AutoRai

11-3-2003

De geheel nieuwe Saab 9-3 Cabriolet

Opwindend en stijlvol, het zijn de kenmerken van de nieuwe 9-3 Cabriolet die Saab als wereldprimeur onthult op de autoshow in Genève.

Het is een belangrijk moment, want dit is het tweede model in het grootste productoffensief in de historie van Saab. Een offensief waarvoor vorig jaar met de lancering van de 9-3 Sport Sedan het startschot is gegeven.

De belangrijkste kenmerken:

* Aantrekkelijk, plezierig rijgedrag dankzij het veelgeprezen dynamische Sport Sedan-onderstel

* Onderscheidend Scandinavisch design met unieke stylingelementen
* Carrosserie drie keer stijver dan die van het vorige model
* Geavanceerde kap zet nieuwe standaard in zijn klasse
* Te kiezen uit twee krachtige turbomotoren van 175 en 210 pk
* Makkelijke instap en uitstap voor achterpassagiers
* CargoSET-kofferbakvergroting gekoppeld aan de constructie van de kap

* DynaCage-bescherming bij een koprol met uitklappende rolbeugels
* Geïntegreerde gordels voorin, SAHR, hoofd- en zijairbags voor optimale veiligheid

* CargoWing unieke constructie van een achterspoiler en skidrager
Meer dan een cabriolet
Saab huldigt al jaren het principe dat een open auto meer moet zijn dan alleen maar een cabriolet: een uitgangspunt dat bij de ontwikkeling van de nieuwe 9-3 Cabriolet andermaal is gehanteerd. Behalve een aantal handige, functionele zaken biedt de auto ongekend veel rijplezier dankzij het veel geprezen dynamische onderstel dat afkomstig is van de Sport Sedan. Juist deze combinatie van sportieve en functionele kwaliteiten symboliseert de essentie van het eigenzinnige merk Saab.

Peter Augustsson, President en CEO van Saab Automobile AB, zegt over de onthulling van het nieuwe model in Genève: Saab lanceert deze Cabriolet vanuit een luxe positie. In die zin dat we met zijn voorganger marktleider zijn in dit segment. Met deze opvolger willen we dat succes voortzetten. We mikken erop dat hij mensen aanspreekt die geen keuze willen maken tussen carrière, gezinsleven of uitdagende activiteiten in de vrije tijd. Mensen die praktische oplossingen zoeken bij een vrije en opwindende manier van leven. Met andere woorden: zij zoeken een auto die beantwoordt aan emotionele en functionele eisen.

In veel opzichten raakt de aantrekkingskracht van de Cabriolet de kern van Saab, aldus Augustsson. Hij staat symbool voor de pijlers van ons merk: design, prestaties, controle, veiligheid en veelzijdigheid. Het is een sportieve en toch opmerkelijk praktische auto. Zonder enige twijfel weerspiegelt de nieuwe Saab 9-3 Cabriolet twintig jaar ervaring met het ontwerpen van een open auto die geschikt is voor vier inzittenden en vier seizoenen. Waarbij Saab er alles aan heeft gedaan om de leidende positie in het cabrio-segment vast te houden.

De 9-3 Cabriolet en de 9-3 Sport Sedan zijn tegelijkertijd ontwikkeld, waarbij de Saab-ingenieurs van meet af aan de grenzen hebben verlegd. Het resultaat is een eersteklas Cabriolet met een heel eigen identiteit en kwaliteit en een verfijnd rijgedrag waardoor hij zich in de top van zijn klasse nestelt. Voor deze auto heeft Saab een compleet nieuwe productielijn opgezet bij Magna Steyer Fahrzeugtechnik nabij Graz in Oostenrijk.

De nieuwe 9-3 Cabriolet komt in oktober 2003 naar Nederland. Op dit moment zijn de prijzen nog niet bekend.

Topspeler onder premium cabriolets

* 50% groei in segment sinds 1998

* Saab hoofdrolspeler in het premiumsegment van cabriolets
* Saab biedt meer dan een Cabriolet

* Verleidelijk rijgedrag gebaseerd op de geprezen dynamiek van de Sport Sedan

* Een eigenzinnige auto voor individualisten
Bij de cabriolets van het premiumsegment vertonen de verkopen in Europa en Amerika sinds 1998 een stijging van meer dan vijftig procent. En het eind aan die groei is nog niet in zicht. Saab bivakkeert in de frontlinie. Het merk is zelfs een belangrijke aanjager van de verkopen sinds de onthulling van de eerste cabriolet zon twintig jaar geleden.

Saab heeft een reputatie gevestigd als de maker van toonaangevend gevormde en voor alledaags gebruik geschikte cabriolets. In veel landen staat de Cabriolet van Saab te boek als een auto die zich uitgesproken goed leent voor gebruik in alle seizoenen. Hij is ontworpen voor mensen die een bijzondere auto zoeken. Kenmerkend in dat opzicht is zijn strakke, op Scandinavische smaak geïnspireerde vorm. Daarbij ligt het accent op sportiviteit en rijplezier, maar dan in combinatie met het functionele karakter van een vierpersoonsauto voor alle weersomstandigheden.

