Campina Melkunie

Datum : 21-3-2003
Plaats : Zaltbommel

Forse stijging operationeel resultaat Campina

Strategie Focus 2000 werpt duidelijk vruchten af

Campina bv heeft een goed jaar achter de rug. De groepen van de internationale zuivelonderneming hebben goed gepresteerd en in alle landen is het resultaat verbeterd. De strategie van Campina om prioriteit te geven aan versterking van de bestaande onderdelen (plan Focus 2000) werpt duidelijk zijn vruchten af; de betere prestaties zijn geleverd onder lastige marktomstandigheden. Het operationeel resultaat van Campina is over het afgelopen jaar tientallen miljoenen euro's verbeterd. Voor de leden-melkveehouders vertaalt zich dit in een beperking van de melkprijsdaling met meer dan één euro per 100 kg. De prestatieprijs bedraagt EUR 36,41 per 100 kg (- EUR 1,34) en de contante melkprijs komt uit op EUR 36,41 per 100 kg (- EUR 0,44). Dit ondanks enkele negatieve bijzondere posten zoals pensioenlasten en de afwaardering van het aandelenbelang in Wessanen.

Campina is wereldwijd actief, maar goede prestaties in Nederland en Duitsland zijn voor de onderneming van groot belang. In Nederland werd Campina het grootste retailmerk. Ook Mona en Vifit presteerden goed. In Duitsland is Campina een sterke marktpartij geworden en staat de onderneming in de top 3 van zuivelaanbieders. In het segment desserts bouwde Campina haar leidende positie uit dankzij (innovatieve) producten van Campina Puddis en Landliebe. Door de forse resultaatverbetering realiseerde Campina Duitsland een break-even resultaat.

De drie hoofdmerken Campina, Landliebe en Mona hebben het goed gedaan. De merkenstrategie is in 2002 verder ingevuld met de introductie van het Campina-merk in Duitsland, België, Rusland en Polen. Het aandeel van de drie hoofdmerken met toegevoegde waardeproducten groeide in alle belangrijke segmenten waar Campina actief is met consumentenproducten onder merk en komt nu op 28 procent van de omzet (2001: 23 procent). Het innovatietempo van de onderneming is opgevoerd en Campina heeft in tal van landen succesvolle productintroducties achter de rug. De innovatieve kracht van de onderneming blijkt ook uit een tiental octrooien op het gebied van verpakkingen, kaas, desserts en bio-actieve peptiden. Bij de ingrediënten is met de strategische business lines Food, Pharma en Nutritionals een grote stap voorwaarts gemaakt, zowel in omzet als in winstgevendheid. Bij caseïnaten is door de teleurstellende wereldmarkt het resultaat achtergebleven.

Daarnaast is in de kostenstructuur, waar nodig, hard ingegrepen en zijn reorganisaties doorgevoerd.

Geplande saneringen in het assortiment van Campina Duitsland en gedaalde prijzen voor generieke zuivelproducten hebben geleid tot een omzet van EUR 3,7 miljard (2001: EUR 3,9 miljard). Deze daling heeft ook alles te maken met de keuze van Campina om in de afgelopen twee jaar de prioriteit te leggen op kwaliteitsverbetering in plaats van op omzetgroei. Hiermee is de beoogde consolidatie na de sterke internationale expansie tussen 1990 en 2000 grotendeels voltooid. In het jaar 2002 zijn stappen gezet om de groeistrategie van de onderneming vorm te geven. Deze strategie bestaat uit het met name via innovatie en acquisities groeien in zuiveldranken in West-Europa, in het dessertsegment in Europa en met hoogwaardige ingrediënten gericht op de voedings- en farmaceutische industrie wereldwijd. De investering in Farm Dairy en de acquisities per 1 januari 2003 van zuivelonderneming Strothmann (desserts) en een deel van de ingrediëntenactiviteiten van Avebe, zijn hiervan voorbeelden.

Het garantievermogen bedraagt ultimo 2002 EUR 617 miljoen oftewel 38,5 procent van het balanstotaal (2001: 36,3 procent). Deze procentuele verbetering werd met name bereikt dankzij de uitgifte van achtergestelde obligatieleningen aan leden-melkveehouders en een stringente beheersing van het werkkapitaal. De schulden aan kredietinstellingen zijn meer dan gehalveerd en gedaald tot EUR 74 miljoen (2001: EUR 175 miljoen). Daarmee heeft Campina een financieel solide positie die het de onderneming mogelijk maakt haar groeiplannen waar te maken.

Drs J.J.G.M. (Tiny) Sanders, voorzitter hoofddirectie Campina over het jaar 2002: "We zijn niet ontevreden over het jaar 2002. De ondernemingsdoelstellingen zijn gehaald en de prestatie van Campina, in relatie tot de wijde omgeving, mag er zijn. Ondanks bijzondere lasten door pensioenen en de boekhoudkundige verwerking van de waardevermindering van het aandelenpakket in Wessanen, is er sprake geweest van een forse resultaatverbetering. Juist in deze tijd van beurshectiek blijkt de stabiliteit van de voedingsmiddelenindustrie en van het hebben van een solide coöperatieve structuur."

"In het krachtenspel met de concurrentie staat Campina er goed voor en we gaan door op de ingeslagen weg. Wel zal vanaf 2003 de focus meer op groei liggen. De onderneming is er klaar voor. De drie door ons geselecteerde groeigebieden - zuiveldranken in West-Europa, desserts in Europa en ingrediënten wereldwijd - zijn en blijven prioriteit. Op die weg zoeken we verder. Kandidaten voor een versnelde groei door middel van fusies, zoals die in het verleden zijn uitgevoerd, zijn schaars. Die weg zal alleen overwogen worden als het zowel voor de onderneming als voor de coöperatie een duidelijke toegevoegde waarde heeft."

Klik hier voor de kerncijfers 2002