Productschap Wijn

Nieuws

-
Persbericht Roussillon: programma 2003

P E R S B E R I C H T

Rotterdam, 20 maart 2003

Roussillon: Programma 2003

Nederland is al jaren een belangrijke exportmarkt voor de Roussillon. Daarmee neemt deze wijn ook een belangrijke plaats in op de Nederlandse wijnmarkt. Het merendeel wordt nog steeds verkocht via het grootwinkelbedrijf, maar er is een positieve tendens zichtbaar in de betere horeca.
Steeds vaker verschijnen kwaliteitswijnen uit de Roussillon op de wijnkaart. En terecht, want deze streek produceert topwijnen die dankzij hun structuur, complexiteit én goede prijs-/kwaliteitsverhouding ook zeker een plaats in de betere horeca verdienen. En niet alleen de stille rode wijnen, maar ook de Vins Doux Naturels, dé specialiteit uit de Roussillon.

Het Comité Roussillon Nederland heeft dan ook besloten om het komende jaar de imagocampagne voort te zetten. De focus ligt wederom op de kwaliteitswijnen en zal zich naast de pers, met name gaan richten op het horecakanaal. Tenslotte kunnen de betere restaurants een positieve bijdrage leveren aan een beter imago van de wijnen uit de Roussillon. Daarnaast richt de campagne zich ook op de culinair geïnteresseerde consument die bereid is wat meer te betalen voor een goed product.

Programma 2003

Laten proeven is nog altijd dé beste manier om mensen te overtuigen van de kwaliteit van een product. Dit gaat ook op voor de wijnen van Roussillon en daarom zal er ook dit jaar weer veel geproefd worden. Daarnaast blijft het verstrekken van informatie aan handel, pers en consument een belangrijk onderdeel van het promotieprogramma.

Topwijnen in tophoreca

Om de positieve geluiden uit de horeca te blijven stimuleren zal er voor sommeliers een proeverij van topwijnen uit de Roussillon worden georganiseerd. Ook in samenwerking met een restaurantalliantie zal een actie in gang worden gezet om de verkoop van Roussillon wijn in de betere horeca te bevorderen.

Advertentiecampagne

In navolging van vorig jaar wordt de imagocampagne in de vakbladen voortgezet. U komt de gezichten tegen van Petro Kools van restaurant da Vinci te Maasbracht en Thérèse Boer van restaurant de Librije in Zwolle. Beiden geven in eigen woorden weer waarom Roussillon wijnen zo goed bij hun keukens passen en een plaats verdienen op hun wijnkaart. Tot het einde van het jaar zullen zij op paginagrote advertenties verschijnen in diverse vakbladen.

Samenwerking met het Voorlichtingsbureau Boerderijzuivel

Ook heeft het Comité Roussillon Nederland besloten om de samenwerking met het Voorlichtingsbureau Boerderijzuivel te continueren. Vorig jaar is de combinatie VDN en Boerenkaas geïntroduceerd en dat heeft veel positieve reacties opgeleverd. Daarnaast worden beide producten op dezelfde manier gepositioneerd en richten zij zich op dezelfde doelgroep, namelijk de culinair geïnteresseerde consument die bereid is wat meer te betalen voor goede producten.

In het kader hiervan worden diverse activiteiten georganiseerd, zoals kleinschalige proeverijen in verscheidene horeca groothandels, informatieve workshops voor de wijn- en kaasspecialist en een aantal consumentenacties.

Dit alles met als uiteindelijk doel de consument beter te informeren en te overtuigen van de mogelijkheden van de kwaliteitswijnen uit de Roussillon in combinatie met Boerenkaas.