Typische Saab Cabriolet-rijders houden er een actieve levensstijl op na met een grote variëteit aan interesses. Ze beoefenen gezonde activiteiten, zoals skiën. Ook zijn ze gek op reizen, theaterbezoek en ze koesteren belangstelling voor cultuur. Bovenal zijn het individualisten. Ze zijn gewend om zakelijk en privé zelf de boontjes te doppen en hebben niet de minste behoefte aan iets wat alom wordt beschouwd als een opdringerig statussymbool.

Vormgeving

* Goed van postuur, verrassend van vorm

* Sportieve styling met Scandinavische flair
* Coupé-uiterlijk met dak dicht en roadster-uiterlijk met dak open
* Elektrisch te bedienen kap zet nieuwe standaards in zijn klasse
* Unieke Surround Trim schetst een soort kader rond de passagiersruimte

* Unieke CargoSET voor flexibele bagageruimte
* Concurrerend lage luchtweerstand (Cw 0,34) met verhoogde neerwaartse druk

De Saab 9-3 Cabriolet maakt indruk, maar dan vooral op een elegante wijze met zijn op Scandinavische smaak geïnspireerd design. Daardoor oogt de carrosserie strak en is die vloeiend gelijnd zonder kil en klinisch over te komen. Het is een open auto met een heel eigen gezicht, vrij van onbeholpen compromissen in de styling.

Door de gelijktijdige ontwikkeling deelt de Cabriolet zijn vorm deels met de 9-3 Sport Sedan. Dat geldt met name voor de voorkant tot aan de stijlen van de voorruit. Daarachter is geen deel van de carrosserie gelijk. In vergelijking met het voorgaande model is hij 51 millimeter breder en heeft hij een 70 millimeter langere wielbasis. Door een kortere overhang voor en achter is de totale lengte van de auto van voor- tot achterbumper echter afgenomen. De Cabriolet meet nu 4635 millimeter.

Door de uitgebalanceerde afmetingen en de daadkrachtige houding komt de auto sterk en sportief over. Van opzij gezien heeft hij een strakke, wigvormige lijn een typisch kenmerk van Saab die niet langer wordt verstoord door een uitstulpende behuizing van de veiligheidsgordels voorin. De gordels zijn nu geïntegreerd in de stoelleuning.

De achterkant oogt sierlijk. De fraaie, gestroomlijnde sculptuur achter de ingebouwde rolbeugels en de hoofdsteunen knipogen op subtiele wijze naar het sportieve karakter. Heel bijzonder is de CargoWing-spoiler, die als accessoire verkrijgbaar is. Deze is uitklapbaar, zodat hij dient als drager voor skis of een snowboard. Het is een stijlvolle en tegelijk praktische oplossing.

Helemaal nieuw is ook de in één kleur uitgevoerde Surround Trim die als een band de passagiersruimte omarmt en een visuele scheiding vormt tussen het in- en exterieur. Deze rand is een vanaf de voorruit lopend, U-vormig geheel van panelen. Bij gesloten dak is de rand bedekt. De Surround Trim is mat zwart met een craquelé oppervlak. Er zijn ook andere kleuren mogelijk, zoals steel grey en lime yellow.

Toonaangevend dakmechanisme
Dankzij drie nieuwe innovaties werkt het automatisch bedienbare dak verfijnder dan ooit. Dit zijn CargoSET, de tweetrapsfunctie voor de afdekplaat van de tonneau waardoor het dak sneller inklapt en de lichtgekleurde hemelbekleding. Stuk voor stuk zaken waarmee de nieuwe 9-3 Cabriolet zich onderscheidt.

Voor de bediening van het dak volstaat slechts één druk op een knop. Het dak opent elektro-hydraulisch en is uitgerust met een automatische vergrendeling. Het openen vergt niet meer dan twintig seconden, waarmee Saab tot de snelste in zijn klasse behoort.

De materialen van het uit drie lagen bestaande dak zijn verder verbeterd, onder meer door een dikkere tussenlaag voor een goede isolatie en geluiddemping. Langs de rand is een kleine goot in de toplaag genaaid. Deze voorkomt dat er bij het openen van een portier druppels van het dak op de stoelen vallen. Voor het dak valt te kiezen uit de kleuren zwart of blauw.

Met het oog op gewichtsbesparing zijn enkele delen gemaakt van magnesium, zoals de overdwars geplaatste beugels en de forse rail voorin waarmee het dak aansluit op de rand van de voorruit.

De nieuwe kap is strakker en gladder afgewerkt alsof het een hardtop betreft. Dit is bereikt door zes in plaats van vijf beugels waarover de stof is gespannen. Verder wordt het dak strakker aangespannen bij het sluiten.

