NFO TRENDBOX BV

Betrokkenheid Nederlandse werknemers bij baan met 8% gedaald

Amsterdam, 6 maart 2003 - Onderzoek uitgevoerd in het laatste kwartaal van 2002 naar de betrokkenheid van circa 1.000 Nederlandse werknemers bij hun baan, laat zien dat deze met zo'n acht procent is gedaald ten opzichte van 2001.

NFO Trendbox meet de betrokkenheid van werknemers door middel van de NFO TRIM Index. In deze index spelen de volgende variabelen een rol: de algemene tevredenheid van de werknemer met zijn of haar baan, het al dan niet aanbevelen van de werkgever aan anderen, het opnieuw kiezen voor dezelfde werkgever indien dit aan de orde zou zijn, de motivatie van de directe collega's op de werkvloer en de prestatie van het bedrijf/de werkgever in de markt. De gemeten index kan vervolgens tussen 0 en 100 bedragen, waarbij geldt: hoe hoger de index, des te hoger is de betrokkenheid van de medewerkers met hun baan.

Kijken we naar de Nederlandse werknemer, dan zien we dat de NFO TRIM Index van betrokkenheid in ons land 57 bedraagt, een duidelijke en significante daling ten opzichte van 2001. De NFO TRIM Index bedroeg toen 62. Een daling die op vrijwel alle fronten zichtbaar is. De betrokkenheid van Nederlandse werknemers ligt daarmee net boven het gemiddelde van werknemers in de rest van West Europa, waar we een gemiddelde NFO TRIM Index van 56 zien.

Kijken we echter verder de wereld in, dan zien we dat in de meeste delen de werknemers vaker welgemoed naar het werk gaan. Alleen in Azië is de betrokkenheid bij het werk lager. (NFO TRIM Index Centraal Europa 63, Zuid-Europa 62, Noord-Amerika 60, Zuid-Amerika 65, Australië & Nieuw Zeeland 63, Midden-Oosten 71, Azië 55; gegevens uit de NFO TRIM database, 1,4 miljoen interviews met werknemers in de afgelopen 3 jaar).

Natuurlijk zijn er verschillen te vinden tussen werknemers. Zo zijn vrouwen aanmerkelijk meer betrokken bij hun baan dan mannen (NFO TRIM Index 59 vs. 55), stijgt de betrokkenheid met het inkomen, en hebben degenen die meer dan 48 uur per week werken een betrokkenheid (NFO TRIM Index 61) die duidelijk hoger ligt dan het gemiddelde. Wat betreft opleiding is er een duidelijke dip te zien onder degenen met een gemiddelde opleiding, waar we vaak personen vinden die momenteel op hun carrièrepad hoger opgeleiden tegenkomen die op 'lagere' functies solliciteren.

Begin 2001 leken de bomen voor de Nederlandse werknemer nog de hemel in te reiken. Employability was het sleutelwoord. Geld voor interne opleidingen, cursussen op de hei en een nieuwe laptop kwamen voor velen binnen handbereik. Persoonsgebonden ontwikkelingsplannen, carrièrebegeleiding en het cafetariamodel voor arbeidsvoorwaarden zijn er maar een paar voorbeelden van. Voorbeelden die vandaag de dag bij veel bedrijven op een laag pitje staan. Als de vlam al niet geheel gedoofd is.

En dat lijkt duidelijk zijn weerslag te hebben op de motivatie en betrokkenheid van werknemers. Uiteraard, het belang van zekerheid, een vaste baan bij een stabiele werkgever is in de afgelopen 12 maanden alleen maar toegenomen. Maar tegelijkertijd is er een teleurstelling merkbaar. Teleurstelling over het feit dat van al die mooie plannen voor persoonlijke ontwikkeling, groei in functie, inhoud en salaris voorlopig niet veel terecht zal komen. Waarmee duidelijk wordt dat ook in economisch mindere tijden het investeren in het meest waardevolle kapitaal van een onderneming, de werknemers, belangrijk blijft.

Over NFO Trendbox en NFO Worldgroup

NFO Trendbox heeft vanaf de oprichting in 1990 een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft NFO Trendbox zich een stabiele en onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven.

Sinds 1998 is NFO Trendbox onderdeel van NFO Worldgroup, een van de toonaangevende aanbieders van research-based marketing informatie en consultancy. Met meer dan 15.000 medewerkers in 38 landen voorziet NFO opdrachtgevers wereldwijd van betrouwbare inzichten in het gedrag, attitudes en opinies van hun klanten. NFO is de grootste aanbieder van op maat gesneden marktonderzoek in Noord-Amerika, en behoort wereldwijd tot de top drie op dit gebied. Meer dan 4000 opdrachtgevers worden bediend in branches als FMCG, gezondheid, financiële dienstverlening, IT/telecom, reizen & vrije tijd, automotive en business-to-business marketing. Tezamen met geassocieerde bedrijven is NFO 's werelds grootste aanbieder van op maat gesneden internetonderzoek. NFO is onderdeel van The Interpublic Group of Companies (NYSE:IPG). Bezoek NFO Worldgroup op http://www.nfow.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

NFO Trendbox
tel. 020 - 669 44 14

Bart Paashuis
Onderzoeksdirecteur
bart.paashuis@nfoeurope.com

Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl


06 mrt 03 08:39