Belgacom

Nieuwe organisatiestructuur bij Belgacom

25/03/2003

Om het besluitvormingsproces te vereenvoudigen en de opdrachten en verantwoordelijkheden aan de top van de Groep Belgacom duidelijker te omlijnen, heeft Didier Bellens, CEO, beslist om de huidige structuur van de organisatie te vervangen door een nieuwe en eenvoudiger structuur.
Deze laatste treedt vandaag in werking.


- Operationele en strategische aangelegenheden in verband met de Groep en de business units worden voortaan behandeld door het Belgacom Management Comité (6 leden). Drie leden ervan vormen afzonderlijk het Belgacom Directiecomité, dat bevoegd is voor het dagelijkse beheer, in overeenstemming met de wet van 21 maart 1991 over de hervorming van sommige overheidsbedrijven.


- Beslissingen over strategische punten worden voortaan voorbereid door het Strategisch Comité (7 leden). Dit Comité heeft de opdracht de beslissingen van het Belgacom Directiecomité en het Belgacom Management Comité in verband met strategische en bedrijfsopportuniteiten op het niveau van de Groep en de business units voor te bereiden.

Deze organen komen in de plaats van het huidige Executive Committee (6 leden), de Belgacom Group Council (13 leden) en het Group Leadership Team (24 leden).

Het Directiecomité

Het Belgacom Directiecomité bestaat uit de CEO en twee andere leden, de CFAO (Ray Stewart) en de Secretaris-Generaal (Michel Vermaerke).

Het Management Comité

Het Belgacom Management Comité bestaat uit de leden van het Directiecomité en de Presidenten van de business units : Wireline Business Unit (Jean-Claude Vandenbosch), Carrier Business Unit (Bridget Cosgrave) en Mobile Business Unit (Philippe Vander Putten, die ook de CEO is van Belgacom Mobile). Een afzonderlijke Internet Business Unit is niet langer vereist, nu de Internet Access activiteiten van Skynet geïntegreerd werden binnen Belgacom.

In het algemeen is het Directiecomité voortaan verantwoordelijk voor het dagelijks beleid van de onderneming en voor alle aangelegenheden die gedelegeerd werden aan de CEO. Het Directiecomité bespreekt de aanbevelingen en conclusies van het Management Comité en keurt ze goed.
Het Directiecomité wordt voorgezeten en geleid door de CEO van de Belgacomgroep.

Het Strategisch Comité

Onder het voorzitterschap van de CEO en onder de operationele verantwoordelijkheid van de Chief Strategy & Business Development Officer (Marc Speeckaert) wordt een Strategisch Comité (7 leden) opgericht om alle strategische en bedrijfsopportuniteiten te coördineren, te sturen en te bespreken op het niveau van de Groep en de business units. Het zal al deze opportuniteiten prioritiseren en het voorbereidend werk sturen dat moet worden gedaan vooraleer strategische dossiers ter beslissing worden voorgelegd.

Medeling aan de Medewerkers

In zijn interne medeling aan de medewerkers prees Didier Bellens de sterke punten en bekwaamheden die hij aantrof sinds hij op
1 maart in dienst trad. Hij sprak zijn volledige steun uit aan de twee strategische projecten die in de loop van de voorbije maanden werden gelanceerd :


- HORIZON, een project geleid door William Mosseray met de bedoeling om de kosten verder te drukken en de groei van de inkomsten te bevorderen,


- SURF, een project geleid door Pascal Methens om miljoenen klanten een nieuwe en sterkere ervaring te bezorgen.

In de uitoefening van deze taken zullen William Mosseray en Pascal Methens rechtstreeks rapporteren aan de CEO.

Hij voegde hier aan toe : "Dat zijn belangrijke troeven, maar naar mijn gevoel moeten we nog verder gaan om onze doelstellingen waar te maken. Deze doelstellingen zijn: uitmuntendheid betrachten in alles wat we ondernemen en het bedrijf klaarstomen voor de essentiële uitdagingen die in het verschiet liggen.

We moeten meer dan ooit de klemtoon leggen op het groeps-perspectief in het besluitvormingsproces. We zijn aanwezig in alle domeinen van de telecombusiness : vaste telefonie en het internet, mobiele telefonie en Carrier. We kunnen hun onderlinge complementariteit ten volle benutten. Daartoe moeten we als Groep handelen.

De organisatie moet ook extra worden vereenvoudigd. Dat ligt in de lijn van de SURF-houding die we momenteel binnen heel het bedrijf promoten. We moeten procedures en processen zo eenvoudig mogelijk houden, overlappende rollen en verantwoordelijkheden vermijden en een gemeenschappelijk doel voor ogen houden.

De huidige organisatie, die gebaseerd is op business units, wordt behouden. Maar tegelijkertijd moeten we ernaar streven collectief te denken en te beslissen opdat al onze doelstellingen en strategieën gemeenschappelijk zouden zijn en afgestemd op het belang van de Groep."