AutoRai

11-3-2003

'Vrouwelijke concept car van Volvo

Bij Volvo Car Corporation wordt momenteel door een geheel uit vrouwen bestaand ontwerpteam gewerkt aan de ontwikkeling van een concept car. Het studiemodel draagt de werktitel MCC, wat staat voor My Concept Car. Of het resultaat net zo aanlokkelijk zal ogen als de naam klinkt? Volgend jaar weten we het.

Het plan om een auto te creëren waarbij vrouwen zowel de techniek als het design bepalen, werd geopperd door een aantal vrouwelijke werknemers van Volvo Cars. Het idee erachter en de eerste schetsen werden vorig jaar gepresenteerd aan het managementteam, dat van harte met het voorstel van de vrouwen instemde. Vlak voor de jaarwisseling kreeg het project definitief groen licht, waarop het werk aan de concept car kon beginnen.

Zoals valt te verwachten bij Volvo, richten we ons met deze auto op klanten die topproducten verlangen. En ofschoon mannen en vrouwen verschillende prioriteiten plegen te stellen, werden alle beslissingen over dit project door vrouwen genomen, vertelt Eva-Lisa Andersson van de afdeling Productontwikkeling. Dat is ook logisch, want als je aan de verwachtingen van vrouwen tegemoet komt, overtref je vaak de verwachtingen van mannen, zo voegt Tatiana Butovitsch Temm van de Public Affairs-afdeling daaraan toe.

Cultuurverandering
De nieuwe concept car is een concreet voorbeeld van een cultuurverandering binnen Volvo Cars. Het project symboliseert een nieuwe manier van denken en een ander prioriteiten-beleid. Bovendien vestigt het de aandacht op het groeiend aantal competente vrouwen binnen de onderneming. We hebben de ideeën en de deskundigheid van honderden vrouwen bij Volvo gebundeld. Allemaal zijn ze enthousiast over dit project, aldus Elna Holmberg van de afdeling Chassisontwikkeling. Werkelijk iedereen zowel mannen als vrouwen toont grote belangstelling voor het studiemodel. En dat in de autoindustrie; traditioneel een mannenwereld, waarin het niet meevalt om oude barrières te slechten.

Ontwerp nog geheim
Uiteraard komen we obstakels tegen, verklaart Camilla Palmertz van de afdeling Conceptontwikkeling. Er zijn altijd mensen die moeite hebben met nieuwe ideeën. Dat op zich is al illustratief voor de noodzakelijke cultuurverandering. President en CEO Hans Olov-Olsson is bijzonder geïnteresseerd in het project: De MCC is om een aantal redenen bijzonder belangrijk voor Volvo Cars. Het dwingt ons om langs nieuwe lijnen te denken en ons nog beter op de wensen van klanten te focussen. We zien het ook als een manier om nieuwe klantensegmenten te bereiken. Bovendien toont het project aan hoe groot de deskundigheid is van vrouwen binnen ons concern.

Natuurlijk doen we niet iets wat onze mannelijke collegas ook niet zouden kunnen we zijn per slot van rekening allemaal professionals, zo concludeert Maria Widell Christiansen van de afdeling Design.

Hoe de nieuwe concept car eruit zal zien en wat voor speciale voorzieningen en technische details hij zal bevatten, blijft voorlopig nog een goed bewaard geheim. Tot volgend jaar