Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Procedure Brandweerbijstand 2003

11 maart 2003

In de procedure wordt omschreven aan welke regels brandweerkorpsen zich moeten houden bij het vragen en/of verlenen van bijstand (bijstand buiten de eigen regio) binnen de eigen provincie en buiten de eigen provincie.

De procedure en onderstaande bijlagen kunt u rechts in uw scherm downloaden in PDF-formaat. De tekst van de bijgaande circulaire staat in zijn geheel onder de streep.


* Toelichting
* Bijlage 1: Omschrijving bijstandseenheden en operationele uitgangspunten t.b.v. de Procedure brandweerbijstand 2003
* Bijlage 2: Verdeling landelijke sterkte
* Bijlage 3: Index NCC

De bijlagen kunt u downloaden in PDF-formaat.


Hierbij doe ik u de Procedure brandweerbijstand 2003 toekomen. Deze procedure treedt in de plaats van de Procedure brandweerbijstand, die in 1988 tot stand is gekomen.

De artikelen 7 en 8 van de Brandweerwet 1985 regelen het verlenen van brandweerbijstand (bijstand buiten de eigen regio) binnen de eigen provincie. Artikel 9 betreft de brandweerbijstand buiten de eigen provincie. Ingevolge artikel 10 dienen de bewindspersoon van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de commissarissen van de Koningin de nodige voorbereidende maatregelen te treffen met het oog op de uitoefening van hun bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 8 en 9. Deze voorbereidingen winnen veel aan effectiviteit indien zij volledig op elkaar zijn afgestemd en worden samengebracht in één document.

Eind 2001 heb ik u, ter instemming, een concept toegestuurd van een nieuwe procedure Brandweerbijstand. De binnengekomen reacties, welke vooral van procedurele aard waren, zijn verwerkt.

Voorts heb ik naar aanleiding van de vuurwerkramp nog eens kritisch gekeken of de procedure voldoende waarborgen bood voor een adequate interregionale bijstand bij rampen. Aan de hand van informatie van de Inspectie OOV over bijstandverlening bij recente ongevallen en rampsituaties is geconstateerd dat dit nog in onvoldoende mate het geval was. Verder heeft de Inspectie OOV de nieuwe procedure getoetst aan kwaliteitscriteria voor normstelling, zoals operationele bruikbaarheid, consistentie, eenduidigheid en toetsbaarheid. Aan de hand van haar reactie is de procedure, waar dit juridisch mogelijk is, op een aantal punten gewijzigd om de vrijblijvendheid met betrekking tot een aantal operationele aspecten weg te nemen. Voorts zijn de commissarissen belast met het bevorderen dat de regios bepaalde maatregelen in de voorbereidende sfeer treffen. Er worden aan de regionale brandweren enkele taken toebedeeld die verband houden met een goede uitvoering van de aan hen in de wet opgelegde taken inzake de bijstandsverlening en de voorbereiding van de coördinatie bij de rampenbestrijding.

Ik vertrouw dat met deze Procedure brandweerbijstand 2003 een goede basis is gelegd voor een structurele verbetering van de organisatie van de brandweerbijstand bij ongevallen en rampen en van de voorbereiding daarop.

Ik wil daarbij aantekenen dat deze procedure nog hoofdzakelijk een monodisciplinair, brandweer, karakter heeft en het wenselijk is de procedure op termijn te verbreden naar alle vormen van interregionale bijstand en de voorbereiding daarvan en deze mede te baseren op de betreffende artikelen in de Wet rampen en zware ongevallen.

Terzijde merk ik nog op dat mijn ambtsvoorganger bij circulaire d.d. 17 mei 2002, nr. EB2002/70709, gericht aan de colleges van burgemeester en wethouders, de commissarissen van de Koningin en de besturen van de regionale brandweren, informatie heeft verstrekt over het nieuwe Besluit rijksbijdragen bijstands- of bestrijdingskosten. In dat besluit wordt de tegemoetkoming vanwege het Rijk in de bijstandskosten geregeld.

DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,

R.H. Hessing

De procedure en bijlagen kunt u downloaden
***Zie het originele bericht voor downloaden in PDF-formaat***

© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - 13 maart 2003