Gemeente Langedijk


Groen licht voor reconstructie
13 maart 2003

De provincie heeft besloten de ring Alkmaar vanaf de A9 naar Heerhugowaard grondig aan te pakken. Nu al wordt er druk gemeten langs de weg. Een ingenieursbureau verricht grondtechnisch onderzoek om de kwaliteit van de bodem te bepalen. Het daadwerkelijke werk begint in 2005. Voor die tijd moeten er nog een aantal stappen worden gezet. Financieel is de verbetering van de oostelijke ring (N242) geregeld. Alle meebetalende partijen: rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk, hebben besloten hun aandeel in de financiering bij te dragen.

De vernieuwde weg volgt grotendeels het traject van de bestaande weg. Op enkele locaties is een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Hiervoor starten de gemeenten Alkmaar, Schermer en Heerhugowaard de zogeheten artikel 19-procedures met een inspraakprocedure voor belanghebbenden. Zij kunnen daarin hun zienswijze schriftelijk en mondeling naar voren brengen. De volgende stap is de aanbesteding van het werk. De provincie selecteert een aantal aannemers om mee te dingen naar de opdracht. Aan de aannemers wordt gevraagd innovatief te werk te gaan en de overlast voor automobilisten te beperken. Eind dit jaar wordt een aannemer uitgekozen.

Er is gekozen voor een ingrijpende reconstructie van de weg om de doorstroom van autos en het openbaar vervoer te verbeteren. De doorstroming verbetert door de vijf kruispunten met verkeerslichten te vervangen door drie ongelijkvloerse kruisingen. De huidige drie kruispunten Westdijk, Omval/Noordervaart en Nieuwe Schermerweg verdwijnen om te worden gecombineerd tot één aansluiting op de oostelijke ring. Deze verbeteringen voor de doorstroming komen ook de veiligheid van de weg zeer ten goede. Er worden goede fietsvoorzieningen aangelegd en naast de weg komt een vrije busbaan vanaf de Nieuwe Schermerweg tot aan het Nollencircuit.

Een eerste verbetering van de doorstroming is klaar: de ongelijkvloerse kruising Smaragdweg en de bypass vanaf de A9. Dit geeft automobilisten een directe aansluiting op de N242 en ontlast de rotonde van het Kooimeerplein. De reconstructie van de oostelijke ring van de Bestevaerstraat/Diamantweg tot en met het Nollencircuit start begin 2005. In 2008 is de weg gereed. Tot die tijd worden er diverse maatregelen genomen voor een betere doorstroming. Een voorbeeld daarvan zijn de reeds in gebruik genomen elektronische informatiepanelen boven de weg. Ook een betere afstemming van de verkeerslichten, minder brugopeningen in de spits en maatregelen om de weg snel vrij te maken na ongevallen, versoepelen de doorstroming van het verkeer op de N242.