Hoek Loos

Hoek Loos Medical diept zuurstof thuis dienstverlening verder uit

In haar streven te komen tot een verdere professionalisering, aldus Hoek Loos Medical (Eindhoven), is het bedrijf van start gegaan met een tweetal nieuwe service-concepten binnen haar dienst 'Zuurstof ThuisVoorziening' (ZTV): het benoemen van een speciale zuurstofconsulente en het invoeren van een zogenoemd 'Nazorgplan' voor het monitoren van hele groepen zuurstof thuis-patiënten.

Achtergrond
In Nederland voorziet Hoek Loos Medical vele duizenden mensen die thuis medicinale zuurstof toegediend krijgen van de meest optimale zuurstof-configuratie: met cilinders, met vloeibare medicinale zuurstof dan wel met een concentrator, een elektrisch apparaat dat zuurstof uit de omgevingslucht haalt. Het spreekt vanzelf, dat hierbij veel aandacht uitgaat naar duidelijke instructie hoe om te gaan met de apparatuur en de veiligheid eromheen. Voor de instantie die de zuurstoftherapie betaalt (over het algemeen de zorgverzekeraar) is van belang dat het zuurstofgebruik niet alleen in technisch opzicht probleemloos verloopt, maar dat de patiënt zich ook aan de dosering en de tijdstippen van gebruik houdt.

Zuurstofconsulente
In Eindhoven richtte Hoek Loos Medical een speciaal Callcenter in voor haar Zuurstof Thuis-dienstverlening. Van hieruit vinden contacten plaats met zorgverzekeraars, (long)artsen en patiënten thuis. Bij het bedienen van zoveel patiënten komt het echter regelmatig voor, dat uitsluitend het telefonische contact met een patiënt niet volstaat; dat een vraag of probleemstelling niet via de gebruikelijke kanalen is af te handelen. Daarbij betreft het vooral die gebruikers die extra aandacht behoeven, en waarbij een persoonlijk bezoek een duidelijke toegevoegde waarde biedt.

Zo kan een zorgverzekeraar, wanneer hij vermoedt dat één van zijn klanten zuurstof in huis heeft waarmee hij/zij niet adequaat mee omgaat, de zuurstofconsulente inschakelen. In overleg met de voorschrijvend arts en uiteraard de patiënt zelf kan de zuurstofconsulente dan actie ondernemen. Mocht er bij de zuurstofconsulente twijfel (blijven) bestaan over het juiste gebruik door een patiënt, dan zal zij zich ter plekke op de hoogte stellen van de situatie en rapport uitbrengen aan de zorgverzekeraar. Op zijn beurt kan ook de (long)arts de consulente inschakelen, als hij vermoedt dat een patiënt teveel of te weinig zuurstof gebruikt. Bijvoorbeeld als zijn voorschrift bepaalde, dat de zuurstof uitsluitend bij extra inspanning nodig is, en de patiënt zichzelf de hele dag zuurstof toedient.

Nazorgplan
Ook het nazorgplan biedt een dienstverlening, die zorgverzekeraars voor al hun zuurstof thuis-cliënten naar gelang hun wensen kunnen inkopen. Alle verzekerden van een bepaalde zorgverzekeraar worden dan gedurende een overeengekomen periode intensief gemonitored en begeleid door Hoek Loos Medical. Zo'n nazorgplan wordt dan ook op maat gemaakt, compleet volgens de wensen van de zorgverzekeraar. Voorbeelden van vragen die een zorgverzekeraar zou kunnen hebben, zijn bijvoorbeeld: "Stemt de zuurstofafname bij mijn verzekerden wel overeen met wat de arts hen heeft voorgeschreven?". Of: "Staat bij mijn verzekerden de meest efficiënte zuurstofvoorziening en wordt die juist gebruikt door de patiënt?" "Wanneer en op welke wijze wordt zuurstof gebruikt door mijn verzekerden?" "Is er inmiddels een wijziging opgetreden in hun mobiliteit?". Hierdoor komen bijvoorbeeld mogelijk oneigenlijke preventieve gebruikers (uiteraard na inschakeling van een longarts) eerder aan het licht. Elk nazorgplan wordt gevolgd door een regelmatige schriftelijke rapportage met bevindingen en aanbevelingen.