CDA

Pakket maatregelen rondom consumentenbeleid door Europees Parlement aangenomen

Het Europees Parlement heeft donderdag 13 maart 2003 ingestemd met de strategie voor het consumentenbeleid 2002-2006 en het Groenboek over de toekomst van het Europese consumentenbeleid. In de strategie wordt het Europees consumenten aktieprogramma voor de komende jaren uitgezet. Kern van de strategie is een hoog niveau van consumentenbescherming, doeltreffende handhaving van de wetgeving en een versterkte rol van de consumentenorganisaties.

Wat de toekomstige wetgeving betreft, wordt vastgesteld dat de bestaande wetgeving in de loop der tijd te versnipperd, ingewikkeld en gedetailleerd is geworden. Denk daarbij aan consumentenwetgeving met betrekking tot time-sharing, kopen op afstand (via telefoon, postorder en internet), grensoverschrijdend betalingsverkeer, regels voor het boeken van vakanties en vliegreizen, de wet op het consumentenkrediet etc. De complexiteit van deze bestaande regels is niet bevorderlijk voor het vertrouwen van de consument die nog steeds te weinig gebruik maakt van de grensoverschrijdende mogelijkheden die de interne markt biedt. De Europese Commissie stelt voor om een nieuwe kaderrichtlijn te ontwerpen. CDA-Europarlementariƫr Ria Oomen-Ruijten (consumentenbeleid): "Een kaderrichtlijn kan oplossingen bieden voor de problemen die er zijn, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Leidend beginsel van de kaderrichtlijn moet zijn de (on)eerlijke handelspraktijk. De kaderrichtlijn mag niet los staan van hetgeen er al aan verticale wetgeving is. Het woud van regelgeving zou daardoor nog onoverzichtelijker worden. Tegelijkertijd met de presentatie van de kaderrichtlijn moeten er dus ook voorstellen komen om verticale richtlijnen in te trekken." Uitgangspunt voor de nieuwe wetgeving is, volgens woordvoerder Ria Oomen-Ruijten, dat een hoog niveau van bescherming van consumenten wordt geboden. Uitermate belangrijk is dat de consument in heel Europa weet wat hun rechten en plichten zijn, dat die rechten en plichten ook overal gelijk zijn en dat er dus gekozen wordt in de nieuwe kaderrichtlijn voor maximale harmonisatie. Niet alleen de belangen van de consument, maar ook die van het midden en kleinbedrijf zijn daarmee het beste gediend. In die kaderrichtlijn moet het hele traject van kopen en leveren van een dienst of produkt gelijkvormig geregeld worden. Dat wil zeggen: de informatievoorziening, de voorwaarden voor koop en verkoop, service en garanties, betalingsvoorwaarden, terugbetalingsvoorwaarden bij niet voldoen aan de afspraken, klachtenbehandeling en toegang tot het grensoverschrijdende recht. Ria Oomen-Ruijten vindt tevens dat er specifieke aandacht nodig is voor de consument in de kandidaat-lidstaten. Wil de markt daar optimaal functioneren, dan moeten consumenten en hun organisaties de mogelijkheid hebben om een gelijkwaardige marktpartij te zijn. De consumentenbeweging als onafhankelijk vertegenwoordiger van de consument zal in de komende jaren specifieke ondersteuning krijgen. Een amendement met deze strekking is aangenomen.