Campagne over autogordels

12-03-2003 - Minister De Boer van Verkeer lanceert vandaag een nieuwe autogordelcampagne. De publiekscampagne is er vooral op gericht om het gordelgebruik bij passagiers op de achterbank aan te moedigen. Hoewel dit verplicht is, draagt slechts één op de drie achterbankzitters een autogordel. Omdat deze passagiers vaak kinderen zijn, richt de campagne zich ook deels op basisscholieren. In een folder worden zij erop gewezen hoe gevaarlijk het is om zonder veiligheidsriem achterin een auto te zitten. Ook de bijbehorende tv-spot richt zich vooral op bankzitters. Verder verrijzen er langs de snelweg nieuwe borden met de tekst 'Daarom, gordel om'.

De autogordel is al jarenlang een van de vijf speerpunten van de regionale verkeershandhavingsteams van de politie. Tijdens de gordelcampagne gaan ze onverminderd door met controleren. Daarnaast zijn er extra gordelcontroles te verwachten van andere politieonderdelen. Mede door de intensieve controles -vorig jaar zijn er ruim 300.000 bekeuringen uitgedeeld voor het niet dragen van de veiligheidsgordel - is het gebruik van gordels de laatste jaren toegenomen tot 80 procent in 2000. Toch is dit nog te laag. Als 90 procent van de inzittenden de autogordel zou dragen, bespaart dit jaarlijks 47 verkeersdoden en 240 ernstig gewonden volgens cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Sinds 1975 is het verplicht om autogordels te dragen in personenauto's. Vanaf 1992 geldt dit ook achterin de auto, als daar riemen aanwezig zijn. Opvallend is dat de gordels minder vaak worden gedragen in de bebouwde kom, terwijl daar de meeste ongelukken gebeuren.

http://www.verkeershandhaving.nl