De plaat die het ingeklapte dak bedekt, is van aluminium. En in tegenstelling tot voorheen scharniert die niet achterwaarts, maar lift hij een stukje omhoog waarna hij achterwaarts schuift. Deze tweetrapsbeweging biedt enkele belangrijke voordelen, zoals een zeer betrouwbare werking en een altijd perfecte sluiting.

CargoSET is vooral een praktische voorziening. Als het dak wordt gesloten, vergroot de kofferbak automatisch. Sensoren voorkomen openen van de kap als de ruimte achterin volledig is gevuld met bagage.

Dynamiek gevormd in de praktijk
Zoals Saab al jaren spreekt van Real Life Safety om aan te geven dat bij het bedenken van veiligheidsvoorzieningen lering is getrokken uit onderzoek naar ongelukken, zo spreekt het merk bij de nieuwe 9-3 Cabriolet ook van Real World Dynamics als het gaat om de rij-eigenschappen. Andermaal is de praktijk als leerschool genomen.

Dat komt tot uiting in de lage luchtweerstandswaarde van Cw 0,34 en bovenal in het vergroten van de stabiliteit, wat onder meer is bereikt door opwaartse krachten (lift) aan te pakken. Ook is het opbollen van het dak en het wijken van de ruiten bij hoge snelheden met uiterste precisie aangepakt.

Interieurdesign en uitrusting

* Vormgeving van voor tot achter een geheel
* Lichtgekleurde hemel schept ruimte primeur van Saab
* Voorstoelen met geïntegreerde veiligheidsgordels
* Hydroblox waterafstotende bekleding primeur van Saab
* Voorstoelen schuiven elektrisch versneld naar voren voor een makkelijke instap achterin

* Profiler-functie om bediening te personaliseren
* Hoog geplaatst Saab Information Display
* Makkelijke in- en uitstap voor achterpassagiers
* Vier uitrustingsniveaus Linear, Arc, Vector en Aero
* De automatische climate control past verwarming aan bij geopend dak

* Gebruik van glasvezelkabels voor uitgebreide infotainmentsystemen
Het verfijnd gevormde interieur, waarin de beste materialen zijn gebruikt, hoort bij een premium merk als Saab. Voor afwerking en uitvoering is de lat hoog gelegd. De lijnen van de voorste portierpanelen zijn op fraaie wijze naar achteren doorgetrokken, waardoor de ruimte voorin en achterin als een geheel ogen.

Op schouderhoogte voorin is er meer ruimte dan bij de vorige Cabriolet en de passagiers achterin hebben onder meer profijt van de in de voorstoelen geïntegreerde gordels. De voorgevormde zitplaatsen in de achterbank onderscheiden zich door hun diepe zit van de doorsnee zetels achter in cabriolets. Ook de stand van de rugleuning garandeert comfort. Uit de hellingshoek van 21 graden (ten opzichte van verticaal) blijkt dat omwille van bergruimte voor het dak en voor bagage geen veer is gelaten.

Ambiance van een vast dak
Met gesloten dak komen cabrios vanbinnen vaak donker en claustrofobisch over. Dat zit hem onder meer in de donkere hemelbekleding. Saab pakt dat effectief aan door als een van de eersten in de markt een hemelbekleding in de kleuren beige of lichtgrijs te leveren.

Het team dat het design van het interieur voor zijn rekening heeft genomen, concentreerde zich verder op een sfeer zoals die te vinden is in een auto met een vast dak. Dit is onder meer bereikt door een zeer gladde en strakke afwerking van de kap.

Unieke voorstoelen
De sportieve en tegelijk comfortabele voorstoelen met geïntegreerde veiligheidsgordels zijn speciaal ontworpen voor de Cabriolet. Zittingen en leuningen zijn voorzien van fors opstaande kanten waardoor ze uitstekende ondersteuning bieden zonder dat is ingeboet op ruimte of comfort.

Doordat de stoelen voorin over een royale afstand van 243 millimeter zijn te verstellen, vergt het in- en uitstappen voor de passagiers achterin weinig moeite. Met een aluminium hevel is de rugleuning van de voorstoel naar voren te klappen. Uniek is de snelfunctie bij de uitvoeringen met elektrische stoelverstelling. Bij het omklappen van de rugleuning schuift de zetel tweemaal zo snel als gebruikelijk naar voren. Dankzij een ingebouwde geheugenfunctie keert de stoel na het terugklappen van de leuning automatisch weer in de oorspronkelijk ingestelde positie terug.

Op de bestuurder gericht
Het dashboard buigt rond de bestuurder, net zoals in de Sport Sedan. Naar goed Saab-gebruik zijn de bedieningsfuncties logisch gegroepeerd. De schakelaars en hendels die het meest worden gebruikt, zijn dichtbij de hand en goed binnen het blikveld. De korte versnellingspook is bij wijze van spreken niet meer dan een handlengte verwijderd.

