Gemeente 's-Hertogenbosch

13-03-2003

Tevredenheidsonderzoek afdeling Beheer Openbare Ruimte

Eind juli 2002 heeft de afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR) opnieuw een tevredenheidsonderzoek gehouden. Voor dit onderzoek zijn 3.700 enquêtes verspreid over de hele gemeente. In totaal zijn er daarvan 1.669 teruggestuurd. De uitkomsten van dit onderzoek zijn nu bekend. Het tevredenheidsonderzoek is gehouden omdat de afdeling BOR wil weten of de openbare ruimte, in de ogen van de bewoner, goed wordt beheerd en onderhouden. De afdeling BOR wil ook graag weten wat de wensen en opinies zijn van de inwoners van onze gemeente. Zo kan beter worden ingespeeld op de behoeftes en ideeën van de bewoner en kan de wijze en intensiteit van werken worden aangepast.

Hieronder treft u een korte samenvatting van de vijf belangrijkste categorieën, namelijk groenvoorziening, schoonhouden van de woonomgeving, speelvoorzieningen, verhardingen, verkeers- en straatmeubilair en afhandeling van klachten of meldingen.

Groenvoorziening
De waardering die mensen hebben voor de hoeveelheid groen in de stad is in vergelijking met het onderzoek in 2000 onveranderd. De ondervraagden zijn redelijk (39%) tot zeer tevreden (39%) over de hoeveelheid groen in hun omgeving. De meeste respondenten vinden dat het onderhoud van het groen redelijk tot goed is. Ze zijn net zo tevreden als in het jaar 2000. Ze zijn iets minder tevreden over het bosplantsoen 67% (71% in 2000) en de sierheesters 69% (74% in 2000), toch is gemiddeld 68% van de ondervraagden tevreden. De meeste respondenten vinden dat de zomerbloeiers en het gazon goed worden onderhouden (gemiddeld is 81% tevreden).

Schoonhouden van de woonomgeving
Ook de waardering voor het schoonhouden van de woonomgeving is gelijk gebleven ten opzichte van het onderzoek uit 2000. De tevredenheid over het verwijderen van het herfstblad is iets gedaald (van 70% redelijk tot goed naar 66%). Over het verwijderen van zwerfvuil is men het minst tevreden (61%). Het meest tevreden is men over het leegmaken van de papierbakken (79%). De helft van de geënquêteerden weet waar de hondenuitlaatroutes en uitrenvelden zijn. Terwijl maar 10% van de respondenten daadwerkelijk een hond heeft. Het onderhouden van deze routes en velden is beter geworden ten opzichte van afgelopen jaren (van 52% redelijk tot goed naar 60%).

Speelvoorzieningen
Voor de kinderen van 0 tot 6 jaar zijn volgens de respondenten voldoende (61%) speelvoorzieningen in de buurt. Voor de kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar zijn er ook voldoende (54%) speelvoorzieningen. Alleen voor de jeugd vanaf 12 jaar zijn er volgens 70% van de geënquêteerden onvoldoende voorzieningen. Deze cijfers komen ongeveer overeen met de gegevens van het vorige klanttevredenheidsonderzoek uit 2000. De veiligheid van de speelvoorzieningen is gestegen van 82% in 2000 naar 86% in 2002. De meeste respondenten (een stijging van 72% naar 82% in 2002) vinden het onderhoud van deze speeltoestellen redelijk tot goed. In 2002 is het gebruik van de speelvoorzieningen in alle wijken toegenomen ten opzichte van het onderzoek van 2000. De ondergrond van de speelplaatsen vindt 78% van de geënquêteerden redelijk tot goed.

Verhardingen, verkeers- en straatmeubilair
Het onderwerp bestratingen bestaat in dit onderzoek uit de onderdelen: wegen, trottoirs, wandelpaden en fietspaden. Over het onderhoud van de bestratingen zijn de respondenten tevreden, weliswaar iets minder dan in 2000. Nu vindt 77% van de respondenten dit redelijk tot goed, in 2000 was dat percentage 80%. Vooral de trottoirs scoren daarbij iets lager (69% redelijk tot goed). Onder het verkeers- en straatmeubilair valt ook het onderhoud en herstel van zitbanken, verkeersborden, verkeerslichten, straatverlichting en afrasteringen. De meeste respondenten (82%) beoordelen het onderhoud van het verkeers- en straatmeubilair redelijk tot goed. Dit is hetzelfde percentage als in het onderzoek van 2000.

Meldingen en klachtafhandeling
19% van alle respondenten geeft aan dat ze meldingen of klachten indienen bij de gemeentewerf. 23% van de respondenten weet waar ze bij de gemeente moeten zijn bij het indienen van een melding en 39% geeft aan dat ze niet weten aan wie ze een melding moeten doorgeven. Het telefoonnummer of adres wordt voornamelijk opgezocht in de gemeentegids (27%) of het telefoonboek (20%). Van de respondenten die een klacht of opmerking aan het wijkteam heeft doorgegeven is 72% tevreden. Over de snelheid van het afhandelen van de klacht, melding of verzoek is 67% van deze respondenten goed tot redelijk tevreden.

