Ingezonden persbericht

Rotterdam, 6 maart 2003

RESULTAAT 4e KWARTAAL KONINKLIJKE NEDLLOYD EUR -40 MLN

HOOFDPUNTEN

VIERDE KWARTAAL 2002


- Nettoresultaat EUR -40 mln (derde kwartaal 2002: EUR -33 mln)
- Bedrijfsresultaat P&O Nedlloyd US $ -49 mln, voor reorganisatiekosten (derde kwartaal 2002: US $ -46 mln)
- Aandeel in resultaat P&O Nedlloyd EUR -42 mln, waarin begrepen éénmalige posten ter grootte van EUR - 10 mln (aandeel in resultaat P&O Nedlloyd over derde kwartaal 2002: EUR -36 mln).

- Aandeel in resultaat Martinair EUR 2 mln (derde kwartaal 2002: EUR 3 mln)
JAAR 2002


- Nettoresultaat EUR -160 mln (2001: EUR 6 mln)
- Nettoresultaat per aandeel EUR - 7,52 (2001: EUR 0,27)
- Voorstel contant dividend EUR 1 per aandeel

RESULTAAT

In het vierde kwartaal heeft Nedlloyd een nettoresultaat behaald van EUR -40 mln (derde kwartaal 2002: EUR -33 mln).

Het nettoresultaat over geheel 2002 bedroeg EUR -160 mln (2001 EUR 6 mln). De daling in het resultaat van EUR 166 mln is geheel toe te schrijven aan P&O Nedlloyd dat met een bedrijfsresultaat van US $ - 234 mln, na reorganisatiekosten, een aanzienlijk lager resultaat behaalde dan in de vergelijkbare periode van vorig jaar (2001: US $ 87 mln). Het aandeel in het resultaat van Martinair verbeterde tot EUR 2 mln (2001: EUR -3 mln).

JOINT VENTURE P&O NEDLLOYD

In het vierde kwartaal bedroeg het bedrijfsresultaat van P&O Nedlloyd US $ -49 mln, voor reorganisatiekosten (derde kwartaal 2002: US $ -46 mln). In het vierde kwartaal werd een nettoresultaat behaald van US $ -84 mln, waarin begrepen éénmalige posten ad ongeveer US $ 19,5 mln ten gevolge van de staking aan de westkust van Amerika (US $ 7,5 mln) en het verschrotten van schepen (US $ 12 mln). Het nettoresultaat in het vierde kwartaal van 2001 bedroeg US $ -37 mln.

De brandstofkosten stegen in het vierde kwartaal ten opzichte van het derde kwartaal met US $ 9 mln. De tarieven stegen in het vierde kwartaal ten opzichte van het derde kwartaal met US $ 24 per vervoerde container.

Het bedrijfsresultaat voor het jaar 2002 bedroeg US $ -206 mln, voor reorganisatiekosten (2001: US $ 102 mln). Het nettoresultaat over geheel 2002 bedroeg US $ -304 mln (2001: US $ 21 mln).

Over geheel 2002 steeg het vervoerde volume met 12%.

De teruggang in het resultaat wordt met name verklaard doordat de gemiddelde opbrengst per TEU ten opzichte van 2001 met bijna 12% daalde. Ook de nog steeds hoge brandstofkosten beïnvloedden het resultaat over 2002 met US $ 56 mln nadelig.

Het eind 2001 gestarte US $ 350 mln kostenbesparingsprogramma ligt op schema. Hiervan werd reeds US $ 290 mln op jaarbasis in 2002 gerealiseerd. Het volledige effect zal in 2003 zichtbaar worden. Het aandeel in het resultaat van Nedlloyd in het resultaat van P&O Nedlloyd bedroeg in het vierde kwartaal EUR -42 mln tegenover EUR -21 mln in dezelfde periode van 2001. Over geheel 2002 was het aandeel in het resultaat EUR 170 mln lager dan in 2001 (2002: EUR -162 mln, 2001: EUR 8 mln).

MARTINAIR

Martinair heeft 2002 afgesloten met een bedrijfsresultaat van EUR 23 mln (2001: EUR -1 mln). De verbetering van dit bedrijfsresultaat is afkomstig uit de vrachtactiviteiten van Martinair. Voor zowel de vracht- als de passageactiviteiten geldt, dat de kosten in 2002 konden worden teruggebracht. Daarnaast zijn ook efficiencyvoordelen behaald.

Het aandeel in het resultaat van Martinair bedroeg in het vierde kwartaal EUR 2 mln (2001: EUR 3 mln).
Over geheel 2002 bedroeg het aandeel van Nedlloyd in het resultaat van Martinair eveneens EUR 2 mln (2001: EUR -3 mln).
(Verder verwijzen wij naar het op 5 maart jl. separaat door Martinair uitgegeven persbericht).

DIVIDENDBELEID

De laatste jaren is met het oog op de kaspositie, die uit desinvesteringen is gevormd, jaarlijks een dividend uitgekeerd laatstelijk ter grootte van EUR 1 per aandeel. De kaspositie is zodanig, dat deze uitkering uit het eigen vermogen opnieuw kan worden voorgesteld. Dit beleid is destijds voor een beperkt aantal jaren in het vooruitzicht gesteld, waarbij de thans voorgestelde uitkering de één na laatste zou zijn. Wegens het ontbreken van winst zal aandeelhouders worden voorgesteld deze uitkering ad EUR 1 per aandeel ten laste van de reserves te brengen.

VOORUITZICHTEN

De sterke volumegroei gedurende 2002 heeft de overcapaciteit in de containerscheepvaart geabsorbeerd, waardoor in de loop van het derde kwartaal van 2002 tariefsherstel gelukkig is ingezet. Wij verwachten dat de resultaten uit de containerscheepvaart activiteiten over 2003 significant zullen verbeteren. Bij deze verwachting is uitgegaan van verder tariefsherstel, de invloed van de kostenbesparingsprogramma⤮s, de huidige US $ koers en de huidige brandstofkosten. De mogelijkheid van een verstoring van het huidige wereldpolitieke klimaat is hierbij buiten beschouwing gelaten.

www.nedlloyd.com

Webcast 0m 16:30 uur Nederlandse tijd.

Powered by List Builder
To unsubscribe follow the link:
http://lb.bcentral.com/ex/sp?c=13898&s=0466C435C48E7481&m=23