De Profiler-functie van Saab maakt het mogelijk tal van functies in de auto naar persoonlijke voorkeur af te stemmen of in te stellen. De schakelaar van de dakbediening is eveneens opgenomen in het Profiler-controlepaneel.

Ook de unieke Saab Night Panel-functie behoort tot de uitrusting. Met een schakelaar is de achtergrondverlichting van het dashboard uit te schakelen, op die van de snelheidsmeter na.

Boven op het dashboard, dicht bij de voorruit, zit het Saab Information Display. Het display valt zo binnen het blikveld van de bestuurder, zodat deze niet de ogen van de weg en het verkeer hoeft te wenden om het scherm te bekijken.

Een heel fraaie oplossing is de min of meer verborgen handrem, die is geïntegreerd in de rand van de console tussen de stoelen. Het is een Z-vormige en makkelijk vast te pakken hendel. Verder herbergt die console een handige opbergruimte voor kleine items, zoals bekers, cds en een ruitenkrabber.

Geheel naar Saab-gebruik zit het contactslot tussen de voorstoelen. Het werkt volledig elektronisch, waarbij de typische vergrendeling van de achteruitversnelling is vervangen door een elektrisch in- en uitschakelend stuurslot.

Hydroblox is de naam van een waterafstotende stof die speciaal is ontwikkeld voor de interieurbekleding van een cabriolet. Voor de aankleding valt te kiezen uit drie themas. Alle drie zijn ze geïnspireerd op de Scandinavische stijl, met als doel een gedistingeerde, moderne uitstraling te scheppen op basis van een licht perkamentachtig of donkergrijs kleurpatroon.

Verwarming en ventilatie
Alle uitvoeringen van de 9-3 Cabriolet zijn uitgerust met airconditioning (handbediend of automatisch), welke specifiek is ontworpen voor gebruik in een open auto. Bij de automatische geregelde klimaatcontrole, ACC, komt dat haarscherp uit de verf. Het systeem stelt zich in op de specifieke condities van een cabrio, zoals de verminderde lichtinval door het kleinere ruitoppervlak en de temperatuurhuishouding in de auto bij gesloten kap en bij warm weer.

In de luchtinlaat voor het interieur zit een elektrostatisch filter. Dat houdt pollen en stofdeeltjes tot aan slechts 3 micron doorsnede tegen. Het ACC-systeem is naar persoonlijke voorkeur te programmeren dankzij de Profiler-functie. De temperatuur is links/rechts gescheiden te regelen.

De ACC schakelt over op handregeling zodra het dak wordt geopend. Daarbij is te kiezen uit tien verschillende instellingen. Bij het sluiten van de kap gaat het systeem weer over naar de stand automatisch.

Infotainmentsysteem
De Saab 9-3 Cabriolet is toegerust met glasfiber-technologie. De glasfiberdraden kunnen lichtsignalen doorgeven, waarmee tot vijftig keer zoveel informatie is over te dragen als met conventionele kabels. Deze technologie vormt de basis voor de toepassing van de modernste infotainmentsystemen en internetfuncties.

Bij de ontwikkeling van de auto is nadrukkelijk gekeken naar de akoestiek in een cabrio. Daarom zit er in de stijl van de voorruit bij de bestuurder een microfoon voor een optimale geluidsoverdracht bij open rijden.

Saab behoort ook tot de eerste fabrikanten die draadloze Bluetooth technologie toepast in een auto. Hoogfrequentie radiosignalen vervangen in dit geval de gebruikelijke kabelverbindingen. De geïntegreerde optionele gsm-telefoon is uitgerust met een Bluetooth-zender/ontvanger die de wereldwijd beschikbare bandbreedte 2,45 GHz gebruikt. Tot op een afstand van tien meter van de auto is gebruik te maken van de draadloze verbindingen, bijvoorbeeld met een laptop, een palm pilot of een PDA.

Voor de 9-3 Cabriolet biedt Saab de keuze uit drie infotainmentsystemen. Aan de basis staat het Saab Audio-systeem met een RDS-radio en een Premium 70 sound system. Het omvat een versterker van 70 Watt, vier luidsprekers en een in de voorruit opgenomen antenne. Wie echter kiest voor de optie Premium 150 krijgt daarbij een cd-speler, twee versterkers met een gezamenlijk vermogen van 150 Watt en zeven luidsprekers.

Het optionele Saab Infotainment System omvat een monochroom beeldscherm, een bedieningspaneel voor de geïntegreerde telefoon en sms-mogelijkheid. Verder is het voorbereid voor het gebruik van Bluetooth. Het is gekoppeld aan Premium 150. Bij Saab Infotainment Plus is er een kleurenbeeldscherm. Beide systemen zijn uit te breiden met een ingebouwde telefoon, spraakherkenningsfuncties, een GPS/dvd-navigatiesysteem en een WAP-browser. Verder is als extra nog het Prestige 300 sound system mogelijk met 300 Watt muziekvermogen en in totaal dertien luidsprekers.

