Gemeente Heerlen

home

Selectieve besluitenlijst collegevergadering 25 maart 2003

SO - 3552 Plan van aanpak eerste stappen op weg naar light rail knooppunt Heerlen
Het college heeft kennis genomen van het plan van aanpak voor de realisatie van een Euregionaal knooppunt voor light train in Heerlen. Dit moet modern, aantrekkelijk en snel materieel, met frequente verbindingen in de vier richtingen Aken, Kerkrade, Maastricht en Sittard gaan bieden. Bovendien moet het knooppunt zorgen voor een goede aansluiting op het net van Europese hogesnelheidstreinen in Aken.
Meer concreet gaat het om de opening van de nieuwe haltes Heerlen Oost (Kissel), Eijgelshoven, Terhoevenderweg en In de Cramer. Voor dit project is medewerking van meerdere overheidsinstanties nodig en moeten problemen opgelost worden die samenhangen met de in Nederland aanwezige veiligheidssystemen. Daarom wil de gemeente een samenwerking organiseren tussen alle betrokken instanties. Op korte termijn zullen daartoe worden uitgenodigd de Stadt Aachen, Het Aachener Verkehrs Verbund, DB Regionalbahn, NS Commercie, ProRail, Divisie Rail van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, Regionale Directie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Provincie Limburg, gemeenten Kerkrade en Sittard. De eerste resultaten van deze samenwerking worden dit najaar gepresenteerd bij een bijeenkomst van het Euregionale Openbaar Vervoer Platform.

SO - 4369 Nota Hoogbouw Heerlen 2003
Als vervolg op het collegebesluit van 9 oktober 2002 is besloten voor de stad Heerlen, hoogbouwbeleid vast te stellen. In de concept nota Hoogbouw 2003 staan een aantal stedenbouwkundige modellen waarbij de voorkeur uitgaat naar het centrummodel. De definitieve nota Hoogbouw 2003 staat op de agenda voor de raadsvergadering van mei. Op 30 januari 2003 heeft een informatie- en discussieavond plaatsgevonden voor de burgers van Heerlen. Hier bleek dat het publiek van deze avond positief staat tegenover hoogbouw in Heerlen. Het verslag van deze bijeenkomst is in de definitieve nota opgenomen. Gelet op de discussie zijn enkele belangrijke formuleringen in de definitieve nota aangepast. De aangegeven zone van het centrummodel wordt beschouwd als een globale aanduiding voor het zoekgebied voor nieuwe hoogbouwlocaties. Er kan dus ook worden gekeken naar de zones links en rechts van de cityring. Belangrijk is dat de keuze van de locatie oplossingen biedt voor bestaande stedenbouwkundige knelpunten en een versterkende, sfeerverbeterende invloed heeft op de publieke ruimte. Met name de beleving op het begane grondniveau, de aantrekkelijkheid voor voetgangers en de hechting aan de historie van de stad is daarbij van belang. Gezien de betekenis voor het silhouet van de stad worden hoge eisen gesteld aan de architectuur, karakter, sfeer en uitstraling van toekomstige hoogbouw.

OW - 4713 Aansluiten panden buitengebied
Er zijn binnen de gemeente Heerlen nog ca. 52 panden die ongezuiverd afvalwater lozen. Maar de provincie verbiedt per 1 januari 2005 de ongezuiverde rioolwaterlozingen. Het college heeft daarom besloten om panden die voor minder dan 11.345,- op de riolering kunnen worden aangesloten ook daadwerkelijk aan te sluiten. Voor de overige panden wordt een andere oplossing of voorziening gezocht, bijvoorbeeld een IBA (individuele behandeling van afvalwater). Bij de aanleg van IBA's kiest de gemeente overigens voor een milieuvriendelijke variant. In beide gevallen betalen eigenaren van de woningen evenveel als bij een gewone rioolaansluiting.

