Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van

uw kenmerk

ons kenmerk
VVA. 2003/792
datum
18-03-2003

onderwerp
Ontwikkelingen in organisatie en tarifering van keuring en toezicht door de VWA/RVV
TRC 2003/2144

bijlagen
1

Geachte Voorzitter,

Met deze brief wil ik u, mede namens mijn collega de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, informeren over de aanpak die ons voor ogen staat ten aanzien van de organisatie en tarifering van keuring en toezicht waarmee de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees, als onderdeel van de Voedsel en Waren Autoriteit, is belast. Het streven daarbij is te komen tot een flexibele en responsieve, op basis van kostendekkendheid opererende dienst die het bedrijfsleven efficiënt kan bedienen.

De VWA/RVV bevindt zich in een dynamische omgeving. De Nederlandse marktomstandigheden, waarvan de VWA/RVV sterk afhankelijk is, wijzigen continu. Tegelijkertijd eist het internationaal opererende bedrijfsleven van de VWA/RVV maatwerk en kwaliteit van dienstverlening om hun internationale aspiraties adequaat te kunnen volgen en begeleiden. Voortdurend wordt van de VWA/RVV verlangd dat zij zich aanpast aan deze veranderende omstandigheden.

Het bieden van kwaliteit en het nemen van verantwoordelijkheid is niet iets wat alleen van de VWA/RVV gevraagd mag worden. Het bedrijfsleven zal zelf ook nadrukkelijk ten aanzien van keuring en controle verantwoordelijkheden op zich moeten nemen, zodat een duidelijkere rolverdeling tussen overheid en bedrijfsleven kan ontstaan, waarbij de rol van de VWA/RVV, voor zover dit binnen de nationale en Europese kaders past, steeds meer het karakter zal kunnen krijgen van toezicht op toezicht.

datum
18-03-2003

kenmerk
VVA. 2003/792

bijlage

Structurele aanpak

Om bovenstaande ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden heb ik, in samenwerking en overeenstemming met VWS, voor de korte en de lange termijn in goed overleg met het bedrijfsleven een agenda opgesteld. De langetermijnagenda wordt gedomineerd door de positionering van de VWA/RVV als onafhankelijke toezichthouder en het creëren van een duidelijkere verantwoordelijkheidsverdeling tussen overheid en bedrijfsleven.

In overleg met het bedrijfsleven wordt op dit moment bezien welke mogelijkheden er zijn om deze langetermijnagenda ten aanzien van de vleeskeuring verder vorm te geven. Nederland is hierbij uiteraard gebonden aan nationale en Europese wetgeving. Naast een duidelijkere verantwoordelijkheidsverdeling tussen de VWA/RVV en het betrokken bedrijfsleven zal in dit langetermijntraject nadrukkelijk aandacht worden geschonken aan maatwerk en kwaliteit van dienstverlening.

Op dit moment wordt, samen met VWS, ook gewerkt aan vermindering van de administratieve lastendruk. De huidige regelgeving wordt momenteel in dat licht bezien. Deze toetsing dient uiteindelijk te resulteren in het waar mogelijk verminderen van regelgeving met als consequentie een vermindering van de administratieve lasten.

Daarnaast wordt in overleg met het bedrijfsleven gewerkt aan de opzet van een grofmazige tariefstructuur. Dit traject zal uitmonden in een zowel voor het bedrijfsleven als de overheid werkbare en overzichtelijke tariefstructuur die recht doet aan, onder andere, de aard van de werkzaamheden, de bedrijfstypering en de bedrijfsomvang.

De bovenstaande agenda zal naar verwachting resulteren in een overzichtelijker pakket aan regelgeving, een duidelijkere rolverdeling tussen overheid en bedrijfsleven ten aanzien van de keuring en een transparante tariefstructuur. Aanvullend zijn naast de bovengenoemde acties op korte termijn een aantal financiële maatregelen noodzakelijk om een kostendekkende bedrijfsvoering door de VWA/RVV mogelijk te maken. Deze maatregelen worden hieronder verder toegelicht.

