AutoRai

21-3-2003

Subaru B11S: nieuwe normen

Subaru heeft op de Autosalon van Genève een revolutionair prototype onthuld: de Subaru B11S. Het betreft een grote vierdeurs coupé die niet alleen Subarus toekomstige designrichting toont, maar ook over geweldige rijeigenschappen beschikt.

Subaru heeft op de Autosalon van Genève een revolutionair prototype onthuld: de Subaru B11S. Het betreft een grote vierdeurs coupé die niet alleen Subarus toekomstige designrichting toont, maar ook over geweldige rijeigenschappen beschikt.

Sinds Kyoji Takenaka in juni 2001 bij Fuji Heavy Industries Ltd. als President en Chief Operating Officer aantrad, is de designafdeling van Subaru aanzienlijk uitgebreid. Een jaar later bijvoorbeeld, werd de ervaren Subaru ontwerper Kiyoshi Sugimoto gepromoveerd tot Vice President en General Manager van het Subaru Design Department. Daarmee trad voor het eerst een auto-ontwerper tot de directie toe.

De Subaru B11S is de eerste concept car die ontworpen is onder leiding van Kiyoshi Sugimoto. Hij rapporteerde in de ontwerpfase rechtstreeks aan topman Kyoji Takenaka en werd later bijgestaan door Erwin Himmel van Fuore Design International, een in Barcelona gevestigde designstudio.

Concept
De B11S is ontwikkeld om gestalte te geven aan het Gran Utility Turismo concept van Subaru, dat een perfecte combinatie van sportief rijplezier, comfort, functionaliteit en elegantie symboliseert. De auto bevat alle cruciale ingrediënten van dit concept, samengebracht in een styling waarmee op perfecte wijze de concernfilosofie van Subaru wordt weergegeven: innoverend, individueel en gedurfd. Ook de hoogstaande techniek van Subaru, in de vorm van een zescilinder boxermotor en symmetrische, permanente AWD, vormen essentiële onderdelen van het concept, net als de puur sportieve rijprestaties voor de echte autoliefhebbers.

Exterieurdesign
Het uiterlijk wordt gekenmerkt door vloeiende lijnen. Deze maken van het studiemodel een elegante, ranke coupé. Toch biedt de auto riant plaats aan vier volwassenen. Het markante front doet denken aan een straalturbine en de vleugels van een zakenjet.

Voor- en achterportier openen als salondeuren en worden in het midden vergrendeld zonder dat er een B-stijl aanwezig is. Deze constructie vergemakkelijkt de toegang tot de achterbank en zorgt ervoor dat het interieur een nog ruimere indruk maakt. Het speciaal voor de B11S ontwikkelde, matglazen dak geeft de inzittenden een cabrioletgevoel. Bovendien verspreidt het een aangenaam zacht licht in de auto.

Interieurdesign
Het grotendeels in leder uitgevoerde interieur van de B11S kreeg de voor Subaru karakteristieke kleur blauw, wat een scherp contrast oplevert met de parelwitte carrosserielak. Voorts is veel aandacht besteed aan het creëren van een ingetogen maar kwalitatief hoogstaande ambiance. Dankzij de neerklapbare achterzittingen kan de bagageruimte gemakkelijk worden vergroot om extra bagage of sportattributen te vervoeren.

Rijeigenschappen
De B11S is uitgerust met een nieuw ontwikkelde, zescilinder boxermotor, gekoppeld aan een vijftraps automatische transmissie. Deze krachtbron, die momenteel nog in de ontwikkelingsfase verkeert, levert temperamentvolle prestaties om sportief rijplezier te garanderen en komt tegelijk tegemoet aan de strengste milieunormen. De met dubbele turbocompressoren uitgeruste motor beschikt over een maximum koppel van 550 Nm en is daarmee buitengewoon soepel, óók in de lagere toerenregionen. Het vermogen bedraagt 294 kW (400 pk).

Afgezien van symmetrische, permanente vierwielaandrijving (AWD) beschikt de nieuwe concept car over VTD (Variable Torque Distribution): de unieke, elektronisch geregelde variabele koppelverdeling van Subaru. Onder normale omstandigheden wordt het aandrijfkoppel in een verhouding van 35/65 over de voor- en achterwielen verdeeld. Naarmate de rijomstandigheden veranderen, wordt deze verhouding zonodig door het VTD-systeem aangepast om een optimale balans en stabiliteit van de auto te verzekeren.

Technische specificaties Subaru B11S

Motor
Drieliter, zescilinder boxermotor met dubbele turbocompressor Max. vermogen 294 kW (400 pk) bij 6.400 t/min
Max. koppel 550 Nm van 3600 tot 4.800 t/min

Transmissie
Symmetrische, permanente All Wheel Drive (AWD)
Variabele koppelverdeling tussen voor- en achteras (VTD) Elektronisch geregelde vijftraps automatische transmissie

Afmetingen, gewicht
Lengte: 4.785 mm
Breedte: 1.935 mm
Hoogte: 1.370 mm
Wielbasis: 2.800 mm
Spoorbreedte, voor: 1.625 mm
Spoorbreedte, achter: 1.610 mm
Rijklaar gewicht: 1.580 kg

Wielen en banden:
Voorwielen: 10J x 21 inch
Achterwielen: 11,5J x 21 inch
Voorbanden: 275/35 ZR 21
Achterbanden: 325/30 ZR 21