AutoRai

25-3-2003

DaimlerChrysler test brandstofcel in Japan

Eerder deze maand werd in de Japanse hoofdstad Tokio een testcentrum voor brandstofcelvoertuigen geopend. DaimlerChrysler is mede-initiatiefnemer van dit project onder de naam Japan Hydrogen & Fuel Cell Demonstration Project (JHFC).

Voor het project hebben vijf autofabrikanten en een aantal energie- en brandstofleveranciers de handen ineengeslagen. Doel van de test is het beproeven in de praktijk van brandstofcelvoertuigen en de daarbij behorende infrastructuur, zoals speciale tankstations. DaimlerChrysler is bij het project betrokken met de Mercedes-Benz F-Cell A-Klasse.

Het Japanse ministerie van transport heeft toestemming verleend om met een auto aangedreven door brandstofceltechnologie aan het wegverkeer deel te nemen. Inmiddels zijn er in de regio rondom Tokio al vijf waterstof-tankstations geopend. Dr. Andreas Truckenbrodt, verantwoordelijk voor alternatieve aandrijvingsconcepten bij DaimlerChrysler, verklaart: Het Japanse demonstratieproject betekent een belangrijke stap vooruit bij het marktrijp maken van de brandstofceltechnologie en voor het gebruik van waterstof als een brandstof voor de toekomst.

DaimlerChrysler geldt al sinds een aantal jaren als een voortrekker op het gebied van ontwikkeling en toepassing van de brandstofceltechnologie. Op 7 oktober 2002 werd de eerste in serie geproduceerde brandstofcelauto ter wereld gepresenteerd, de Mercedes-Benz A-Klasse F-Cell. Deze serie omvat zestig autos die in het kader van diverse internationale projecten door klanten worden getest.

Eerdere initiatieven van DaimlerChrysler ten aanzien van alternatieve aandrijvingsconcepten gaan terug tot de presentatie van de eerste NECAR (New Electric Car) in 1994. Deze innovatieve technologieën kunnen echter alleen een succes worden door nauwe samenwerking tussen autofabrikanten enerzijds en de politiek, de olieindustrie en de energiesector anderzijds, zo zegt Dr. Andreas Truckenbrodt van DaimlerChrysler.

De Mercedes-Benz A-Klasse F-Cell rijdt op gecomprimeerd waterstofgas en heeft een actieradius van ongeveer 150 km. De elektromotor levert een vermogen van 65 kW en een koppel van 210 Nm. De auto accelereert in circa 16 seconden van 0 naar 100 km per uur en haalt een topsnelheid van ongeveer 140 km per uur. De motor loopt uitermate stil en heeft geen uitstoot van schadelijke stoffen. Bovendien is de A-Klasse F-Cell van binnen net zo ruim als de overige A-Klasse-modellen.