Rotterdam, 25 maart 2003
Herstel resultaat Smit Internationale N.V. in tweede halfjaar 2002

In 2002 ingezette akties liggen op schema.


* Divisie Harbour Towage presteerde goed. Met name de buitenlandse activiteiten droegen bij aan de winst.
* Divisie Terminals presteerde volgens verwachting.
* Gedurende 2002 laag werkaanbod in Divisie Salvage, maar groot aanbod vanaf november.
* Uitstel van contracten tot in 2003 in de Divisie Transport & Heavy Lift. De rationalisatie van de vloot werd voltooid.
Resultaten 2002


* Het bedrijfsresultaat van Smit Internationale N.V. komt over 2002 uit op EUR 13,1 miljoen (2001 EUR 13,8 miljoen na herrubricering bijzondere baten en lasten)*.
* In het bedrijfsresultaat 2002 zijn begrepen bijzondere posten tot een bedrag van negatief EUR 1,5 miljoen (over 2001 negatief EUR 14,1 miljoen, na herrubricering bijzondere baten en lasten).
* Het resultaat van de niet geconsolideerde deelnemingen bedraagt EUR 9,1 miljoen evenals vorig jaar.
* De rentelast is gedaald van EUR 12,6 miljoen in 2001 naar EUR 10,4 miljoen in 2002.
* De netto winst daalt van EUR 17,4 miljoen in 2001 naar EUR 13,4 in 2002 miljoen, hetgeen boven de bij de halfjaarcijfers uitgesproken verwachting is.
* De netto winst per aandeel, gecorrigeerd voor ingekochte aandelen, bedraagt EUR 1,83 ten opzichte van EUR 2,38 over 2001.
Dividend
Voorgesteld wordt een dividend van EUR 0,90 per aandeel. De vaststelling in cash dan wel stock zal nader plaatsvinden. Mededeling hierover zal plaatsvinden bij gelegenheid van oproeping voor de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Strategie
De implementatie van de in 2001 geformuleerde strategie is volledig afgerond. De divisiestructuur met vier kernactiviteiten blijft gehandhaafd. Ter versterking van de interne synergie tussen gerelateerde activiteiten en ter versterking van het project management, zullen de Divisies Harbour Towage en Terminals en de Divisies Salvage en Transport & Heavy Lift elk onder éénhoofdige leiding worden geclusterd. Ter vergroting van de commerciële slagkracht zal het commerciële divisie management verder in deze richting worden versterkt. De analyse van onze positie in onze deelnemingen op basis van synergie en managementinvloed is voltooid. Het overleg met onze partners over de daaruit voortvloeiende consequenties is ingezet.


* In aansluiting op gewijzigde regelgeving is met ingang van 1 januari 2002 een stelselwijziging doorgevoerd ten aanzien van de presentatie van bijzondere posten in de jaarrekening.
Met de desinvesteringen zijn wij op de goede weg waardoor de geplande verbetering van de balansverhoudingen in 2003 gerealiseerd zal gaan worden. Naast de verkoop van een E-schip en de rationalisatie van de Transport-vloot, is de "Smit Pioneer" per eind 2002 voor vijf jaar verhuurd. SMIT is in een vergevorderd stadium omtrent de verkoop van het huurcontract aan een bank. Daardoor zou de langlopende schuld, opgenomen ter financiering van de verwerving van het schip, kunnen worden afgelost en zou balansverkorting kunnen plaatsvinden medio 2003.

Divisie Harbour Towage
Havensleepdiensten en gerelateerde maritieme diensten.

Het bedrijfsresultaat 2002 voor bijzondere posten bedraagt EUR 6,2 miljoen, (2001 EUR 3,4 miljoen). Het rendement op het geïnvesteerd kapitaal (ROCE) ligt op 7,5% (2001 3,4%)

De winstbijdrage kwam met name van de buitenlandse activiteiten, die gedurende het gehele jaar conform de verwachtingen presteerden. De in Rotterdam ingezette acties (verbetering van de efficiency en kostenreductie) beginnen resultaat op te leveren, maar zijn nog niet afgerond.

Door onze goede geografische spreiding en een verantwoorde keuze van het type havens, is sprake van een goede risicospreiding waardoor deze Divisie zich stabiel ontwikkelt.

Divisie Terminals
Sleepdiensten en aanverwante maritieme en management diensten aan offshore en onshore terminals.

Het bedrijfsresultaat 2002 voor bijzondere posten bedraagt EUR 10,8 miljoen, (2001 EUR 12,4 miljoen). Het rendement op het geïnvesteerd kapitaal (ROCE) ligt op 13,8% (2001 14,0%).

De Divisie Terminals presteerde naar verwachting. Met de langlopende contracten zorgt deze Divisie voor een stabiele basis van de groep. Het resultaat in euro is lager dan in 2001 door de lagere koers van de Amerikaanse dollar. Gerekend in Amerikaanse dollars waren de resultaten in lijn met de voorziene ontwikkelingen. Gedurende 2002 werden de activiteiten onder de bestaande terminal contracten uitgebreid in Nigeria, Gabon en de Bahamas. De werkzaamheden voor het nieuwe contract in Brunei beginnen in de loop van dit jaar via de deelneming Keppel Smit Towage. Reparatie van de door brand beschadigde "Smit Sakhalin" had een negatieve invloed op het resultaat.