Onderstel

* Verdrievoudigde weerstand tegen torsie

* Hetzelfde sportieve karakter als de Sport Sedan
* Sterk verfijnd rijkarakter en vermindering van geluid en vibraties
* Saab ReAxs achterwielophanging met meesturend effect
* Remsysteem met MBA, CBC en EBD

De verstevigde carrosserie en het dynamische onderstel van de nieuwe Saab 9-3 Cabriolet maken het sportieve uiterlijk en de krachtdadige houding zonder meer waar. Het is nauwelijks een verrassing, want hij heeft hetzelfde onderstel en dezelfde wielophanging als de alom geprezen 9-3 Sport Sedan.

Een hoofdrol is weggelegd voor de sterke carrosserie. Met een weerstand van 11.500 Nm tegen elke graad vervorming is deze drie keer zo stijf als die van het vorige model. Daarbij profiteert de auto van een geheel nieuwe wielophanging. Op basis van deze twee hoofdingrediënten hebben de ingenieurs van Saab de 9-3 Cabriolet tot in finesse fijn geslepen waardoor hij rijdt zoals een auto in het premiumsegment dat hoort te doen.

Bij de start van de ontwikkeling van de nieuwe 9-3-serie is het ontwerp van de Cabriolet direct al betrokken. Van meet af aan is ingespeeld op de eisen die een dergelijk model stelt aan de constructie. Het heeft geleid tot de integratie van een soort inwendig chassis, dat bestaat uit een ringvormige stalen structuur, welke de voorzijde, de achterkant en de zijkanten met elkaar verbindt. Het frame compenseert het verlies aan stijfheid door het ontbreken van een stalen dak. Verder draagt het bij aan een hoge mate van bescherming bij een aanrijding.

Als het op rijden aankomt, spelen ook de nieuwe afmetingen van de Cabriolet een rol. De winst zit hem in de 71 milliemeter grotere wielbasis en de vergrote spoorbreedte (voor met 74 millimeter en achter met 63 millimeter) ten opzichte van de voorganger. Verder is de auto ten opzichte van het vorige model met 10 millimeter verlaagd.

Wielophanging
Kenmerkend zijn de extra stangen die zijn bevestigd aan de subframes voor en achter. Ze garanderen het behoud van de dynamiek die de wielophanging van de 9-3-serie kenmerkt en verhogen verder de algehele stijfheid van de carrosserie. Verder zijn de subframes bij de Cabriolet met hard stalen bussen aan de carrosserie bevestigd in plaats van de soepele bussen van kunststof (polymeer) zoals bij de Sport Sedan.

Voor heeft de auto MacPherson-ophanging met een gescheiden verankering van schokbrekers en veren aan de bovenzijde. De wieldraagarmen onder zijn bevestigd aan een hol en dus licht subframe. Verder is er een stabilisatiestang. De wielophanging is afgestemd op een goede rechtuit stabiliteit en rijcomfort.

De onafhankelijke ophanging achter bestaat links en rechts uit drie dwarsverbindingen en een langsarm. Verder zijn er gasgevulde schokdempers, schroefveren en een stabilisatiestang. Deze constructie biedt een grotere spoorvastheid dan de as met torsieophanging bij het voorgaande model. Net als voor is er ook achter gekozen voor zeer stijve ophangbussen.

Om de wegligging te verfijnen is de totale ophanging zo licht mogelijk uitgevoerd. Een groot aantal delen van de ophanging is daarom gemaakt van aluminium.

Saab ReAxs passieve achterwielbesturing
Net als de 9-3 Sport Sedan hebben de achterwielen van de Cabriolet een meesturend effect dankzij de Saab ReAxs. Bij het aansnijden van een bocht zorgt de inverende beweging voor een kleine verdraaiing van de achterwielen contra aan die van de voorwielen: dus naar buiten voor het wiel in de buitenbocht, naar binnen voor het wiel in de binnenbocht. Afhankelijk van de positie van de band en de belading van de achteras zorgt één graad uitslag van de voorwielen voor een reactie van één honderdste graad op de achterwielen. Dit is voldoende om excessief onderstuur, waarbij de bestuurder scherper moet insturen om de auto om de bocht te krijgen, te voorkomen. De ReAxs-karakteristiek zorgt ervoor dat de achterwielen achter de voorwielen aansturen, in plaats van in de richting van de neus van de auto. Voor de bestuurder levert dit een betere balans van de auto op en een vele malen koersvastere auto.

Remsysteem
Bij Saab is het remsysteem gekoppeld aan motorvermogen. Bij de versie van 175 pk zijn voor geventileerde remschijven met een diameter van 285 millimeter gemonteerd en achter geventileerde remschijven van 278 millimeter. In combinatie met de 210 pk krachtbron is sprake van schijven met een diameter van respectievelijk 302 millimeter en 292 millimeter. Dan zijn ze zowel voor als achter geventileerd.

