Onderzoeken naar derde centrumbrug en centrale Brugbediening
De gemeente start een vervolgonderzoek naar de inpassing van de derde
centrumbrug. Samen met de provincie wordt een onderzoek gestart naar
de mogelijkheid van opschaling van een centrale brugbediening tot
minimaal tien bruggen in en om Alphen aan den Rijn. Gaande het traject
zullen de onderzoeken, indien daar aanleiding toe is, op elkaar worden
afgestemd.
Onderzoek derde centrumbrug
De derde centrumbrug is een nieuwe brug voor langzaam verkeer ter
hoogte van het Burgemeester Visserpark en het Thorbeckeplein. De brug
voorziet in een derde verbinding in het centrum tussen Hoge en Lage
Zijde.
Vorig jaar is een onderzoek uitgevoerd naar de randvoorwaarden,
waaronder een inpassing verantwoord plaats zou kunnen vinden. In de
hierop betrekking hebbende rapportage zijn ook de opmerkingen verwerkt
van diverse bij de realisering van de brug betrokken organisaties,
zoals de belangenorganisaties voor de beroepsvaart (Schuttevaer) en de
winkeliers (WSA).
De gemeente gaat een ingenieursbureau een vervolgopdracht geven voor
het uitwerken van maatregelen ten behoeve van de inpassing van de
brug. Het accent ligt op de vraag wat er qua technieken en
(brug)bedieningsproces nodig is voor een verantwoorde inpassing,
waarbij gekeken wordt naar de afwikkeling van zowel het vaarwegverkeer
(beroeps- en recreatievaart) als het landverkeer (langzaam- en
snelverkeer).
De gemeente is initiatiefnemer en verantwoordelijk voor dit
vervolgonderzoek en de aanleg van de 3e centrumbrug.
De provincie Zuid-Holland moet ontheffing geven voor de brug, waarbij
met name wordt getoetst aan de veiligheid op het water en de
afwikkeling van de scheepvaart.
Wanneer uit het onderzoek blijkt dat een verantwoorde inpassing van de
brug mogelijk is, kan de gemeente tot besluitvorming komen over de
daadwerkelijke realisering van de derde centrumbrug. Indien bouw van
de brug wordt besloten, kan de brug in de jaren 2005/2006 een feit
zijn.
Brugbediening
Op dit moment worden vier Alphense bruggen over de Oude Rijn vanuit
één centraal punt bediend. Een uitbreiding van het bedieningsgebied in
combinatie met een nieuw bedieningssysteem biedt mogelijkheden voor
trajectbegeleiding en kan bijdragen aan een snellere en veiliger
doorvaart van de scheepvaart.
Het afgelopen jaar hebben provincie en gemeente zich georiënteerd op
de mogelijkheden voor een dergelijke opschaling in en om Alphen aan
den Rijn. Gedeputeerde Houtman en de Alphense wethouders Groen in t
Wout en Tigelaar hebben in een bestuurlijk overleg van 9 januari jl.
afgesproken de realisatiemogelijkheden van een opschaling van de
bediening te onderzoeken. Dit onderzoek gaat binnenkort van start
binnen het project "Groot Alphen" en richt zich op een
kosten-batenanalyse van verschillende combinaties van centraal
bediende bruggen. Het moet leiden tot een ontwerp voor een nieuw
bedieningssysteem waarmee zicht komt op de organisatie, taakverdeling
en techniek alsmede de kosten en financiele dekkingsmogelijkheden. Het
onderzoek heeft betrekking op bruggen van de gemeente, de provincie en
van de Nederlandse Spoorwegen.
Het idee van trajectbegeleiding dmv centrale bediening van bruggen,
vloeit voort uit de provinciale Nota Objectbediening. Deze nota is in
1998 door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland vastgesteld. De
afgelopen jaren is al op verschillende plaatsen in de provincie een
begin gemaakt met de inrichting van bedieningscentrales ten behoeve
van trajectbegeleiding.
Afstemming onderzoeken
Naar verwachting zullen de resultaten van beide onderzoeken in de loop
van volgend jaar beschikbaar zijn. Indien daar aanleiding toe is,
zullen de onderzoeken al tijdens de uitvoeringsfase op elkaar worden
afgestemd.
Persbericht 20, 20 maart 2003
© Gemeente Alphen aan den Rijn, 20 maart 2003 laatste wijziging