Ingezonden persbericht


Huishoudbeurs 2003: van 28 maart tot en met 6 april in Amsterdam RAI

Nederlandse vrouw laat niet aan zich sleutelen

De Nederlandse vrouw laat zich niet meeslepen in de hype rondom botox, liposuctie, facelifting en andere esthetische correcties. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van de Huishoudbeurs, die op vrijdag 28 maart weer van start gaat, is uitgevoerd. Voor de enquête, die werd gehouden door ibt marktonderzoek, werden vijfhonderd vrouwen gevraagd naar hun opvattingen over onder andere plastische en cosmetische ingrepen.

Nederlandse vrouwen blijken een nuchtere kijk te hebben op het begrip uiterlijke schoonheid. Ondanks de diverse mogelijkheden op plastisch-chirurgisch gebied kunnen lmail@bodymind.nliposuctie, hals-, neus- en oorcorrecties, borstvergrotingen of botoxinjecties vooralsnog niet rekenen op het enthousiasme van de vrouwen. Ondanks het feit dat meer dan de helft van de ondervraagde vrouwen zichzelf niet zeer aantrekkelijk vindt, zegt maar liefst negen op de tien van deze mogelijkheden zeker geen gebruik te zullen maken.

Geluksfactoren
Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat ruim 97 procent zichzelf redelijk tot zeer gelukkig vindt. Respectievelijk haar kinderen, haar partner en haar gezondheid vormen de belangrijkste geluksfactoren voor de Nederlandse vrouw. Het minst belangrijk voor het geluk zijn de auto, de politiek en het gewicht. Opvallend is dat er een duidelijk verband bestaat tussen geluk en uiterlijk. Vrouwen die zichzelf aantrekkelijk vinden, vinden zichzelf gelukkiger dan vrouwen die zichzelf niet zo aantrekkelijk vinden.

Bij een echte baaldag gaat 28 procent van de vrouwen winkelen, ruim eenvijfde lucht haar hart bij vriendinnen of familie en 13 procent gaat televisie kijken of naar de bioscoop.

Verval
De normen en waarden in Nederland gaan volgens 85 procent van de vrouwen steeds verder achteruit. Echter, de discussie die hierover in de politiek wordt gevoerd gaat volgens 48 procent nergens over. Volgens ruim tweederde zijn normen en waarden ook op televisie ver te zoeken. De helft rekent niet meer op hulp van omstanders als hen op straat iets overkomt. Een meerderheid van de vrouwen vindt dat de schuld voor het verval niet gezocht moet worden bij ouders of jongeren. Toch is bijna een kwart van mening dat ouders een verplichte opvoedcursus zouden moeten volgen. Ook aan de vrouwen zelf ligt het niet: de eigen normen en waarden zijn volgens 86 procent in de loop der jaren niet achteruit gegaan.

Huishoudbeurs 2003
Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de Huishoudbeurs, die op vrijdag 28 maart weer van start gaat in Amsterdam RAI. De beurs biedt vrouwen een inspirerende dag uit. De beurs is onderverdeeld in zes thema s: Wonen & Groen, Cosmetica & Gezondheid, Mode & Accessoires, Werk & Vrije tijd, Culinair & Koken en Huishouding & Apparatuur. De meeste thema s hebben een eigen paviljoen waarin allerlei activiteiten plaatsvinden. Creatieve workshops, demonstraties, wervelende shows en talloze artiesten: de moderne vrouw kan haar hart ophalen in de diverse paviljoens met elk een eigen sfeer. Meer informatie over de Huishoudbeurs 2003 is te vinden op www.huishoudbeurs.nl.

Amsterdam, 24 maart 2003
Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht