NIPO

Chipknip verwerft bescheiden positie in betalingsverkeer

Driekwart van de Nederlanders (76%) van 16 jaar en ouder beschikt inmiddels over een chipknip; het aandeel 65+ plussers met een chipknip is nog relatief laag: 66%. Tussen mannen en vrouwen zijn er in dit opzicht nauwelijks verschillen, al denken mannen in de regel positiever over het gebruik van de chipknip dan vrouwen. Onder jonge Nederlanders (16-35 jaar) wordt de chipknip naar verhouding weinig gebruikt (45% antwoordt "nooit") terwijl deze leeftijdscategorie wel significant vaker beschikt over een chipknip.

Dit blijkt uit het onderzoek "Plastic Cards" dat het NIPO onlangs heeft afgerond. Op basis van 1.566 interviews met personen van 16 jaar en ouder is het bezit en gebruik van plastic cards zoals pinpassen, creditcards, spaarkaarten, klantenkaarten, alsmede van de chipknip nauwgezet in kaart gebracht.

Nadelen chipknip spingen meer in het oog dan voordelen Ook al neemt het aantal betalingen met de chipknip gestaag toe (inmiddels zegt 5% van de Nederlanders in de supermarkt de chipknip te gebruiken), een groot deel van de Nederlandse bevolking loopt nog steeds niet warm voor de chipknip. Degenen die meer nadelen dan voordelen zien in de chipknip zijn nog altijd in de meerderheid.
Mannen en ouderen (65+) hebben weliswaar een positieve attitude ten aanzien van de chipknip, maar bij ouderen vertaalt zich dit niet in een dito bezit en gebruik van de chipknip. Mogelijk verlies of diefstal, het gemis van inzicht in het saldo, het ontbreken van een pincode waardoor de chipknip ook door anderen gebruikt kan worden, worden vaak als nadelen genoemd.

Chipknip vooral betaalmiddel parkeergeld
In voorgaande jaren is de chipknip vooral gezien als middel om kleine bedragen te betalen in een winkel of supermarkt. Nu ziet drievijfde (61%) van de Nederlanders de chipknip vooral als betaalmiddel voor parkeermeters. Doordat bij een groeiend aantal parkeermeters alleen betaald kan worden met een chipknip, worden veel Nederlanders min of meer gedwongen tot het gebruik van de chipknip.

Nederlander "pint" steeds vaker
Is de rol van de chipknip nog bescheiden, de pinpas is inmiddels niet meer weg te denken uit het betalingsverkeer. Bijna negen op de tien (87%) bezitters van een bankkaart, gebruiken deze éénmaal per week of vaker. Inmiddels pint de Nederlander van 16 jaar en ouder gemiddeld 112 keer per jaar (in 2000 nog 100 keer). Vrouwen pinnen vaker dan mannen, senioren weer relatief minder.

Bij het betalen van grotere bedragen (EUR 50,- of meer) geeft inmiddels 83% van de Nederlanders de voorkeur aan betalen met een pinpas. Zo heeft de pinpas bij het tankstation andere betalingswijzen (creditcard, contant) grotendeels verdrongen.

Creditcard vaak alleen voor noodgevallen
Het succes van de pinpas heeft consequenties voor het gebruik van de creditcard: het aandeel Nederlanders met een creditcard groeit weliswaar gestaag (inmiddels 44%, was 42% in 2000), het gebruik neemt niet toe. Zo'n één op de vijf creditcard-bezitters zegt deze (vrijwel) nooit te gebruiken of alleen achter de hand te houden voor noodgevallen. Het aandeel respondenten dat zegt de creditcard altijd bij zich te hebben is zelfs geslonken. Wellicht speelt de invoering van de euro hierbij een rol: bij (korte) buitenlandse reizen binnen Europa is betalen met contant geld voor Nederlanders immers veel gemakkelijker geworden.

B 1843 | Methode: NIPO CAPI@HOME | Het veldwerk van het onderzoek heeft plaatsgevonden in december 2002 en januari 2003 (n =1.566). Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron: NIPO het marktonderzoekinstituut te vermelden. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Martin Zinkhaan (m.zinkhaan@nipo.nl, tel 020 5225 371) of Ronald Eerenberg (r.eerenberg@nipo.nl), tel. 020-5225 473).

---
Anja Dobber

NIPO the market research institute
Telephone (+31) 20 - 5225 791
Fax (+31) 20 - 5225 333
E-mail A.Dobber@nipo.nl
Internet http://www.nipo.nl

---