HBO-Raad

verschenen op: 12-03-2003

Hbo-opleiding leraar/tolk gebarentaal gevisiteerd

Opleiding leraar/tolk gebarentaal sluit op behoefte aan

De opleiding Leraar / Tolk Nederlandse Gebarentaal (NGT) voorziet in een grote behoefte aan leraren en tolken in de gebarentaal. Dat blijkt uit het Visitatierapport Leraar / Tolk Nederlandse Gebarentaal, waarin een visitatiecommissie de opleiding heeft beoordeeld. Het rapport wordt op 12 maart 2003 aangeboden aan het bestuur van de HBO-raad.

Op de opleiding rust de taak om tegemoet te komen aan de grote behoefte aan tolken en leraren gebarentaal. In de komende jaren moeten honderden tolken worden opgeleid. Er is sprake van een groot tekort aan tolken, waardoor doven problemen ondervinden in contacten met bijvoorbeeld overheidsinstanties, in het volgen van onderwijs en andere maatschappelijke contacten. Daarnaast groeit de behoefte aan leraren gebarentaal, die doven maar ook horenden die in hun werk of leefomgeving met doven te maken hebben, gebarentaal op een goede manier aan te leren.

De opleiding Leraar / Tolk NGT heeft goed zicht op de relevante ontwikkelingen en behoeften in het werkveld. Voor de tolkenopleiding worden goede contacten onderhouden met de beroepsvereniging van tolken. Specifieke situaties of problemen waarmee tolken of leraren in hun werk geconfronteerd kunnen worden komen binnen het opleidingsprogramma in voldoende mate aan bod.

Afgestudeerden en deskundigen uit het werkveld zijn tevreden over het niveau van de afgestudeerden. De afgestudeerden zijn goed in staat hun taken in het werkveld uit te oefenen. Wel blijkt dat voor de leraar NGT in het onderwijs een sterke behoefte bestaat aan leraren die specifiek deskundig zijn in het onderwijzen van NGT aan basisschoolleerlingen. Die deskundigheid kwam volgens afgestudeerden nog niet sterk genoeg aan bod binnen de opleiding, en de commissie heeft daarom geadviseerd opleiding om studenten de mogelijkheid te bieden zich binnen de opleiding op dat gebied te specialiseren.

De commissie was onder de indruk van de systematische opbouw van het opleidingsprogramma en de heldere uitwerking die aan de programmadelen is gegeven. De taalvakken krijgen binnen de opleidingen sterk de nadruk, omdat het zowel voor de tolk als voor de leraar belangrijk is de gebarentaal zelf goed te beheersen. De commissie waardeert de nadruk op taalvaardigheid, maar heeft de opleiding wel geadviseerd om na te gaan hoe een deel van de taalvakken geïntegreerd kunnen worden met vakken die gericht zijn op tolkvaardigheden of didactische vaardigheden. De integratie in het programma zou daardoor versterkt worden.

Binnen de opleiding wordt les gegeven door dove en door horende docenten. De opleiding heeft een passend scholingsprogramma voor docenten, dat enerzijds gericht is op gebarentaalvaardigheid (met name voor horende docenten) en anderzijds op didactische vaardigheden. Daarvoor werkt de opleiding samen met andere opleidingen binnen de hogeschool.

De opleiding Leraar / Tolk wordt aangeboden door het Seminarium voor Orthopedagogiek, dat onderdeel uitmaakt van de Hogeschool van Utrecht.

Naast de opleiding Leraar / Tolk NGT heeft de visitatiecommissie ook de Opleidingen Speciaal Onderwijs beoordeeld. Het resultaat van die beoordeling is vastgelegd in het Visitatierapport Opleidingen Speciaal Onderwijs, dat eveneens op 12 maart aan het bestuur van de HBO-raad wordt aangeboden. De visitatiecommissie was samengesteld uit vertegenwoordigers van de beroepspraktijk, deskundigen op het gebied van hoger onderwijs en studenten. De commissie bestond uit de volgende personen:


- prof.dr. J.H. Dijkhuis (voorzitter); emeritus hoogleraar klinische psychologie, oud-decaan faculteit sociale wetenschappen Universiteit Utrecht, betrokken bij opzetten en uitvoeren visitaties binnen de VSNU.

- Mevrouw prof.dr. A.E. Baker, hoogleraar Taalwetenschap in het bijzonder Psycholinguïstiek, Taalpathologie en Nederlandse Gebarentaal; Universiteit van Amsterdam.

- De heer R. Brandenburg, directeur SO/VSO; Scholengemeenschap De Brouwerij.

- De heer K.A. Gerritse, student, medewerker bij de dienst onderwijskundige ambulante begeleiding, van het Regionaal Expertise Centrum Zuid- en Oost-Nederland (R.E.C.-Z&ON).

- De heer drs. J. de Haan, senior adviseur Bestuur en Beleid, Besturenraad.

- De heer drs. H. Keesenberg, senior beleidsmedewerker VOS/ABB.
- De heer A. Kliphuis, lid Raad van Bestuur/algemeen directeur Onderwijs Bartiméus, Stichting voor Onderwijs, Zorg en Dienstverlening, Bestuursvoorzitter Stichting Accessibility, voorzitter Platform voor Onderwijs aan Visueel gehandicapten (L.P.O.V.G.).

- Mevrouw E. van Ooijhuizen, student, remedial teacher, intern begeleider, lid Permanente Commissie Leerlingzorg (PCL) van samenwerkingsverband Eemland, groepsleerkracht basisschool De Vlucht, Bunschoten.
Terug terug