Ingezonden persbericht


- PERSBERICHT -

Amsterdam, 25 maart 2003

Marketing Associatie Amsterdam organiseert Internationaal onderzoeksproject China

Onderzoeksproject biedt bedrijven de mogelijkheid om onderzoek te laten uitvoeren naar Chinese markt

De Marketing Associatie Amsterdam (MAA), de marketingstudievereniging van studenten van de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam, organiseert in juli 2003 het Internationaal onderzoeksproject China. Dit project biedt Nederlandse bedrijven de mogelijkheid om een op maat gesneden onderzoek naar de Chinese markt te laten uitvoeren door teams van vergevorderde studenten. Hierbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld markt- en concurrentie-analyses, haalbaarheidsonderzoeken, onderzoeken naar distributiestructuren en consumentengedrag. De studentonderzoekers worden ondersteund door Prof. dr. J.H.J.P. Tettero en drs. W. de Vries jr., die respectievelijk verbonden zijn aan de vakgroepen Marketing van de UvA en de VU. De onderzoeken zullen vanuit standplaats Shanghai worden uitgevoerd. Bedrijven die geonteresseerd zijn in het laten uitvoeren van een dergelijk onderzoek, kunnen contact opnemen met de MAA Reiscommissie, telefoonnummer: +31 (0)6 26160741, e-mail: maareiscommissie@yahoo.com. Meer informatie over het onderzoeksproject kunnen bedrijven vinden op: www.maa.to (klik op Onderzoeksprojecten).

Op maat gesneden marktonderzoek

Nadat China in 2001 is toegetreden tot de World Trade Organisation (WTO) stelt zij in hoog tempo haar grenzen open voor buitenlandse investeerders en bedrijven die zich in China willen vestigen. Het land heeft een enorme potentikle afzetmarkt en staat bekend als lage-lonenland. China is een emerging market. Veel bedrijven willen zich daarom met hun activiteiten op China richten, maar weten niet precies hoe. De MAA wil met het Internationaal Onderzoeksproject deze bedrijven de mogelijkheid bieden, om via een op maat gesneden onderzoek, bijvoorbeeld de markt of de concurrentiepositie gedegen in kaart te brengen, zegt Job Terhaar sive Droste, voorzitter van de MAA Reiscommissie China. De mogelijkheden voor onderzoek die bedrijven kunnen laten uitvoeren, zijn onder meer markt- en sectoranalyses, concurrentie-analyses, haalbaarheidsonderzoeken, onderzoek naar distributiestructuren en consumentengedrag.

Eerdere Internationale Onderzoeksprojecten van de MAA

Het organiseren van een internationaal onderzoeksproject is een jaarlijks terugkerende activiteit van de MAA en vindt altijd plaats in de zomermaanden. Al elf keer eerder organiseerde de MAA onderzoeksreizen, naar bijvoorbeeld Argentinik, Mexico, Maleisik, India en Zuid-Afrika. De studenten die de onderzoeken uitvoeren worden altijd ter plaatse ondersteund door professoren en/ of universitair docenten van de vakgroepen Marketing van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam.

Facts & Figures China

De Volksrepubliek China heeft als regeringsvorm een eenpartijstelsel en als hoofdstad Peking (Beijing). China heeft een oppervlakte van 230 keer Nederland. Het bevolkingsaantal in 2001 was 1.271,1 miljoen. De talen die worden gesproken zijn hoofdzakelijk Putonghua (standaard Chinees) en Mandarijn. Over de belangrijkste economische indicatoren: BBP: 1.159 miljard US dollar (2001), BBP per hoofd van de bevolking: 910 US dollar (2001), rekle groei BBP: 7,3% ten opzichte van voorgaande jaar (2001). Over de buitenlandse handel: totale invoer in China (FOB): 264,0 miljard US dollar (2001), totale uitvoer China (FOB): 232,2 miljard US dollar (2001), uitvoer uit Nederland naar China: 1.227,8 miljoen euro (2001), invoer in Nederland uit China: 8.768,6 miljoen euro (2001). (Bronnen: EIU en CBS).


- einde persbericht -

Over Marketing Associatie Amsterdam

De Marketing Associatie Amsterdam (MAA) is de marketingstudievereniging van studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de Universiteit van Amsterdam (UvA). De doelstelling van de MAA is intermediair te zijn tussen studenten, het bedrijfsleven en de beide Amsterdamse universiteiten. De MAA geeft invulling aan deze doelstelling middels diverse activiteiten, zoals masterclasses, inhouse-dagen, congressen, symposia en internationale onderzoeksreizen. Daarnaast heeft de MAA een eigen huismagazine InforMAAtie en regelt de MAA voor studenten marketingstages bij gerenommeerde bedrijven. De MAA is opgericht in 1990 en telt meer dan 500 leden. De MAA werkt intensief samen met haar hoofdsponsoren DSM en DialogKHY en heeft daarnaast partnerships met Accenture, Rabobank, ING Group en Philips. Meer informatie over de Marketing Associatie Amsterdam: www.maa.to.

Voor meer informatie (niet ter publicatie):

Marketing Associatie Amsterdam

MAA Reiscommissie

Charlotte Bosschaert

M: +31 (0)6 24 764 919

E: cbosschaert@hotmail.com