Search Engine marketing in de lift

GRONINGEN, 20030306 -- Traffic4u, het zoekmachine marketingbureau uit Groningen, heeft haar omzet in 2002 zien verdrievoudigen ten opzichte van 2001 en heeft het jaar met winst afgesloten. De omzetgroei is vooral te danken aan de gestegen vraag naar deze relatief nieuwe vorm van online marketing. Vele bedrijven klopten hiervoor aan bij Traffic4u, wat ons nieuwe klanten als Philips, Sara Lee/DE, KPN en de Swatch Group heeft opgeleverd.

Bekendheid
"De groei van de vraag is te danken aan het feit dat bedrijven veel hebben geïnvesteerd in hun website en het rendement hiervan willen maximaliseren", zegt Gert-Jan Munneke, managing partner van Traffic4u ( www.traffic4u.nl ). Gezien het huidige economische klimaat willen bedrijven dit graag op een zo kosteneffectieve manier bewerkstelligen en zoekmachine marketing is dan een voor de hand liggende keuze. Het is namelijk bewezen dat het rendement van een dergelijke campagne vele malen hoger is dan bijvoorbeeld een gemiddelde bannercampagne. Het gebruik van zoekmachines op het internet blijft onderwijl stijgen en internetters zoeken steeds intensiever. Uit eigen onderzoek naar de logfiles (hiermee kan het gedrag van internetgebruikers worden geanalyseerd) van vele internetsites blijkt dat Google nu zeer duidelijk de marktleider is (69%). Ilse neemt op grote afstand, met slechts 15% marktaandeel, de tweede positie in.

Groei
Bij Traffic4u vind je geen pooltafels in de personeelskantine noch dure auto's voor de deur. De winst wordt volledig geïnvesteerd in het bedrijf om bijvoorbeeld verschillende tools te ontwikkelen waarmee onze klanten optimaal inzicht krijgen in de ROI van hun zoekmachine marketingcampagne. Momenteel draaien de eerste pilots met onze online conversiemeter. Daarnaast is er druk gewerkt aan de uitbreiding van de positieanalyse tool, waarmee we nu ook een uitgebreide concurrentieanalyse kunnen uitvoeren. Het afgelopen jaar hebben 8 nieuwe medewerkers ons team versterkt, wat het aantal medewerkers op 15 heeft gebracht. Hierdoor zijn we letterlijk uit ons jasje gegroeid, wat een grote verbouwing aan ons pand tot gevolg had.

Erkenning
2002 was het jaar van de erkenning van zoekmachine marketing. De branche wordt volwassener. Vlogen de zoekmachine optimalisatiebedrijven en de zoekmachines elkaar in 2001 nog in de haren, in 2002 zaten ze met elkaar om tafel om te kijken naar mogelijke samenwerkingsverbanden. Werd er in 2001 amper aandacht besteed aan zoekmachine marketing, in 2002 stond de vakpers vol van berichten omtrent zoekmachines. Moest Traffic4u in 2001 de mediabureau's nog uitleggen wat zoekmachine optimalisatie was, nu werken we samen met bijna alle grote mediabureau's (waaronder Mediaedge:cia, Mdigital en Universal Media). Daarnaast komt er erkenning vanuit de hoek van de webbouwers, die ons niet langer als grote concurrent zien maar als waardevolle uitbreiding van hun dienstenpakket. Een voorbeeld van een uiterst succesvolle samenwerking is met de internetbureau Amercom. Met deze partner is o.a. een project uitgevoerd voor Sara Lee/DE met betrekking tot de optimalisatie van de Senseo website.

2003
Ook voor 2003 zien we het uiterst rooskleurig in. De maand januari was de drukste maand ooit, we hebben in deze maand onder andere DaimlerChrysler Nederland B.V. en Heinz als klant mogen verwelkomen. Ons doel voor 2003 is het verder verstevigen van onze positie als marktleider, het uitbreiden van ons partnernetwerk en het verder ontwikkelen van verschillende statistische tools met betrekking tot Search Engine Marketing. We hebben de ambitie om in 2003 een tweede vestiging in de randstad te openen en de magische grens van 250 klanten te overschrijden.

Over Traffic4u
Traffic4u is een zoekmachine marketingbureau uit Groningen dat zich volledig richt op Search Engine Positioning, het positioneren van bedrijven met hun producten en diensten in de zoekresultaten van zoekmachines.