Ingezonden persbericht


Persbericht van Stichting Ict op School

Ruim de helft van de basisscholen werkt samen als het om computers gaat. Flevoland spant daarbij de kroon.

Landelijk onderzoek: lokale en regionale samenwerking van basisscholen op het gebied van ICT

Den Haag, 24 maart 2003

Landelijk gezien werkt ruim de helft van de basisscholen samen op het gebied van Informatie en Communicatie Technologie (ICT). Bij een onderverdeling per provincie komen regionale verschillen duidelijk aan het licht. Zo blijkt in zes provincies de deelname boven het landelijk gemiddelde te liggen: Flevoland (90%), Zeeland (85%), Drenthe (80%), Overijssel (79%), Noord-Brabant (73%) en Zuid-Holland (54%). Twee andere provincies: Utrecht en Friesland zijn representatief voor het landelijk gemiddelde: daar is de deelname ongeveer 50%.

Veel scholen blijken over de grenzen van denominaties samen te werken op het gebied van ICT. Eenderde van de samenwerkingsverbanden betreft een combinatie van rooms-katholiek, protestants-christelijk en openbaar (31%). Combinaties van twee denominaties komt voor bij 14% van de samenwerkingsverbanden.

Achtergrond onderzoek

Door lokaal of regionaal te kiezen voor bovenschoolse samenwerking steunen scholen elkaar bij de implementatie van de computer in het onderwijs, benutten ze kennis en expertise beter en wordt de vraag naar ICT-producten en diensten effectiever en efficiënter georganiseerd. Daarbij kunnen andere partijen zoals gemeenten, schoolbegeleidingsdiensten, onderwijsinstellingen en bedrijfsleven een belangrijke rol spelen.

Staat samenwerking rondom ICT op de agenda van de Nederlandse basisscholen? In wat voor samenwerkingsverbanden krijgt dat vorm en waar wordt nog niet of nauwelijks samengewerkt?Deze vragen stonden centraal in een onderzoek dat onderzoeks- en adviesbureau Oberon eind 2002 heeft uitgevoerd in opdracht van Stichting Ict op School. Aan de hand van gestructureerde vragenlijsten hebben ICT-coördinatoren van onderwijsbegeleidingsdiensten de samenwerkingsverbanden in hun servicegebied in kaart gebracht. Daarbij zijn gegevens verzameld over samenwerkende partijen, hun rol, bestuurlijke status, aantal betrokken scholen, producten, diensten etc.

De resultaten van het onderzoek zijn 26 maart gepresenteerd op het congres ICT en de succesvolle schoolop in Stadion de Galgenwaard in Utrecht. De onderzoekresultaten zijn vanaf 26 maart als pdf-file beschikbaar op de website van Ict op School www.ictopschool.net. Daar is ook alle informatie over het congres te vinden.



Ingezonden persbericht