Gemeente Alphen aan den Rijn


Onderzoeken naar derde centrumbrug en centrale Brugbediening

De gemeente start een vervolgonderzoek naar de inpassing van de derde centrumbrug. Samen met de provincie wordt een onderzoek gestart naar de mogelijkheid van opschaling van een centrale brugbediening tot minimaal tien bruggen in en om Alphen aan den Rijn. Gaande het traject zullen de onderzoeken, indien daar aanleiding toe is, op elkaar worden afgestemd.

Onderzoek derde centrumbrug
De derde centrumbrug is een nieuwe brug voor langzaam verkeer ter hoogte van het Burgemeester Visserpark en het Thorbeckeplein. De brug voorziet in een derde verbinding in het centrum tussen Hoge en Lage Zijde.

Vorig jaar is een onderzoek uitgevoerd naar de randvoorwaarden, waaronder een inpassing verantwoord plaats zou kunnen vinden. In de hierop betrekking hebbende rapportage zijn ook de opmerkingen verwerkt van diverse bij de realisering van de brug betrokken organisaties, zoals de belangenorganisaties voor de beroepsvaart (Schuttevaer) en de winkeliers (WSA).

De gemeente gaat een ingenieursbureau een vervolgopdracht geven voor het uitwerken van maatregelen ten behoeve van de inpassing van de brug. Het accent ligt op de vraag wat er qua technieken en (brug)bedieningsproces nodig is voor een verantwoorde inpassing, waarbij gekeken wordt naar de afwikkeling van zowel het vaarwegverkeer (beroeps- en recreatievaart) als het landverkeer (langzaam- en snelverkeer).

De gemeente is initiatiefnemer en verantwoordelijk voor dit vervolgonderzoek en de aanleg van de 3e centrumbrug.

De provincie Zuid-Holland moet ontheffing geven voor de brug, waarbij met name wordt getoetst aan de veiligheid op het water en de afwikkeling van de scheepvaart.

Wanneer uit het onderzoek blijkt dat een verantwoorde inpassing van de brug mogelijk is, kan de gemeente tot besluitvorming komen over de daadwerkelijke realisering van de derde centrumbrug. Indien bouw van de brug wordt besloten, kan de brug in de jaren 2005/2006 een feit zijn.

Brugbediening
Op dit moment worden vier Alphense bruggen over de Oude Rijn vanuit één centraal punt bediend. Een uitbreiding van het bedieningsgebied in combinatie met een nieuw bedieningssysteem biedt mogelijkheden voor trajectbegeleiding en kan bijdragen aan een snellere en veiliger doorvaart van de scheepvaart.

Het afgelopen jaar hebben provincie en gemeente zich georiënteerd op de mogelijkheden voor een dergelijke opschaling in en om Alphen aan den Rijn. Gedeputeerde Houtman en de Alphense wethouders Groen in t Wout en Tigelaar hebben in een bestuurlijk overleg van 9 januari jl. afgesproken de realisatiemogelijkheden van een opschaling van de bediening te onderzoeken. Dit onderzoek gaat binnenkort van start binnen het project "Groot Alphen" en richt zich op een kosten-batenanalyse van verschillende combinaties van centraal bediende bruggen. Het moet leiden tot een ontwerp voor een nieuw bedieningssysteem waarmee zicht komt op de organisatie, taakverdeling en techniek alsmede de kosten en financiele dekkingsmogelijkheden. Het onderzoek heeft betrekking op bruggen van de gemeente, de provincie en van de Nederlandse Spoorwegen.

Het idee van trajectbegeleiding dmv centrale bediening van bruggen, vloeit voort uit de provinciale Nota Objectbediening. Deze nota is in 1998 door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland vastgesteld. De afgelopen jaren is al op verschillende plaatsen in de provincie een begin gemaakt met de inrichting van bedieningscentrales ten behoeve van trajectbegeleiding.

Afstemming onderzoeken
Naar verwachting zullen de resultaten van beide onderzoeken in de loop van volgend jaar beschikbaar zijn. Indien daar aanleiding toe is, zullen de onderzoeken al tijdens de uitvoeringsfase op elkaar worden afgestemd.

Persbericht 20, 20 maart 2003

© Gemeente Alphen aan den Rijn, 20 maart 2003 laatste wijziging