Voor het eerst in de 9-3-range past Saab een remassistent toe: Mechanical Brake Assist (MBA). De aangeboren rijkwaliteiten krijgen extra ondersteuning van elektronische systemen zoals ABS, Traction Control (TCS), Cornering Brake Control (CBC) en Elektronic Brakeforce Distribution (EBD). Alles behoort tot de standaarduitrusting. Een door Saab afgestemde, elektronische stabiliteitsregeling (ESP) is als optie verkrijgbaar. Deze voorziening is standaard op de Aero.

Motoren en aandrijflijn

* Aluminium turbobenzinemotor van 2,0 liter 175 of 210 pk
* Hoge trekkracht gekoppeld aan vergrote dynamiek en verfijning
* Hoogwaardig Saab Trionic 8-motormanagementsysteem
* Slimme automaat of handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak (Aero)

De prestaties sluiten nauw aan bij de dynamiek van het onderstel. Dat komt door de totaal nieuwe aandrijflijn, die debuteerde in de 9-3 Sport Sedan. Er is sprake van een hoge trekkracht over een breed toerenbereik.

Lichte motor
De volledig van aluminium vervaardigde viercilinder 2,0-litermotor, met 175 of 210 pk, is vijftien kilo lichter dan de voorheen gebruikte krachtbron. Verder loopt hij soepeler en stiller en is hij compacter van afmeting. Hij heeft een cilinderkop met vier kleppen per cilinder, een onderhoudsvrije kettingaandrijving van de nokkenassen, balansassen die in een tegengestelde richting van de krukas draaien, een zwaar vliegwiel en een oliekoeler. Het door Saab in eigen huis ontwikkelde Trionic 8-motormanagementsysteem regelt ontsteking, benzine-injectie en turbodruk. Het is het meest krachtige systeem dat op dit moment in productieautos wordt toegepast. De draaiende delen van de turbomotor zijn puur voor deze nieuwe krachtbron ontwikkeld.

Verhoogd rijgemak
Saab is de enige producent in het premiumsegment die zelf een elektronisch motormanagementsysteem heeft ontwikkeld. Ontstekingstijdstip, brandstofinjectie, turbodruk, luchtaanvoer naar de motor en de stand van de gasklep worden geregeld door de software van het Trionic-systeem. Trionic 8 blinkt uit door een bijzonder strakke regeling van de verbranding bij het starten en als de motor op temperatuur komt. Verder zijn de trekkracht en de reactie op het gaspedaal verbeterd.

De trekkracht neemt bijzonder gelijkmatig toe. Het karakter van de motor lijkt op dat van een krachtbron zonder turbo. Wel valt op dat de auto soepeler en plezieriger rijdt. Ook schokken, die kunnen optreden bij plotseling vol gas of gas loslaten, zijn aangepakt. Het Trionic-systeem vangt deze abrupte bewegingen op door tal van gegevens met elkaar te vergelijken. Dat zijn onder meer de snelheid, het toerental, de aandrijfkracht en de gekozen versnelling. Het resultaat is een bijzonder fijn op het gas reagerende aandrijving zonder hinderlijke reacties.

Verder past het motormanagement de reactie op het gas aan de omstandigheden aan. Bij lage snelheden reageert de auto minder fel op bewegingen met de voet. Het vergemakkelijkt parkeren en achteruit rijden. Bij hogere snelheden hoeft het pedaal maar iets in te worden getrapt voor een felle reactie van de motor. Dat karakter laat zich bijzonder waarderen bij een inhaalactie.

Slimme automaat en handgeschakelde zesbak
Voor de 9-3 Cabriolet is er een nieuwe vijftrapsautomaat beschikbaar. Deze is uitgerust met Saab Sentronic, waardoor het mogelijk is sequentieel met de hand te schakelen. Bediening vanaf het stuurwiel is ook mogelijk (niet standaard). Dankzij de goede prestaties van de Saab Sentronic zijn geen aparte sport- of winterstanden nodig.

Het elektronisch brein van deze transmissie is in staat het schakelgedrag aan te passen aan de rijstijl van de bestuurder en aan de wegomstandigheden. Voor een actieve rijstijl is de hendel van de automaat eenvoudig in de positie Sentronic te zetten. In deze stand kan de bestuurder handmatig van versnelling wisselen door de hendel voorwaarts of achterwaarts te bewegen. In de derde, de vierde en de vijfde versnelling is er sprake van een volledige lock-up, dus een vaste verbinding tussen motor en versnellingsbak zonder tussenkomst van de koppelomvormer.

Specifiek voor de nieuwe 9-3 is er nu een zesversnellingsbak ontwikkeld. Hij is speciaal ontworpen voor motoren met een uitzonderlijk hoge trekkracht. De zesversnellingsbak is standaard op de 9-3 Cabriolet met 210 pk motor.

