Productschap Wijn
Nieuws
-
Persbericht Roussillon: programma 2003
P E R S B E R I C H T
Rotterdam, 20 maart 2003
Roussillon: Programma 2003
Nederland is al jaren een belangrijke exportmarkt voor de Roussillon.
Daarmee neemt deze wijn ook een belangrijke plaats in op de
Nederlandse wijnmarkt. Het merendeel wordt nog steeds verkocht via het
grootwinkelbedrijf, maar er is een positieve tendens zichtbaar in de
betere horeca.
Steeds vaker verschijnen kwaliteitswijnen uit de Roussillon op de
wijnkaart. En terecht, want deze streek produceert topwijnen die
dankzij hun structuur, complexiteit én goede
prijs-/kwaliteitsverhouding ook zeker een plaats in de betere horeca
verdienen. En niet alleen de stille rode wijnen, maar ook de Vins Doux
Naturels, dé specialiteit uit de Roussillon.
Het Comité Roussillon Nederland heeft dan ook besloten om het komende
jaar de imagocampagne voort te zetten. De focus ligt wederom op de
kwaliteitswijnen en zal zich naast de pers, met name gaan richten op
het horecakanaal. Tenslotte kunnen de betere restaurants een positieve
bijdrage leveren aan een beter imago van de wijnen uit de Roussillon.
Daarnaast richt de campagne zich ook op de culinair geïnteresseerde
consument die bereid is wat meer te betalen voor een goed product.
Programma 2003
Laten proeven is nog altijd dé beste manier om mensen te overtuigen
van de kwaliteit van een product. Dit gaat ook op voor de wijnen van
Roussillon en daarom zal er ook dit jaar weer veel geproefd worden.
Daarnaast blijft het verstrekken van informatie aan handel, pers en
consument een belangrijk onderdeel van het promotieprogramma.
Topwijnen in tophoreca
Om de positieve geluiden uit de horeca te blijven stimuleren zal er
voor sommeliers een proeverij van topwijnen uit de Roussillon worden
georganiseerd. Ook in samenwerking met een restaurantalliantie zal een
actie in gang worden gezet om de verkoop van Roussillon wijn in de
betere horeca te bevorderen.
Advertentiecampagne
In navolging van vorig jaar wordt de imagocampagne in de vakbladen
voortgezet. U komt de gezichten tegen van Petro Kools van restaurant
da Vinci te Maasbracht en Thérèse Boer van restaurant de Librije in
Zwolle. Beiden geven in eigen woorden weer waarom Roussillon wijnen zo
goed bij hun keukens passen en een plaats verdienen op hun wijnkaart.
Tot het einde van het jaar zullen zij op paginagrote advertenties
verschijnen in diverse vakbladen.
Samenwerking met het Voorlichtingsbureau Boerderijzuivel
Ook heeft het Comité Roussillon Nederland besloten om de samenwerking
met het Voorlichtingsbureau Boerderijzuivel te continueren. Vorig jaar
is de combinatie VDN en Boerenkaas geïntroduceerd en dat heeft veel
positieve reacties opgeleverd. Daarnaast worden beide producten op
dezelfde manier gepositioneerd en richten zij zich op dezelfde
doelgroep, namelijk de culinair geïnteresseerde consument die bereid
is wat meer te betalen voor goede producten.
In het kader hiervan worden diverse activiteiten georganiseerd, zoals
kleinschalige proeverijen in verscheidene horeca groothandels,
informatieve workshops voor de wijn- en kaasspecialist en een aantal
consumentenacties.
Dit alles met als uiteindelijk doel de consument beter te informeren
en te overtuigen van de mogelijkheden van de kwaliteitswijnen uit de
Roussillon in combinatie met Boerenkaas.