D.A.S. NED. RECHTSBIJSTAND

DAS signaleert stijging gedupeerden 0906-nummers

PERSBERICHT

DAS Rechstbijstand signaleert stijging gedupeerden dure
0906-nummers

Amsterdam, 17 maart 2003

DAS Rechtsbijstand, marktleider op het gebied van rechtsbijstand, neemt sinds eind vorig jaar steeds meer zaken in behandeling van gedupeerde internetgebruikers. Zonder dat zij het wisten belden de gedupeerden dure 0906-nummers.

Op sommige internetsites wordt informatie aangeboden waarvoor betaald moet worden. Hiervoor worden dure 0906-nummers gebruikt. De aanbieder is verplicht elke keer dat er contact wordt gezocht met de site het tarief te melden. Dit gebeurt niet altijd waardoor de consument soms ongemerkt duur aan het internetten is. Bovendien blijkt in deze gevallen ook vaak de standaard internetinbelverbinding te zijn gewijzigd in een 0906-nummer. Hierdoor is elk volgend internetbezoek ook een stuk duurder dan nodig is. In de zaken die bij DAS zijn gemeld, is de schade gemiddeld 1000 euro.

Wees alert
Het voorkomen van problemen blijft het allerbeste. Het is dus van belang alert te zijn. Maar wanneer aanbieders niet melden dat de informatie via een 0906-nummer wordt aangeboden, heeft de consument er niet direct erg in. Gelukkig brengt de recente aandacht voor misbruik via 0906-internetnummers in de media het onderwerp nog eens onder de aandacht van de consument. DAS heeft bovendien een aantal handige tips voor de consument op een rij gezet.

Adviezen:
Check bij het inbellen altijd het telefoonnummer dat in het inbelscherm wordt weergegeven. Verloopt de verbinding via een
0676-nummer, dan hoeft de consument zich geen zorgen te maken. Hij belt dan tegen het goedkopere, lokale tarief.

Vraag om een gespecificeerde telefoonrekening bij de telecomaanbieder. Dan is altijd te controleren of 0906-nummers gebruikt zijn, wanneer en hoe lang.

De consument kan zijn telecomaanbieder vragen de 0906-nummers te laten blokkeren. Internetsites waarop informatie via zo'n nummer wordt aangeboden, zijn dan niet meer te benaderen. Maar op deze manier komt de consument in ieder geval niet meer voor onaangename verrassingen te staan.

Wanneer de consument een internetverbinding heeft via de kabel of satelliet, loopt hij ook geen risico. Deze verbinding verloopt immers niet via de telefoonlijn en de consument betaalt een vast tarief per maand.

De Stichting Informatiediensten Code (STIC) is de organisatie die toezicht houdt op de naleving van de gedragscode voor informatieleveranciers op internet en klachten daarover behandelt. Kijk voor meer informatie op www.stic.nl.


-einde bericht-

---

---
Noot aan de redactie:
DAS Rechtsbijstand is de grootste rechtsbijstandverzekeraar in Nederland. DAS is in 15 Europese landen gevestigd en daarmee ook Europees marktleider op het gebied van rechtsbijstand. In Nederland heeft DAS kantoren in Amsterdam, Arnhem en s-Hertogenbosch en biedt jaarlijks rechtsbijstand in 75.000 particuliere en zakelijke geschillen. Hiervoor beschikt DAS over professionele en gespecialiseerde juristen, zodat op vrijwel elk rechtsgebied ondersteuning geboden kan worden: van verkeer, arbeidsrecht en consumentenzaken tot incasso, onroerend-goedproblematiek en letselschadezaken. In 2001 bedroeg de premie-omzet EUR 82,3 miljoen en de winst voor belastingen EUR 6,2 miljoen. DAS heeft 700 medewerkers. Voor meer informatie over DAS Rechtsbijstand: www.das.nl.

Voor achtergrondinformatie:
DAS Rechtsbijstand
Annet van der Helm/Adviseur Corporate Communicatie tel. 020 - 6 517 494 / e-mail: ahelm@das.nl

17 mrt 03 15:24