Persberichten - 27/03/2003

Roularta Media Group: NEST verkoopt meer dan 115.000 exemplaren

NEST verkoopt meer dan 115.000 exemplaren

Verkoop van NEST
Zopas verscheen het vierde nummer van het country-lifestylemagazine NEST. Tijd dus voor een eerste balans van de verkoopscijfers.

NEST ging van start met 80.000 betaalde abonnementen waarvan 68.000 leden van de Landelijke Gilden en de 12.000 ex-abonnees van het blad Spijs&Drank. Ondertussen werden via allerhande acties 11.500 proef- en jaarabonnementen geworven. Maar ook in de losse verkoop doet NEST het uitstekend: van het eerste nummer van NEST werden 17.500 nummers los verkocht, van het tweede 21.000 exemplaren en van het derde 25.000 exemplaren. De resultaten van de Olijfboomactie in het vierde nummer laten het beste vermoeden voor de losse verkoop. Met een bon uit NEST konden de lezers een mooi mini-olijfboompje tegen een stuntprijs ophalen in de AVEVE-winkels. Na 10 dagen verkoop werden ondertussen 15.000 boompjes afgehaald, dit is een respons van 12 % op de oplage van NEST. Dit resultaat wijst ook op de sterke interactie die het blad met zijn lezers op korte termijn wist uit te bouwen.

Lezersprofiel van NEST : upscale en vrouwelijk Uit de lezersenquête die met het vierde nummer werd meegestuurd en waarop 3.292 antwoorden kwamen, kunnen we ook afleiden dat NEST een vrouwelijk lezerspubliek heeft (73%) in de jongere leeftijdsgroepen (43% tussen 25 en 44 jaar, 74% tussen 25 en 54 jaar). NEST is een gezinsblad en bereikt een publiek dat goed is opgeleid (48% heeft een diploma hoger onderwijs) en zich situeert in de hogere sociale groepen (57% behoort tot de hoogste 3 sociale groepen). Verder blijkt dat NEST gemiddeld 4.5 keer ter hand wordt genomen, het blad bewaard wordt door 74% van de kopers na lectuur en dat men het zou missen indien het niet meer zou verschijnen (95% zou het erg of een beetje missen).

De NEST-lezers hebben volgend beroepsprofiel:


- Bediende 28%

- Gepensioneerd 16%
- Huisvrouw 15%

- Zelfstandige 9%
- Kaderlid 7%

- Arbeider 7%

- Ambtenaar 5%

- Landbouwer 5%

- Vrij Beroep 3%
- Andere 3%

- Student 1%

Vanaf het volgende nummer komen er meer redactiepaginas in NEST die volledig door extra woonreportages zullen ingevuld worden.

Bron: Roularta Media Group Provider: Euronext Brussels