EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO: 15 maart 2003 is mijlpaal voor goederenvervoer per spoor

Vanaf morgen wordt vrij spoorverkeer mogelijk voor internationaal goederenvervoer. Buitenlandse goederentreinen mogen dan in Nederland rijden. Die stoppen niet meer bij de grens maar rijden direct door naar Rotterdam. Andersom kunnen Nederlandse spoorvervoerders zich ook op het internationale net begeven.

Volgens verladersorganisatie EVO, die de Nederlandse handel en industrie vertegenwoordigt, is 15 maart 2003 een belangrijke stap naar een volledig vrije spoormarkt. EVO verwacht een positief effect voor de klant. Het vergroot de keuze in spoorvervoerders en er kunnen nieuwe vervoersdiensten ontstaan. Het eindresultaat voor de klant is een betere service tegen een lagere prijs.
Het vertrouwen van de klant in het internationale spoorvervoer was gezien erg laag door de vele vertragingen. Ter illustratie: het percentage containertreinen dat vorig jaar op tijd bij de klant kwam bedroeg slechts 47 procent. Het marktaandeel van het goederenvervoer per spoor is de afgelopen jaren teruggelopen van 21 procent in 1970 naar slechts 8 procent in 2001. Opening van de spoormarkt voorkomt verdere terugloop van het marktaandeel van goederenvervoer per spoor in Europa. Daarnaast is het essentieel voor de rentabiliteit van een project als de Betuweroute.
Vanaf 1 januari 2006 zal ook de rest van het Europese spoornetwerk open zijn voor internationale en nationale diensten. Deze datum valt toevallig samen met de opening van de Betuweroute. Door de vrijmaking van het netwerk voor internationaal en nationaal vervoer verwacht EVO dat de rentabiliteit van de Betuweroute aanzienlijk zal verbeteren. De doelstelling van een verdriedubbeling van het huidige volume in 2015 is daarmee zeker haalbaar.