OW - 3463 Rioolrenovatie Akerstraat tussen Putgraaf en Burg. Waszinkstraat
Het college heeft ingestemd met het voorontwerp voor de rioolrenovatie in de Akerstraat. De kwaliteit en kwantiteit van het riool zijn op dit moment zeer slecht en aan vervanging toe. Verder dient ook de bereikbaarheid voor het hele centrum integraal verbeterd te worden. Het fietsverkeer kan een stuk veiliger en de verkeerssituatie op het kruispunt Akerstraat-Molenberglaan moet worden verbeterd zodat de Caumerbeeklaan minder wordt gebruikt als sluiproute. Ook de uitvoering van de rotonde aan de Putgraaf en de reconstructie van de pleinen in de binnenstad hangen nauw samen met dit project. Het onderliggend plan wordt nog besproken met omwonenden en aanliggende bedrijven. Een vertegenwoordiging van hen zal zitting nemen in het bouwteam. Verder wordt er nog een informatie-avond gehouden. De uitvoeringsvolgorde zal kortgesloten worden met Hermes en de hulpdiensten. De ontwerpfase is gestart in 2002, in 2003 wordt de besteksfase afgerond en de aanbesteding en uitvoering zullen in 2004 plaatsvinden.

De rioolrenovatie Akerstraat is een onderdeel van het programma Bereikbaarheid uit het MBP. De totale projectkosten worden geraamd op 2.500.000,-- exclusief BTW. De dekking van de projectkosten wordt verdeeld over de posten rioolretributie ( 2.300.000) en programma bereikbaarheid ( 200.000).

SO - 4723 Vaststelling bestemmingsplan "Binnenring" in de raadsvergadering van 6 mei 2003
Het college heeft ingestemd met het aangepaste bestemmingsplan Binnenring en zal het aan de gemeenteraad ter vaststelling voor leggen op 6 mei. De Binnenring (in eerdere plannen Zwart 5 en Zwart 6 genoemd) ontsluit het stedelijk gebied van de gemeenten Heerlen en Landgraaf, door de reeds bestaande Euregioweg met een wijde boog te verbinden met de Wickraderweg en de Beersdalweg. De Euregioweg en de Beersdalweg sluiten nu aan op de westelijk van Heerlen gelegen N281. Maar gezien de (over)belasting van deze (provinciale) stadsweg wordt gestreefd naar het rechtstreeks aansluiten van de Binnenring op de A76, zowel in het noorden (Beersdalweg) als in het zuiden (Imstenraderweg).
Het tracé van de Binnenring loopt zowel over het grondgebied van de gemeente Landgraaf als over Heerlens grondgebied. Het bestemmingsplan zal daarom zowel door de gemeenteraad van Heerlen als die van Landgraaf worden vastgesteld, voor zover het het grondgebied van de eigen gemeente betreft.
In Heerlen heeft het ontwerp van het bestemmingsplan met ingang van 7 januari 2003 tot en met 3 februari 2003 ter visie gelegen. Naar aanleiding van in de ontwerpfase uitgevoerde onderzoeken en de ingekomen zienswijzen is het ontwerpbestemmingsplan op enkele punten aangepast

WWS - 3960 Verzoek van Netwerk 12 + om uitbreiding met een halve fte vanwege uitbreiding werkzaamheden van de coördinator door samenwerkingsverbanden, ontwikkelingen in de eigen regio en regionaal overleg

Het college heeft besloten om extra geld beschikbaar te stellen om de coördinatie van het Netwerk 12+ uit te breiden met een halve fte naar 1 fte voor twee jaar.
De gerichte aanpak en begeleiding van risicojongeren is sinds een aantal jaren een speerpunt van beleid binnen de sector Jeugd & Veiligheid. Het Netwerk 12+ speelt hierin een belangrijke rol . Het Netwerk functioneert als een platform waar partners uit de vrijwillige en gedwongen hulpverlening knelpunten met probleemjongeren bespreken. Het doel hiervan is de jongeren zo snel mogelijk een geschikt hulpaanbod doen en knelpunten of barrières tussen de verschillende organisaties wegnemen.

Gemeente Heerlen, 25 maart 2003
Afdeling Communicatie
Richard Pisters, tel. (045)5604070
persvoorlichting@heerlen.nl