PCM Uitgevers


26/03/2003
Resultaten over het jaar 2002
De nettowinst van PCM Uitgevers daalde van 2 miljoen in 2001 naar een netto verlies van 9,1 miljoen over 2002.

Over het verslagjaar heeft PCM Uitgevers een bedrijfsresultaat vóór amortisatie goodwill en uitgaverechten behaald van 37,3 miljoen. Hierbij dient te worden aangetekend dat PCM Uitgevers in lijn met te wijzigen verslaggevingssregels een bedrag van 10,8 miljoen ten laste van het bedrijfsresultaat heeft gebracht, dat voorheen en nu nog bij de meeste ondernemingen verantwoord wordt onder buitengewone lasten. Ten opzichte van het voorgaand jaar betekent dit een daling van 34,2 procent. De nettowinst vóór amortisatie goodwill en uitgaverechten daalde van 27,0 miljoen in 2001 tot 20,1 miljoen in 2002.

De economische vooruitzichten in met name de dagbladsector zijn slecht. De in 2001 ingezette daling van het advertentievolume van de dagbladen, die overigens in lijn is met landelijke ontwikkelingen, heeft zich in 2002 verscherpt voortgezet. Op korte termijn wordt geen keerpunt in deze ontwikkeling verwacht. Daarnaast zijn de bedrijfslasten nadelig beïnvloed door additionele reorganisatiekosten bij CrossPoints en in het dagbladdomein. Ten aanzien van arbeid, papier en distributie was sprake van een kentering in de scherpe prijsstijgingen van de afgelopen jaren.

De omzet, die met 5,4 procent is gedaald ten opzichte van 2001, werd sterk negatief beïnvloed door een daling van het advertentievolume van de landelijke dagbladen met 18,2 procent. Naast de reeds in 2001 opgetreden daling in de sector merken en diensten, daalde ook het volume personeelsadvertenties sterk in 2002. De daling van het advertentievolume bij de regionale dagbladen bedroeg 8,1 procent.

Ook de oplage van de eigen dagbladen vertoonde, net als de gehele markt, als gemiddelde een dalende tendens. NRC Handelsblad steeg als enige in oplage en vergrootte daarmee het marktaandeel.

Mede als gevolg van de acquisitie van uitgeverij Bohn Stafleu Van Loghum steeg de omzet algemene boeken met 9,4 procent ten opzichte van 2001. Autonoom was sprake van een groei van 2,5 procent. De omzet educatieve uitgaven lag op het niveau van voorgaand jaar.

De totale bedrijfslasten daalden met 2,9 procent ten opzichte van 2001. Zoals hierboven is vermeld, is onder de bedrijfslasten een bedrag van 10,8 miljoen aan eenmalige kosten voor bedrijfsbeëindiging en reorganisatie opgenomen. Structureel daalden de bedrijfslasten met 4,5 procent. Naast een daling in papierprijs en -verbruik, spelen de lagere personeelsbezetting als gevolg van het efficiencyprogramma SHIFT en diverse bezuinigingsoperaties en de lagere afschrijvingen als gevolg van lagere investeringen hierbij een belangrijke rol.

De rentelasten daalden met 1,6 miljoen door aflossingen op langlopende leningen.

De resultaten van de verkoop van de activiteiten van FactLANE en CrossPoints is volledig in de jaarcijfers 2002 begrepen. De in januari 2003 geëffectueerde verkoop van Het Parool/Weekmedia zal in 2003 worden verantwoord en naar verwachting per saldo een licht positief resultaat kennen.

Conform de statutaire bepalingen ten aanzien van de winstbestemming, bedraagt het voorgestelde dividend 9,1 miljoen. Dit betekent dat tezamen met het verlies over het boekjaar 2002 18,2 miljoen aan de overige reserves is onttrokken.

Vooruitzichten

De verwachtingen over de ontwikkeling van de conjunctuur leveren een onzeker beeld op. De ontwikkeling in de advertentiemarkt verloopt nog steeds neerwaarts, een scherpe sturing op kosten blijft geboden. Onder de huidige marktomstandigheden acht het bestuur het niet raadzaam om prognoses over 2003 te doen.

Bron: Raad van Bestuur PCM Uitgevers