Eind juli 2002 heeft de afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR) opnieuw een tevredenheidsonderzoek gehouden. Voor dit onderzoek zijn 3.700 enquêtes verspreid over de hele gemeente. In totaal zijn er daarvan 1.669 teruggestuurd. De uitkomsten van dit onderzoek zijn nu bekend. Het tevredenheidsonderzoek is gehouden omdat de afdeling BOR wil weten of de openbare ruimte, in de ogen van de bewoner, goed wordt beheerd en onderhouden. De afdeling BOR wil ook graag weten wat de wensen en opinies zijn van de inwoners van onze gemeente. Zo kan beter worden ingespeeld op de behoeftes en ideeën van de bewoner en kan de wijze en intensiteit van werken worden aangepast.

Hieronder treft u een korte samenvatting van de vijf belangrijkste categorieën, namelijk groenvoorziening, schoonhouden van de woonomgeving, speelvoorzieningen, verhardingen, verkeers- en straatmeubilair en afhandeling van klachten of meldingen.

Groenvoorziening
De waardering die mensen hebben voor de hoeveelheid groen in de stad is in vergelijking met het onderzoek in 2000 onveranderd. De ondervraagden zijn redelijk (39%) tot zeer tevreden (39%) over de hoeveelheid groen in hun omgeving. De meeste respondenten vinden dat het onderhoud van het groen redelijk tot goed is. Ze zijn net zo tevreden als in het jaar 2000. Ze zijn iets minder tevreden over het bosplantsoen 67% (71% in 2000) en de sierheesters 69% (74% in 2000), toch is gemiddeld 68% van de ondervraagden tevreden. De meeste respondenten vinden dat de zomerbloeiers en het gazon goed worden onderhouden (gemiddeld is 81% tevreden).

Schoonhouden van de woonomgeving
Ook de waardering voor het schoonhouden van de woonomgeving is gelijk gebleven ten opzichte van het onderzoek uit 2000. De tevredenheid over het verwijderen van het herfstblad is iets gedaald (van 70% redelijk tot goed naar 66%). Over het verwijderen van zwerfvuil is men het minst tevreden (61%). Het meest tevreden is men over het leegmaken van de papierbakken (79%). De helft van de geënquêteerden weet waar de hondenuitlaatroutes en uitrenvelden zijn. Terwijl maar 10% van de respondenten daadwerkelijk een hond heeft. Het onderhouden van deze routes en velden is beter geworden ten opzichte van afgelopen jaren (van 52% redelijk tot goed naar 60%).

Speelvoorzieningen
Voor de kinderen van 0 tot 6 jaar zijn volgens de respondenten voldoende (61%) speelvoorzieningen in de buurt. Voor de kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar zijn er ook voldoende (54%) speelvoorzieningen. Alleen voor de jeugd vanaf 12 jaar zijn er volgens 70% van de geënquêteerden onvoldoende voorzieningen. Deze cijfers komen ongeveer overeen met de gegevens van het vorige klanttevredenheidsonderzoek uit 2000. De veiligheid van de speelvoorzieningen is gestegen van 82% in 2000 naar 86% in 2002. De meeste respondenten (een stijging van 72% naar 82% in 2002) vinden het onderhoud van deze speeltoestellen redelijk tot goed. In 2002 is het gebruik van de speelvoorzieningen in alle wijken toegenomen ten opzichte van het onderzoek van 2000. De ondergrond van de speelplaatsen vindt 78% van de geënquêteerden redelijk tot goed.

Verhardingen, verkeers- en straatmeubilair
Het onderwerp bestratingen bestaat in dit onderzoek uit de onderdelen: wegen, trottoirs, wandelpaden en fietspaden. Over het onderhoud van de bestratingen zijn de respondenten tevreden, weliswaar iets minder dan in 2000. Nu vindt 77% van de respondenten dit redelijk tot goed, in 2000 was dat percentage 80%. Vooral de trottoirs scoren daarbij iets lager (69% redelijk tot goed). Onder het verkeers- en straatmeubilair valt ook het onderhoud en herstel van zitbanken, verkeersborden, verkeerslichten, straatverlichting en afrasteringen. De meeste respondenten (82%) beoordelen het onderhoud van het verkeers- en straatmeubilair redelijk tot goed. Dit is hetzelfde percentage als in het onderzoek van 2000.

Meldingen en klachtafhandeling
19% van alle respondenten geeft aan dat ze meldingen of klachten indienen bij de gemeentewerf. 23% van de respondenten weet waar ze bij de gemeente moeten zijn bij het indienen van een melding en 39% geeft aan dat ze niet weten aan wie ze een melding moeten doorgeven. Het telefoonnummer of adres wordt voornamelijk opgezocht in de gemeentegids (27%) of het telefoonboek (20%). Van de respondenten die een klacht of opmerking aan het wijkteam heeft doorgegeven is 72% tevreden. Over de snelheid van het afhandelen van de klacht, melding of verzoek is 67% van deze respondenten goed tot redelijk tevreden.