Vereniging FME-CWM

7
Invoeren CAO a la carte verhoogt werknemerstevredenheid over beloning



Haarlem, 6 maart 2003 - Het invoeren van een CAO a la carte verhoogt de tevredenheid van werknemers over hun beloning. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door de universiteit van Tilburg in opdracht van de werkgeversorganisaties AWVN en FME-CWM naar de effecten van cafetariasystemen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers in een bedrijf met een cao a la carte regeling meer tevreden zijn met de vrijheid in hun baan en de mogelijkheden van hun baan dan werknemers bij bedrijven zonder keuzesysteem. Voor de tevredenheid over de beloning maakt het overigens niet uit of de werknemers ook daadwerkelijk gebruik maken van het keuzesysteem.

Volgens werkgeversorganisatie AWVN geven de uitslagen een nieuwe impuls aan een trend die zij op ziet komen bij bedrijven: een verbeterde communicatie over arbeidsvoorwaarden. Dit onderzoek bewijst dat werkgevers veel te winnen hebben bij een betere communicatie over arbeidsvoorwaarden. Het geheim van het succes is dat het systeem werknemers uitdaagt om na te denken over hun arbeidsvoorwaarden en ermee te spelen, aldus Annechien Snuif, keuzesystemen-expert binnen de werkgeversorganisatie AWVN. Er zijn gestandaardiseerde automatische toepassingen waarin werknemers op individueel niveau kunnen zien wat er gebeurt als ze bijvoorbeeld vrije dagen inleveren. Dan krijgen ze bijvoorbeeld meer loon of de mogelijkheid om PC of fiets aan te schaffen., aldus Snuif.

Vanja Mol, adviseur Compensation & Benefits bij de Vereniging FME-CWM waarschuwt wel dat de invoering van een a la carte systeem niet zomaar gebeurd is. We hebben tientallen HR-managers gesproken die een a la carte syteem hebben ingevoerd. Uit hun praktijkverhalen hebben we een nog beter beeld gekregen waar je op moet letten bij de invoering van een keuzemodel. Belangrijk is in ieder geval dat van tevoren goed nagedacht wordt over wat de werkgever wil bereiken met de invoering.
---