PvdA Europees parlement


PERSINFORMATIE

Europees Parlement wil snelle berging 'Le Joola'

13 maart 2003
Het Europees Parlement gaat deze week eurocommissaris Poul Nielson en de Senegalese president Wade dringend vragen om snel geld beschikbaar te stellen voor de berging van de gezonken veerboot Le Joola. De berging kost naar schatting drie miljoen dollar en de Europese Unie beschikt over een potje waaruit dit bedrag kan worden betaald. Het is inmiddels al weer vijf maanden geleden dat Le Joola in zwaar weer kapseisde voor de kust van Gambia. Ruim 1800 mensen verloren het leven, waaronder 30 Europeanen uit Frankrijk, Spanje, België, Noorwegen, Zwitserland en Nederland. Slechts 64 mensen overleefden de ramp en 260 lichamen werden geborgen. Zo'n 1500 mensen bevinden zich nog in de romp van het schip, wachtend op een waardig afscheid. De ondergang van Le Joola is een van de grootste scheepsrampen uit de moderne geschiedenis.

Nabestaanden van de slachtoffers dringen al geruime tijd aan op het bergen van het schip. President Wade van Senegal heeft vlak na de ramp alle hulp toegezegd om de gezonken veerboot te lichten. Maar tot nu toe is er helaas (te) weinig ondernomen om aan de wensen van de nabestaanden tegemoet te komen: berging van Le Joola, identificatie van de slachtoffers en een (massa)graf voor de overledenen.

Het bergen van het schip lijkt stuk te lopen op politiek onvermogen en Brusselse bureaucratie. De Europese Unie beschikt namelijk over een speciaal potje waaruit de berging kan worden betaald: het achtste Europese Ontwikkelingsfonds (8ste EOF). De deadline van het fonds is al lang verstreken, maar er zit nog steeds geld in dit potje. Eurocommissaris Nielson van Humanitaire Zaken wil echter wachten met het vrijgeven van het benodigde geld tot er een formeel verzoek uit Senegal komt. President Wade heeft inmiddels laten weten dat hij bereid is om internationale hulp te vragen.

Het Europees Parlement vindt dat er in het geval van Le Joola niet gewacht moet worden op de uitkomst van onduidelijke procedures. Er is haast geboden met het bergen van het schip en het identificeren en begraven van de slachtoffers. De Senegalese en Europese nabestaanden kunnen hun verdriet moeilijk verwerken, nu hun dierbaren nog in Le Joola liggen. Of zoals een Senegalese moeder het uitdrukte: "Ik heb het gevoel dat mijn kind gevangen zit. Pas als de boot geborgen wordt en mijn kind een plekje in de aarde krijgt, dan pas zal ik mij bevrijd voelen en aan de verwerking kunnen beginnen."

Het bergen van de 'Afrikaanse Titanic' is een redelijk eenvoudige klus. Le Joola ligt op slechts 30 kilometer van de kust, net onder de zeespiegel op een zandbank. Het Nederlandse bedrijf Smit International heeft in opdracht van de Senegalese regering onderzoek gedaan naar het lichten van Le Joola. Smit International schat de kosten op 2,9 miljoen dollar en denkt het karwei in anderhalve dag te kunnen klaren. Daarna kan identificatie van de slachtoffers plaatsvinden. Het Nederlandse Rampen Identificatie Team (RIT) wil hierbij assisteren, mits gevraagd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Ter vergelijking: het bergen van de Kursk kostte 65 miljoen dollar. Deze onderzeeër had 116 mensen aan boord. De ramp met de olietanker 'Prestige' heeft al meer dan 1 miljard euro schade opgeleverd.