De groei van de terminal markt hangt met name af van de exploratie activiteiten van de oliemaatschappijen. Naar verwachting zal het aantal terminals in de komende jaren blijven stijgen .

Divisie Salvage
Berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering.

Het bedrijfsresultaat 2002 voor bijzondere posten bedraagt EUR 2,8 miljoen (2001 EUR 6,1 miljoen). Dit niveau bewoog zich dit jaar onder het historisch gemiddelde van EUR 4 miljoen per jaar, waarop het budget was gebaseerd.

In deze Divisie werd SMIT gedurende de eerste drie kwartalen geconfronteerd met een extreem laag werkaanbod. Het marktaandeel bleef gelijk, maar de hele markt liep terug. Pas in het vierde kwartaal verbeterde de situatie aanzienlijk als gevolg van een aantal scheepsrampen, waaronder de "Prestige", "Jolly Rubino" en "Tricolor". Doordat deze projecten in het vierde kwartaal van start gingen en pas in 2003 of later zullen worden afgerond, droegen deze opdrachten maar gedeeltelijk bij aan het jaarresultaat.

De opdrachten voor de Divisie SMIT Salvage komen voort uit scheepsongevallen, wat de bergingsmarkt onvoorspelbaar van aard maakt. Eind 2002 werd door een joint venture waarin SMIT deelneemt het contract voor de verdieping van de Westerschelde verworven. Dit werk dat in ieder geval het gehele jaar 2003 zal doorgaan, geeft de Divisie Salvage een goede start.

Divisie Transport & Heavy Lift
Pontonverhuur, zwaar transport, (zee)sleepvaart, zwaar hijswerk, uitvoering en ondersteuning van maritieme projecten.

Het bedrijfsresultaat 2002 voor bijzondere posten bedraagt negatief EUR 3,7 miljoen, (2001 EUR 6,0 miljoen positief). Het rendement op het geïnvesteerd vermogen beliep -/-10,6% (2001: 13,3%).

In 2002 werd rationalisatie van de vloot doorgevoerd die tot een hogere bezettingsgraad en lagere operationele kosten zal leiden. Divers materieel werd afgestoten. In 2002 werden in beperkte mate de resultaten hiervan al zichtbaar, maar daar stond tegenover dat grote hijsprojecten werden uitgesteld. Ook de lagere dollarkoers had een negatieve invloed op het resultaat van deze Divisie. Verschillende projecten werden uitgevoerd in 2002, waaronder het transport en installatie van een grote pier van Spanje naar Monaco. Vanuit Singapore werd met succes een ankersysteem voor een drijvende installatie in Vietnam vervangen. Evenals bij de Divisie Terminals speelde bij deze Divisie de ontwikkeling rond de dollar een negatieve rol.

De Transport markt is een spotmarkt waarbij vaak enkelvoudige diensten (verhuur) worden verleend. De Heavy Lift markt is een cyclische markt, overwegend gerelateerd aan de civiele constructie markt en de energie markt. Daarnaast vormt wrakopruiming een belangrijke markt. De uitgestelde opdrachten uit 2002 die in de huidige orderportefeuille zitten, zorgen voor gezonde uitgangssituatie voor de bezettingsgraad van de grote bokken in 2003.

Niet geconsolideerde deelnemingen
Het resultaat van de niet geconsolideerde deelnemingen is vergeleken met vorig jaar hetzelfde gebleven op EUR 9,1 miljoen. Met name de deelnemingen in de Divisie Harbour Towage presteerden uitstekend. Het resultaat werd voor ca. EUR 1,0 miljoen positief beïnvloedt door boekwinst op verkochte schepen.

De deelneming SMIT Oceaneering Cable Systems presteerde ver beneden verwachting door het instorten van de kabelleg markt.

Vooruitzichten
In 2002 heeft SMIT de implementatie van de strategie voltooid. Daarnaast heeft SMIT in 2002 verschillende maatregelen getroffen die in 2003 zullen leiden tot operationele verbeteringen. Ook de verscherpte commerciële focus zal bijdragen aan de versterking van onze vier kernactiviteiten in 2003. De Directie voorziet een stabiele markt voor de Divisies Harbour Towage en Terminals. De bergingsmarkt blijft onvoorspelbaar, maar de Divisie Salvage is het jaar goed begonnen met een aantal bergingsopdrachten. In de orderportefeuille van de Divisie Transport & Heavy Lift in 2003 zit een aantal uitgestelde opdrachten uit het vorige jaar hetgeen deze Divisie een gezonde uitgangspositie biedt. Tegenover deze positieve signalen staat een aantal onzekerheden, zoals de onvoorspelbaarheid van de bergingsmarkt en de ontwikkeling van de dollar die mede het resultaat van SMIT beïnvloedt. Daarnaast wordt ook SMIT geraakt door de algemene economische en politieke onzekerheid. Door de aard van de activiteiten en de genoemde onzekerheden heeft de Directie op het moment van publicatie van de jaarcijfers, zoals in 2002 reeds medegedeeld, nog onvoldoende inzicht in de resultaatontwikkeling over het lopende jaar om een gefundeerde uitspraak te doen. Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 21 mei 2003 zal de Directie informatie verstrekken ten aanzien van de omzet gedurende het eerste kwartaal van 2003 en de orderportefeuille voor de rest van het jaar. Zodra inzicht bestaat in de resultaatontwikkeling voor het gehele jaar 2003 zal de Directie hier nadere mededelingen over doen.


-ooo-