Gemeente Amsterdam

Verbetering promotie stad Amsterdam
19 maart 2003 - Marleen Nieuwenhuis

De promotie van Amsterdam kan en moet sterk worden verbeterd. Amsterdam concurreert met veel andere Europese steden en die concurrentie wordt steeds krachtiger. Met name Oost-Europese steden vormen in toenemende mate een aantrekkelijk alternatief voor bezoekers en toeristen. Omdat er geen sprake is van een eenduidig city marketingbeleid komt de positie van Amsterdam onder druk te staan.

Dit stelt de wethouder Economische Zaken, Geert Dales. "De concurrentie houdt zich intensief bezig met city marketing en weet op die manier de gewenste bedrijven, bezoekers en bewoners te trekken. Voor Amsterdam valt er op dat terrein nog veel te winnen. De versnippering van de stadspromotie is hier veel te groot. Om sterk te concurreren moet het marketingbeleid helder en eenduidig worden", aldus Dales.
Om de concurrentiepositie van Amsterdam flink te verbeteren start Dales het project city marketing. Het college van B&W heeft met het plan van aanpak ingestemd.
Onderdeel van het project is een vergelijking met de city marketing van Barcelona, Berlijn, Dublin en Rotterdam. Amsterdam wil leren van de ervaringen in die steden. Verder wil Dales een veel grotere samenwerking en synergie tot stand brengen tussen de vele organisaties die met Amsterdam promotie bezig zijn. Instellingen als Amsterdam Promotion (AMPRO), Amsterdam Tourist Board, Amsterdam Congres Bureau, Amsterdam Ports Association, Amsterdams Uitburo en tal van anderen worden aangespoord om intensiever samen te werken en op die manier de vele afzonderlijke gemeentelijke subsidiestromen efficiënter te benutten.

© Gemeente Amsterdam