Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
7 maart 2003

82 Miljoen euro extra voor onderhoud spoor in 2003

De ministerraad heeft er op voorstel van minister De Boer van Verkeer en Waterstaat mee ingestemd om dit jaar 82 miljoen euro extra te besteden aan de spoorwegen. Het geld zal met name worden besteed aan onderhoud. De dekking is gevonden door verschuivingen binnen de begroting van Verkeer en Waterstaat. Er is gekozen voor het principe `oud gaat voor nieuw': beheer en instandhouding gaat voor aanleg van nieuwe projecten. Het kabinet heeft een brief aan de Tweede Kamer gezonden, samen met twee rapporten die zijn gemaakt om een subsidieaanvraag van Prorail, de beheerder van de railinfrastructuur, voor onderhoud van het spoor te kunnen beoordelen. Het eerste rapport is opgesteld door Twijnstra en Gudde. Lloyds Register en professor Horvat hebben een `second opinion' gegeven. Uit de rapporten blijkt:
- dat de afgelopen twee jaar sprake is van een snelle en onverwachte achteruitgang van de infrastructuur, ook ten opzichte van de onafhankelijke audits die in 2001 zijn verricht;
- dat de in de subsidie-aanvraag opgenomen kosten voor beheer, instandhouding en vervangingsinvesteringen ruim voldoende aannemelijk zijn gemaakt;
- dat eventuele structurele verhoging van budgetten gepaard moet gaan met het voltooien van de ingezette professionalisering van het management. De rapporten wijzen uit dat extra maatregelen in 2003 onvermijdelijk zijn. Om de veiligheid te garanderen en de in 2003 op te leveren infrastructuur in exploitatie te nemen, is een verhoging van het budget met 82 miljoen euro noodzakelijk. Met dit extra geld worden de volgende maatregelen getroffen:

- haarscheurtjes in de rails worden aangepakt om spoorstaafbreuk te voorkomen;
- bovenbouw en bovenleidingen worden volgens planning vervangen, waardoor snelheidsbeperkingen worden vermeden;
- enkele projecten worden in exploitatie genomen, zoals de Havenspoorlijn, de Gooiboog en de reisinformatiesystemen;

- surveillance op stations ter bevordering van de sociale veiligheid. Het budget van 82 miljoen euro is vrijgemaakt door het naar achteren schuiven in de tijd van enkele spoorprojecten (47 miljoen euro) en door verschuivingen in het wegenprogramma (35 miljoen euro). In latere jaren worden deze bedragen weer gecompenseerd uit het budget voor de aanleg van spoorwegen. Met deze maatregelen wordt de subsidie-aanvraag niet volledig gehonoreerd. Er was 57 miljoen euro extra gevraagd voor verdere reductie van het aantal verstoringen in de infrastructuur, om het klein onderhoud te intensiveren en om additionele schoonmaak van stations te bekostigen. RVD, 07.03.2003