Raad voor Verkeer en Waterstaat

Raad brengt voorstudie over goederenvervoerbeleid uit

23-04-2003

Samenvatting voorstudie

Voorstudie

Aanvragen gehele voorstudie

LOGISTIEKE INNOVATIE DOOR VERLADERS IS CRUCIAAL VOOR ECONOMIE EN VEREIST INTEGRAAL OVERHEIDSBELEID

Logistieke activiteiten zijn een forse aanjager van de Nederlandse economie. Naast de directe bijdrage aan werkgelegenheid en welvaart is innovatieve logistiek een belangrijke succesfactor voor het behoud en aantrekken van bedrijven en bedrijvigheid in Nederland. Het overheidsbeleid biedt hiervoor, vanwege zijn sectorale insteek, nog onvoldoende ruimte.

Dit blijkt uit een voorstudie van de Raad voor Verkeer en Waterstaat die door IG&H Management Consultants is uitgevoerd. In de studie geeft de top van 21 - in Nederland actieve - multinationals hun mening over het belang van logistiek ketenmanagement voor hun bedrijf en de effectiviteit van het logistiek overheidsbeleid.

Een belangrijke succesfactor voor Nederland is volgens de betrokken verladende bedrijven de aanwezigheid van goede logistieke dienstverlening. Grote verladers zijn ook bereid te betalen voor extra voorzieningen, zolang zij daarbij de zekerheid hebben dat deze er binnen afzienbare tijd komen.

Dit is echter niet voldoende om bedrijvigheid in Nederland te houden en aan te trekken. Zo kan de aanwezige infrastructuur de groei van het vervoer onvoldoende op vangen en besluiten bedrijven steeds vaker om hun nieuwe investeringen niet meer in Nederland te doen, maar in andere landen van Europese Unie.

Het bedrijfsleven vindt daarnaast dat op het vlak van goederenvervoer en logistiek het overheidsbeleid op een aantal punten te kort schiet:
* De verschillende overheden en departementen werken onvoldoende samen en onderschatten het belang van een efficiënte en innovatieve logistiek; een schrijnend voorbeeld is het woud (300!) aan niet afgestemde lokale regelingen voor stadsdistributie;
* Beleidsmaatregelen schieten vaak hun doel voorbij en werken contraproductief;

* Europees beleid bepaalt steeds meer de Nederlandse agenda, terwijl de nationale overheid onvoldoende in staat is het Europese beleid te beïnvloeden.

* De overheid heeft te weinig aandacht voor het daadwerkelijk oplossen van knelpunten, waardoor het aanbod van infrastructuur niet past bij de vraag. Het gevolg is een verslechterende exportpositie.

De studie geeft aan dat ter voorkoming van het weglekken van bedrijvigheid uit Nederland integraal logistiek beleid nodig is. Dat wil zeggen dat het bestaande sectorale transportbeleid moet worden aangevuld met beleid dat is afgestemd op de behoefte van het verladende bedrijfsleven. Hierbinnen dient er meer aandacht te komen voor het belang van innovatieve logistiek als motor van de economie en creatie van toegevoegde waarde door het producerende en distribuerende bedrijfsleven.

De voorstudie is op 12 maart 2003 tijdens een bijeenkomst bediscussieerd met de Minister van Verkeer en Waterstaat en de bij de studie betrokken bedrijven. De Minister kan zich in hoofdlijnen vinden in de analyse en de extra aandacht voor het innovatief logistiek beleid met het verladende bedrijfsleven als uitgangspunt. Hij verwacht wel een duidelijke inzet van het bedrijfsleven.

De komende maanden werkt de Raad aan een advies met daarin een visie op en aanpak van vernieuwend logistiek beleid, met duurzaamheid en veiligheid als randvoorwaarden. De voorstudie is één van de bouwstenen voor dit advies.

De Raad streeft er naar dit advies in juni 2003 aan de Minister van Verkeer en Waterstaat aan te bieden.

Uw mening?
Logistieke innovatie werkt alleen met een overheidsaanpak in Europees verband.