Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

OPTA: Meenemen nummer moet altijd'

Den Haag 13 maart 2003 Het meenemen van een telefoonnummer naar een nieuwe mobiele aanbieder, moet altijd mogelijk zijn. Ook als de eindgebruiker nog een contract heeft bij de aanbieder die hij wil verlaten. Daarnaast mag het overzetten hooguit tien werkdagen duren, tenzij de consument schriftelijk om een specifieke, latere datum heeft verzocht. OPTA heeft daarvoor vandaag zijn beleidsregels nummerportabiliteit mobiele telefonie
aangepast en gepubliceerd.

OPTA heeft vastgesteld dat er nog onvoldoende garanties waren voor een vlekkeloze afwikkeling van nummerportabiliteit. Consumenten klaagden bij OPTA dat het meenemen van het nummer in een aantal gevallen niet mogelijk zou zijn, zoals bijvoorbeeld gedurende de looptijd of opzegtermijn van een contract. Daarnaast constateerde OPTA dat bij enkele aanbieders te lange termijnen voorkwamen en dat in bepaalde gevallen een borgsom werd gevraagd. De aanpassing van de beleidsregels maakt duidelijk dat deze belemmeringen niet zijn toegestaan en dat de afhandeling van het overzetten niet langer dan tien werkdagen mag duren, tenzij de consument dat zelf schriftelijk heeft aangegeven.

Het meenemen van het telefoonnummer ontslaat de beller overigens niet van het contract met zijn oude aanbieder. Het voldoen aan betalingsverplichtingen of andere contractuele bepalingen staat los van het recht om een nummer mee te nemen.

De nieuwe regels zullen per 13 april 2003 van kracht worden.