brief als een unieke kans om het normen- en waardendebat concrete inhoud te geven.

We willen en mogen niet toestaan dat alcoholgebruik steeds gewoner wordt en op steeds jongere leeftijd plaatsvindt. Een aangescherpt alcoholbeleid zal duidelijkere normen opleveren zowel voor de overheid, het bedrijfsleven, als voor de burger. Daarmee kan een ongewenste en schadelijke ontwikkeling worden gekeerd.

In de bijlage zijn belangrijke gegevens opgenomen met als conclusies:
NIPO: Op jonge leeftijd drinken jongeren al liever alcohol dan fris. NIPO: 1 op de 7 kinderen van 10 t/m 15 jaar drinken in een weekend meer dan 10 glazen alcohol.
Prof. R. Verbaten (Universiteit Utrecht):overmatig alcoholgebruik bij jongeren beschadigt de ontwikkeling van de hersenfuncties. RIVM: Nederlanders minder gezond door roken en drinken. KPMG: jaarlijks in Nederland 2,6 miljard Euro alcoholschade. WHO: in 2001 stierven 55.000 jonge Europeanen door alcoholgebruik.

Oproep aan de informateurs: spreek nu maatregelen af om het alcoholgebruik onder kinderen en jongeren terug te dringen. Ondergetekenden dringen er bij de informateurs op aan om zich in het regeerakkoord duidelijk uit te spreken voor een intensivering van het bestaande alcoholbeleid.
Accent dient daarbij te liggen op het terugdringen van het alcoholgebruik onder jongeren.

Drie voorgestelde maatregelen:

1. Alcoholreclamebesluit invoeren
Zo spoedig mogelijk invoeren van het voorliggende Alcoholreclamebesluit dat ontworpen is door het departement van VWS. Dit besluit is gebaseerd op kamerbrede moties uit 2001 en heeft tot doel om alcoholreclame en alcoholsponsoring die minderjarigen bereikt te verbieden.
Ook het stunten met de prijzen van alcoholhoudende drank door slijters, supermarkten en horeca wordt met het besluit tegengegaan.

2. Beschikbaarheid breezers beperken
Het beperken van de beschikbaarheid van alcoholhoudende mixdranken (de breezers), door de verkoop ervan in laagdrempelige locaties, zoals de supermarkten en sportkantines, aan banden te leggen. Verkoop ervan dient, evenals de sterke gedistilleerde dranken, beperkt te worden tot de slijter en de horeca. Supermarkten dienen zich te beperken tot de verkoop van bier en wijnproducten.
De verkoop van de breezers via de supermarkten is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Inmiddels worden er meer dan 20 merken en 60 smaakjes van deze drankjes aangeboden via de supermarkten. (Zie bijlage, lit. opg. 11) Hierdoor worden kinderen reeds op jonge leeftijd sneller met deze drankjes geconfronteerd.

3. Ouders beter bereiken
Intensiveren van voorlichtingsprojecten over alcohol waarbij ouders een grote rol spelen. Er dient meer geld beschikbaar te komen voor het experimenteren met wijk- en buurtgerichte alcoholpreventie in navolging van succesvolle projecten in het buitenland (Holder e.a. zie bijlage, lit. opg. 12).

Eigen verantwoordelijkheid burgers en bedrijfsleven onvoldoende wapen.
Wij koesteren de verwachting dat het nieuwe kabinet in staat zal zijn om één van de wortels van veel problemen in Nederland aan te pakken. Het kan niet meer zo zijn dat de verantwoordelijkheid voor de alcoholproblematiek in hoofdzaak wordt gelegd bij de ouders en jongeren. Het is tijd om te constateren dat met een eenzijdig beroep op de eigen verantwoordelijkheid van burgers niet kan worden volstaan. De overheid dient randvoorwaarden te scheppen en preventieve eisen te stellen ter bescherming van de gezondheid en de veiligheid van jonge burgers.

Hoogachtend,

Margreeth de Boer, burgemeester Leeuwarden; Wim Deetman, burgemeester gemeente Den Haag; Evert Dekker, voormalig beleidsmedewerker ministerie van VWS;
Hans Ensing, directeur GGD Drenthe; Jacobine Geel, theoloog, programmamaker tv NCRV; Angela Groothuizen, zangeres, presentatrice; Agnes Kant, lid Tweede Kamerfractie SP; Jan Kloppenburg, voorzitter Kappen Nou!; Henk Mochel, televisiejournalist; Rob Oudkerk, wethouder gemeente Amsterdam; Ed Pennings, toxicoloog te Leiden; Ronald Pfeiffer, notaris te Rotterdam; Jos Roemer, onderwijsadviseur katholiek primair onderwijs;
Rien Verbaten, hoogleraar bij de disciplinegroep psychofarmacologie Universiteit Utrecht;
Teun Verheij, voorzitter Stichting Verslavingspreventie;
Jacq. Wallage, burgemeester Groningen; Ype Dijkstra, voorzitter STAP, burgemeester Boarnsterhim.

STAP Utrecht, 6 maart 2003

030-6565041
www.alcoholpreventie.nl


06 mrt 03 17:20