Financiële maatregelen op korte termijn

Ten eerste heeft de VWA/RVV eind 2002 een pakket bezuinigingsmaatregelen opgesteld dat in de loop van 2003 en 2004 wordt geïmplementeerd en waarmee een forse ombuiging zal worden gerealiseerd. De omvang van de VWA/RVV-organisatie wordt hiermee aangepast aan de gewijzigde marktomstandigheden. Dit betreft naast aanpassingen op het niveau van de VWA/RVV-kringen ook aanpassingen op centraal niveau. In de eerste suppletoire begroting zullen deze wijzigingen worden verwerkt. Ondanks deze bezuinigingsmaatregelen zijn de tariefclusters nog niet geheel kostendekkend, terwijl kostendekkendheid voor mij het uitgangspunt is. Een aantal tariefswijzigingen is daarom noodzakelijk.

Als tweede maatregel worden daarom per 1 april 2003 nieuwe tarieven ingevoerd voor de werkzaamheden, die de VWA/RVV ten behoeve van het bedrijfsleven uitvoert, en waarvoor tot op heden geen tarief werd doorberekend. Hieronder zijn ook de grondslagverbredingen opgenomen van tarieven voor bestaande werkzaamheden. Deze tarieven zijn in bijlage 1 opgenomen.

Bovendien wordt ook een tarief ingevoerd voor de BSE-monsterneming. Ten aanzien van de tarifering van de BSE-monsterneming heeft in december 2002 overleg plaatsgevonden met het bedrijfsleven. Naar aanleiding van dit overleg heb ik besloten tot een tweetal kostenbesparende maatregelen:
1. Het transport van de monsters zal onder waarborgen door het bedrijfsleven zelf worden verzorgd. Via meer marktwerking leidt dit mogelijk tot kostenbesparing voor het bedrijfsleven; 2. De service aan slagers en kleine slachterijen zal door de VWA/RVV anders worden ingevuld. De VWA/RVV zal zelf de planning zo efficiënt mogelijk invullen, waardoor er kosten bespaard kunnen worden. Van de kleine slachterijen en zelfslachtende slagers wordt verwacht dat zij hun slachtplanning daarop aanpassen.

Op dit moment onderzoek ik of en onder welke voorwaarden het mogelijk is de BSE-monsterneming geheel te privatiseren.

Ten derde zal er ook een tariefsverhoging van de bestaande tarieven per 1 april 2003 worden doorgevoerd. Uit een beoordeling van de tarieven door de VWA/RVV is gebleken dat de tarieven voor een aantal 'tariefclusters' in 2003 niet kostendekkend zullen zijn. Daarom ben ik genoodzaakt de tarieven voor een aantal clusters van werkzaamheden te verhogen. Omdat de korte- en langetermijnagenda, die in gezamenlijkheid met het bedrijfsleven wordt uitgewerkt, mogelijk effecten zal hebben op de kostenstructuur van de VWA/RVV acht ik het niet verstandig de volledige tariefsverhoging, die noodzakelijk is om 100% kostendekkend te kunnen opereren, nu door te voeren. Dit heeft wel als consequentie dat zowel LNV als VWS nog steeds bijdragen in de kosten van keuring, controle en toezicht door de VWA/RVV. In bijlage 2 treft u een overzicht van de door mij voorgenomen tariefswijzigingen per cluster.

Afsluiting

De tariefmaatregelen betekenen een lastenverzwaring voor het bedrijfsleven van circa EUR 11,2 miljoen per jaar. Ruim de helft van deze lastenverzwaring is toe te rekenen aan de rundersector. In bijlage 3 treft u van deze lastenverzwaring een overzicht aan.

De voorgenomen tariefwijziging is reeds voor advies verstuurd naar het bedrijfsleven. Ik ga ervan uit dat het bedrijfsleven mij en mijn collega van VWS steunt in de langetermijn-aanpak die ons ten aanzien van de VWA/RVV voor ogen staat. Op korte termijn betekent dit weliswaar een lastenverzwaring. Op de langere termijn dient deze aanpak te resulteren in een vermindering van administratieve lasten, een grofmazige tariefstructuur, een heldere
verantwoordelijkheidsverdeling tussen overheid en bedrijfsleven en een op maat gesneden keuring en controle.

De staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,

ir. B.J. Odink

Bijlage:
Bijlage 1 Nieuwe tarieven per 1 april 2003 (PDF-formaat, 23 Kb)
Voor downloaden van PDF-bestanden: Zie het origineel http://www.minlnv.nl/infomart...2003/par03076.htm . Bijlage 2 Tariefsverhogingen per 1 april 2003 (PDF-formaat, 22 Kb) Bijlage 3 Lastenverzwaring voor de sector per jaar (PDF-formaat, 19 Kb)


---