Veiligheid

* Veiligheid gebaseerd op real-life onderzoek van Saab
* Sterk passagiersgedeelte omringd door vervormbare structuren
* DynaCage koprolbescherming met uitklapbare rolbeugels
* Voorstoelen met geïntegreerde veiligheidsgordels
* Saab actieve hoofdsteunen (SAHR)

* Adaptieve airbags voorin en zijairbags voor bescherming van hoofd en borstkas

Saab heeft een reputatie opgebouwd als het gaat om veiligheid. Het blijkt uit onderzoeken van het Amerikaanse Highway Loss Data instituut en van de Zweedse verzekeringsmaatschappij Folksam. Regelmatig eindigen modellen van Saab in de top van hun segment als het gaat om de minste schade en vooral het minste letsel. In de recente EuroNCAP-crashtests heeft de nieuwe Saab 9-3 Sport Sedan de hoogste score van vijf sterren gehaald.

Bij de ontwikkeling van de Cabriolet zijn dezelfde hoge uitgangspunten gehanteerd op het vlak van veiligheid en inzittendenbescherming als bij de Sport Sedan.

Meer real life gegevens
Bij het onderzoek naar veiligheid kijkt Saab naar de werkelijkheid, dus naar wat er gebeurt bij een botsing op de weg. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een bestand met gegevens van meer dan zesduizend echte aanrijdingen waarbij Saabs betrokken zijn geweest.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe 9-3 zijn niet minder dan 75 verschillende crashes uitgevoerd. Nooit eerder zijn dat er voor een nieuw model zoveel geweest. Temeer omdat er slechts vijftien daarvan wettelijk vereist zijn. Voor de Cabriolet heeft Saab meegewerkt aan de ontwikkeling van s wereld meest omvattende koprol testprogramma. Dat omvat maar liefst acht verschillende proeven van situaties die bij dit, overigens zeldzaam voorkomende, ongeval kunnen optreden.

Veiligheidsstructuur
De kern van de 9-3 Cabriolet bestaat uit een immens sterke, stalen structuur, ontworpen om de passagiers te beschermen. Het kan de hoge krachten weerstaan die de kreukelzones voor en achter doorgeven. Dat komt onder meer door extra versterkte delen, zoals de voorruitstijl, dwarsbalken voor en achter, een torsiebox tussen de wielkasten achter en door vergrote dorpels.

De kreukelzones voor en achter zijn gemaakt van speciaal gevormde stalen delen, ontworpen om botskrachten te absorberen, te verdelen en op te vangen. Alles met het oog op maximale bescherming van de passagiersruimte.

Ter bescherming bij een aanrijding van opzij heeft Saab de dorpels, de B-stijl en de balken in de portieren ontworpen als een geheel. In die zin dat bij een botsing de krachten naar beneden, richting de in de vloer opgenomen dwarsbalken en de torsiebox achterin worden geleid, dus weg van de inzittenden.

DynaCage-koprolbescherming
Een koprol komt maar zelden voor. De gevolgen ervan zijn echter ernstig bij een cabriolet, dus heeft Saab een actieve bescherming ingebouwd in zijn 9-3 Cabriolet. Dit is het DynaCage-concept, dat bestaat uit een combinatie van uitklappende rolbeugels achter, gordelvoorspanners voor alle zitplaatsen en versterkte raamstijlen voor.

De twee koprolbeugels schieten bij een koprol letterlijk met explosieve snelheid naar buiten. Ze zijn gemaakt van aluminium, waardoor ze een geringe massa hebben en derhalve bliksemsnel reageren. Ze zijn gemonteerd in de torsiebox en worden geactiveerd door een pyrotechnische springlading, zodra de in de auto geplaatste centrale Sensing en Diagnostic Module (SDM) de aanzet tot een koprol signaleert. Tegelijk treden gordelspanners in werking. Ze trekken de inzittenden stevig in de stoelen.

Stoelen met geïntegreerde gordels
Ondanks het gebruik van airbags blijven de gordels van eminent belang als het gaat om bescherming bij een aanrijding. De passagiers voorin de 9-3 Cabriolet krijgen bescherming van de in de stoel opgenomen veiligheidsriemen. Deze gordels zijn aan het frame van de zetels bevestigd. Daardoor sluiten ze altijd optimaal om het lichaam, ongeacht de stand van de stoel. Bovendien liggen ze goed binnen handbereik. Doordat de bovenste verankering in de leuning zit, sluiten ze goed aan op de schouder zonder het comfort teniet te doen.

Actieve hoofdsteunen van Saab (SAHR)
Uit onderzoeken van het Amerikaanse magazine Journal of Trauma, van het Amerikaanse verzekeringsinstituut voor Highway Safety en van het Thatcham instituut voor verzekeringen in Engeland, blijkt dat Saabs Actieve hoofdsteunen (SAHR) bijzonder effectief werken voor vermindering van nekletsel.

SAHR biedt bescherming aan de inzittenden voorin bij een aanrijding van achteren. Het systeem is volledig mechanisch. De actieve hoofdsteun is verbonden met een drukplaat in de rugleuning. Wanneer de passagier bij een aanrijding van achteren in de stoelleuning wordt geduwd, maakt de hoofdsteun een opwaartse en voorwaartse beweging. Op deze manier wordt het hoofd van de passgier opgevangen. Dit verkleint de kans op een whiplash.

Botskrachtafhankelijke airbags en zijairbags met een dubbele functie Om inzittenden te beschermen tegen de klap van de airbags is de 9-3 uitgerust met botskrachtafhankelijke airbags. Twee sensoren in de voorbumper meten de kracht van de impact tegen de voorkant, een sensor in de stoelen kijkt naar de zitpositie, en de bevestigingspunten van de gordel geven aan of de passagiers gordels dragen. Al deze gegevens worden doorgestuurd naar de centraal geplaatste SDM. Deze bepaalt in enkele milliseconden of de airbags in actie moeten komen of dat de gordelspanners de klap kunnen opvangen. Bij een zware aanrijding worden de airbags snel en hard opgeblazen. Bij een botsing met een relatief lage impact zullen de airbags onder minder hoge druk werken.

Zijairbags vullen de zijdelingse bescherming aan. Ze zijn opgenomen in de leuningen van de stoelen en bestaan uit twee luchtkamers: een voor de borstkas en een voor het hoofd.

Lage gebruikskosten, accessoires en beveiliging
* De kosten van onderhoud zijn met 30 procent teruggebracht
* Goede bescherming tegen parkeerschades

* CargoWing unieke combinatie van spoiler en skidrager
* Uitgekiende start- en antidiefstalbeveiliging
De nieuwe Cabriolet kan concurreren met soortgenoten in de premium klasse. In die zin dat de onderhoudskosten ten opzichte van het vorige model met zon dertig procent omlaag zijn gebracht. Dat komt door de langere onderhoudsintervallen en doordat servicewerkzaamheden sneller kunnen worden uitgevoerd. Saab heeft gekozen voor een systeem dat het gebruik van de auto vertaalt naar pasklare intervallen. Bij intensieve belasting zijn die korter, bij lange ritten en veel snelweg rijden zijn die langer met een maximum van eens in de 30.000 kilometer of eens in de twee jaar. Wat de motor betreft hoeven alleen olie, bougies, luchtfilter en aandrijfsnaren te worden vervangen.

De ingenieurs van Saab hebben nogal wat aandacht besteed aan vereenvoudiging van onderhoud om zodoende de kosten voor de gebruikers zo laag mogelijk te houden. Het is te zien bij de voorbumper. Die is zo geconstrueerd dat hij bij een parkeeraanrijding (tot 8 km/uur) zonder noemenswaardige schade in zijn oorspronkelijke vorm terugschiet. En bij aanrijdingen tot 15 km/uur volstaat slechts de vervanging van de vervormbare crashboxen.

Nieuw is de CargoWing-achterspoiler, die tevens is te gebruiken als houder van skis of een snowboard. Andere accessoires zijn talrijke, in de windtunnel geteste stylingaccessoires, lichtmetalen wielen, een neerklapbare winddeflector, een fietsdrager en een houder voor bekers, cds of een ruitenkrabber.

Voor de nieuwe 9-3 levert Saab een keur aan beveiligingssystemen die in nauwe samenwerking met verzekeringsmaatschappij zijn ontwikkeld. Het Britse Thatcham instituut heeft de Cabriolet dan ook al beloond met vijf sterren voor de antidiefstalvoorzieningen en met vier sterren voor de systemen die diefstal uit de auto verhinderen.

Om inbraak te bemoeilijken, zijn er speciale slotcilinders gemonteerd. Zodra iets anders dan de juiste sleutel hierin wordt gestoken, ontkoppelt de cilinder zich van het ontgrendelingsmechanisme in het portier. Een doordachte afscherming van de sloten in de portieren maakt het onmogelijk om de sloten met gereedschap, van bijvoorbeeld een slotspecialist, te saboteren. Slotpennen verhinderen dat een deur met geweld opengebroken kan worden.

Een elektrisch stuurslot en een elektronische startonderbreker zijn de wapens tegen diefstal van de auto. In de contactsleutel zit een transponder die een signaal zendt naar de centrale controle-unit die alle systemen activeert die nodig zijn voor het starten (stuurslot, motormanagement, brandstofpomp en startmotor). Direct krijgt de transponder een signaal, waardoor de elektronische code wijzigt. Dit proces zet zich ontelbare keren voort, waardoor het voor een dief niet te doen is om de unieke startcode te achterhalen. Ter aanvulling levert Saab een alarmsysteem met een wegsleepsensor. Die activeert het alarm wanneer de auto wordt opgetakeld. En in het interieur zijn bij inschakeling van het systeem gevoelige, ultrasone bewegingsmelders actief. Ze registreren ook kleine deeltjes zoals rondvliegend glas.